Talouden niukkuus ja tiukkuus jatkuvat, mutta Majanlahti pitää kiinni linjastaan

Antti Majanlahti otti kahden vuoden jatkopestin kaupunginteatterin johdossa ja saa helmikuussa elinikäisen kiinnityksen isäksi.

MATTI SAARELA

Pitäisikö jäädä, vai lähteä pois? Kas siinä pulma teatterinjohtajalle tämän

päivän Suomessa. Sekä Kajaanissa että Kemissä kysytään kohta, kuka murhasi

teatterin? Taiteellinen kunnianhimo tai edes maailmanmaine eivät paina

mitään, kun valtio pihtaa avustuksiaan ja kunnanisät laskevat vähiä eurojaan.

Monet teatterin nuoret leijonat ovat päättäneet lähteä. Lappeenrannan

kaupunginteatterin Antti Majanlahti päätti jäädä vielä ainakin kahdeksi

vuodeksi. Hänen mukaansa toisenlainen ratkaisu olisi ollut rintamakarkuruutta.

­·Olisi ollut raukkamaista olla vain vähän aikaa. Näin lyhyessä ajassa ei

pysty vielä toteuttamaan mitään systemaattista kokonaisuutta. Näin suuren

laivan kääntäminen uudelle kurssille vaatii aikaa.

Majanlahti myöntää, että ensimmäisten kolmen vuoden aikana on tullut myös

lunta tupaan ja jäitä porstuaan.

­·Katsoin kuitenkin, että minulla on erittäin painavia syitä jatkaa

teatterin johdossa. Olen myös onnistunut saavuttamaan joitain niistä

tavoitteista, joita asetin työlleni kolme vuotta sitten. ­·Olen myös

äärimmäisen tyytyväinen tähän työyhteisöön. Minä tykkään siitä. Täällä

tehdään lujasti töitä ja yleisöä varten.

Kaupungin johto

liputtaa puolesta

Vuosi sitten Lappeenrannan kaupunginteatterissa elettiin kriisitunnelmissa.

Tulevaisuus näytti olevan yhden kortin varassa. Uusi kaupunginjohtaja on

kuitenkin luvannut, että teatterilla pitää olla mahdollisuus myös riskien

ottamiseen. Kaupungin taloudellista liekanuoraa on hieman höllennetty.

­·Tiukkuus jatkuu! Niukkuus jatkuu! Missään tapauksessa en voi sanoa, että

nyt kaikki asiat olisivat paremmin. Olemme kuitenkin osoittaneet, ettemme

pysty enää enempää säästämään ja kaupungin johto uskoo meitä tässä.

Majanlahden mukaan kaupungin johdon näkyvä julkinen tuki teatterille ei

kuitenkaan vaikuttanut hänen päätökseensä jäädä. Päätös syntyi jo

aikaisemmin. ­·Päätöksen jatkosta olin itse asiassa tehnyt jo tänne

tullessani. Sitä en osaa vielä sanoa, jatkanko vuoden 2007 jälkeen. Silloin

tulee viisi vuotta täyteen.

Päätökseen vaikutti kuitenkin varmaan se, että Majanlahti saa pian

elinikäisen kiinnityksen isäksi. 38-vuotiaalle miehelle esikoisen syntymä

on niin kova juttu, että sen rinnalla jopa teatteri kalpenee. ­·Laskettu

aika on helmikuun puolivälissä. Olemme päättäneet puolisoni kanssa mennä

myös kesällä naimisiin. Häät pidetään heinäkuussa.

Näytelmän suosiota

on vaikea ennustaa

Mikko Alatalon laulua mukaillen teatterin johtaminen on niitä

hasardihommia. Majanlahden mukaan kukaan ei tiedä varmasti, mistä

näytelmästä tulee hitti.

­·Tämä olisi helppoa, jos sellainen tieto olisi olemassa.

Majanlahti lähti Lappeenrantaan tekemään musiikkiteatteria ja hänen

kautensa aloittaneesta Lailasta tuli huikea hitti kaikkien yllätykseksi.

Erinomaiset arvostelut saanut Jesus Christ Superstar on puolestaan ollut

pettymys.

Majanlahden mukaan Tim Ricen ja Andrew Lloyd Webberin musikaali on tuonut

teatterille kyllä uusia katsojia, kuten toivottiin, mutta samaan aikaan

teatterin innokkaimmat harrastajat, varttuneisiin ikäluokkiin kuuluvat

katsojat ovat jääneet joukolla pois.

­·Musikaali on myös tuottanut omat kulunsa ja joka tapauksessa enemmän kuin

jos sen tilalla olisi esitetty perinteistä puhenäytelmää. Se ei ole

kuitenkaan tuottanut niin paljon kuin me olisimme toivoneet.

Uusien katsojien lisäksi Majanlahti on halunnut Lappeenrannan

kaupunginteatteriin lisää musiikkiteatteria, enemmän kantaesityksiä ja

valtakunnallista näkyvyyttä. Näkyvyyttä on saatu muun muassa Pasi Lampelan

kirjoittamalla ja ohjaamassa Hotelissa, jonka tähdeksi saatiin Hannele

Lauri. Majanlahden mukaan teatteri ei Etelä-Karjalassa ole koko kansan

harrastus samalla tavalla kuin esimerkiksi Tampereella tai Turussa.

­·Täällä on vain yksi tietty ikäryhmä, joka rakastaa teatteria. Täällä on

valtavasti perheitä ja ihmisiä, joille teatterissakäynti ei kuulu lainkaan

normaaliin elämänmenon. Se on meidän suurin ongelmamme.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Suuri elämänmuutos odottaa. Antti Majanlahti on vanhan teatterisuvun

kasvatti. Hänen mukaansa isäksi tuleminen merkitsee hänelle myös sitä,

ettei teatteri ole enää hänen elämässään se kaikkein tärkein asia.

Kirjoittaja:
Matti Saarela