Kuutostien työt alkuun Selkäharjun risteyksestä

Valtioneuvosto rahoittaa Lappeenrannan­-Imatran välin rakentamisen vuoden 2007 budjetista. Levennystyöt kestävät noin kolme vuotta.

URPO LAANINEN

Kuutostien parantaminen Lappeenrannan ja Imatran välillä alkaa länsipäästä

Selkäharjun risteyksestä, jossa myös ongelmat ovat kaikkein suurimmat.

Tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen kertoi, että Kaakkois-Suomen tiepiiri

jatkaa kuutostiehankkeen suunnittelua nykyiseen tahtiin. Suunnitelmien

puolesta rakennustyöt voitaisiin aloittaa jo vuonna 2006.

Rinta-Porkkunen piti Etelä-Karjalan kannalta hienona asiana, että kuutostie

saa rahat valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan vuoden 2007 budjetista.

­·Kun perusteet ovat niin vahvat, valtioneuvoston päätös oli ihan oikea.

Myös hallituksen liikennepaketin toinen hanke tuli Kaakkois-Suomeen, kun

vuoden 2007 budjetista varataan määrärahat Lahden­-Luumäen ratahankkeelle.

Sen kustannukset ovat 150 miljoonaa euroa. Rataremontilla vauhditetaan

Helsingin­-Pietarin nopeaa junayhteyttä.

Tiejohtaja Rinta-Porkkunen arvioi, että Lappeenrannan-­Imatran osuuden

rakentaminen kestää noin kolme vuotta.

­·Onhan se iso hanke, 120 miljoonaa euroa, valtatiellä on isoja

risteysjärjestelyjä ja Saimaan kanavasillan viereen rakennetaan toinen

silta. Tieosuus on aika pitkä.

Rinta-Porkkusen mukaan kuutostietä varmaankin rakennetaan vaiheittain. Aina

kun jokin pätkä saadaan valmiiksi, se avataan liikenteelle.

­·Kun liikenteen pitää sujua kuutostiellä koko ajan, sitä ei voida ottaa

yhtä aikaa rakennustyön alle.

”Olkaa nyt

onnellisia”

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre (sd.) sanoi yrittäneensä

aikaistaa kuutostiehankkeen vuoteen 2006, ja sitä yritti myös liikenne- ja

viestintäministeri Leena Luhtanen (sd.), mutta tällä kertaa he eivät

onnistuneet.

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki (sd.) katsoi, että kuutostien

määrärahojen varaaminen vuoden 2007 budjettiin riittää aikaistamiseksi.

­·Saatiinhan samaan pakettiin myös ratahanke. Olkaa nyt onnellisia

Etelä-Karjalassa. Kyllä me nyt olemme varmasti yrittäneet, Mönkäre totesi.

Hänen mukaansa kuutostien leventämisremontti ei nyt siirry ainakaan vuotta

2007 kauemmaksi, ja sitä yritetään vielä joka vuosi aikaistaa, jos

valtiolle kertyy ylimääräisiä myyntituloja.

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) muistutti, että Kaakkois-Suomen raskas

teollisuus on hyvässä vauhdissa, ja siksi alueella on tarvetta parantaa

perusrakenteita. Hänen mielestään näillä kahdella hankkeella on selvästi

teollisuuspoliittisia vaikutuksia.

”Ollaan nyt

tyytyväisiä”

Maakuntajohtaja Timo Puttonen katsoi, että Etelä-Karjalassa on aihetta

juhlaan, kun kuutostien lisäksi valtioneuvosto päätti vielä rataremontista.

Molemmat uudet investoinnit kohdistuivat Kaakkois-Suomeen.

­·Ollaan nyt kerrankin tyytyväisiä. Harvoin sitä yhdellä päätöksellä näin

mittavia hankkeita Etelä-Karjalan hyväksi tehdään, Puttonen iloitsi.

Tiepiiri ja maakuntaliitto olivat toivoneet kuutostietä vuoden 2006 budjettiin.

­·Kyllä yksi vuosi kestetään, kun nyt tiedetään sen varmasti tulevan.

­·Meillä on ollut vakaa usko rahoituksesta, kun sen verran tässä on

golfpalloja tieherroille jaettu, Puttonen kommentoi.

Myös maakuntahallituksen puheenjohtaja Tuure Westinen (kesk.) odotti

kuutostiehanketta jo vuodeksi 2006, ja hän piti sen siirtymistä vuodella

siksi harmillisena asiana.

­·Tietysti varmuus kuutostien rahoituksesta on hyvä asia, mutta olisi se

saanut tulla aiemmin.

”Aikaistaminen

pitää tutkia”

Kymen vaalipiirin kansanedustajien yhteistyöryhmän puheenjohtaja Reijo

Paajanen (kok.) ei ollut pettynyt, jos valtioneuvoston päätös pitää lopulta

kutinsa.

Opposition edustajana hän tietysti olisi toivonut hankkeen alkavan jo

aikaisemmin, mm. työllisyyden takia.

­·Jos ikinä ilmenee jotain pientä mahdollisuutta aikaistaa kuutostien

rakentamista, ilman muuta sitä yritämme.

Reijo Paajanen piti merkittävänä juttuna, että valtioneuvosto lisäsi

vaalikauden ajaksi 50 miljoonaa euroa teemahankkeisiin, perustienpitoon ja

perusradanpitoon. Ensi vuodelle on lisärahaa 10 miljoonaa euroa.

­·Enemmänkin tarvittaisiin, mutta hyvä näin, Paajanen kommentoi.

Tieyhdistys oli

tyytymätön

Suomen tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja oli tuoreeltaan

tyytymätön hallituksen liikennepakettiin, kun se sisälsi vain yhden

hankkeen, Lappeenrannan-­Imatran tienparannuksen, ja senkin vasta vuonna 2007.

­·Olisi odottanut hallitukselta jämäkämpää päätöstä, koska odottamassa on

ainakin 20 yhteiskunnallisesti kannattavaa ja tärkeää hanketta. Osa niistä

on odottanut toteutumispäätöstä jo vuosia.

­·On aika outoa, että pitkien etäisyyksien maassa tiestön kehittäminen on

niin hankalaa, Rahja totesi.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Kiireellisin kohta. Kuutostien parannustyöt alkavat pahimmasta ja

vaarallisimmasta paikasta, Selkäharjun risteyksestä.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen