Lappeenranta lähenee Helsinkiä

Juna pyyhältää Helsinkiin kahdessa tunnissa. Automatkakin sujuvoituu. Lentoliikenteen kilpailuasema huononee.

ANNE KOTIHARJU

Lappeenrannasta suorastaan lentää junalla lähivuosina Helsinkiin. Keravan

ja Lahden välinen oikorata syö matka-ajasta jopa 39 minuuttia.

Matka lyhenee vielä kymmenellä minuutilla Lahden ja Luumäen välisen radan

tason noston ansiosta.

Kun nyt Helsinkiin pääsee nopeimmillaan noin kahdessa tunnissa 40

minuutissa, hujahtaa syksyllä 2006 pääkaupunkiin nopeimmillaan noin

kahdessa tunnissa. Alle kahden tunnin matka-aika painuu vuonna 2010.

Pendolino-vuoroja on luvassa ja mahdollisesti lisää junayhteyksiä.

Junaan hyppää jatkossa entistä useampi ennen henkilöautolla tai

lentokoneella Helsinkiin matkustanut. Toki kuutostienkin imu ja vetovoima

juuri kasvoi, kun Koskenkylän ja Kouvolan väli virtaviivaistui. Lisäksi

kuutostien jatkohanke Lappeenrannan ja Imatran välillä lyhentää

tulevaisuudessa vähän matka-aikaa.

Lappeenrannan lentoliikenteelle junien vauhti saattaa olla suonenisku.

Helsinkiin menevät matkustajat varmasti vähenevät. Sen sijaan

jatkolennoille menijöiden, joita nykyisistä lentomatkustajista on

kaksikolmasosaa, rooli korostuu entisestään.

Aikataulupäätöksiä

ensi kesänä

VR uskoo junaliikenteen kilpailukyvyn lisääntymiseen.

­·Tavoitteena on, että joskus pääsisimme noin tunnin matka-ajan

lyhentymiseen. Esimerkiksi Imatralta matka-aika lyhenisi nykyisestä 3

tunnista 11 minuutista kahteen tuntiin 10 minuuttiin, visioi VR:n

kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen.

Syksyllä 2006 valmistuva Kerava-Lahti -oikorata vaikuttaa aikatauluihin ja

junavuoroihin. Päätöksiä tehtäneen ensi kesänä.

­·Hitaimpia sinisiä pikajunia poistetaan ja radalle tulee myös

Pendolino-liikennettä. Junavuoroja tulee lisää. Aika iso muutos on tulossa,

myhäilee Vanhanen.

Matkalippujen hinnat eivät matka-ajan lyhenemisen takia nouse. Sen sijaan

matkasta joutuu maksamaan enemmän sen takia, että radalla liikkuu enemmän

entistä kalliimpia junatyyppejä IC- ja Pendolino-junia.

Nopeus lisää

matkustajia

Henkilöliikenne vähentyi Etelä-Karjalan suunnassa viime vuonna. Koko

Suomessa matkustajamäärät sen sijaan lisääntyivät.

­·Viime vuonna rautatieliikenne voitti markkinaosuutta henkilöautoilta.

Toki suurin osa matkoista tehdään edelleen henkilöautoilla. Suuntaus on

kuitenkin se, että junien matkustajamäärät kasvavat edelleen tänä vuonna.

­·Matka-aika on tärkeä tekijä. Matkustajamäärien kasvu on ollut suurinta

siellä, missä matkat ovat nopeutuneet eniten. Suurin kasvu oli pääradalla

Tampereelle ja Jyväskylään. Riihimäeltä itään matka-ajat jopa hidastuivat

ja matkustajatkin vähenivät.

Vanhasen mukaan yhteyksien nopeutuminen tuo noin kolmen-neljän prosentin

kasvun vuositasolla.

­·Oikoradalle odotetaan jopa 20 prosentin kasvua lähivuosina.

Vanhanen uskoo, että juna valitaan usein myös Itä-Suomesta lentokentälle

mentäessä. Tikkurilasta kulkee noin 12 minuutin välein bussi

Helsinki-Vantaan kentälle.

­·Tämä yhteys kasvattaa kovasti suosiotaan. Kyllä se lentäminen alkaa olla

aika tarpeetonta keskisen Suomen ja Etelä-Suomen välillä. Juna on

vaihtoehto myös lentokoneelle. Toivomme saavamme etenkin liike- ja

kokousmatkustajia juniin ja maanteiltä tasaisesti ihan kaikkia

henkilöautolla menijöitä.

ES-ARKISTO/SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Kuin siivillä. Keravan ja Lahden välinen oikorata lyhentää lähivuosina

matka-aikaa Lappeenrannasta Helsinkiin yli puoli tuntia. Tästä matka

lyhenee vielä kymmenellä minuutilla Lahden ja Luumäen välisen radan

paranemisen myötä.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju