ANNE KOTIHARJU
Lappeenrannasta suorastaan lentää junalla lähivuosina Helsinkiin. Keravan
ja Lahden välinen oikorata syö matka-ajasta jopa 39 minuuttia.
Matka lyhenee vielä kymmenellä minuutilla Lahden ja Luumäen välisen radan
tason noston ansiosta.
Kun nyt Helsinkiin pääsee nopeimmillaan noin kahdessa tunnissa 40
minuutissa, hujahtaa syksyllä 2006 pääkaupunkiin nopeimmillaan noin
kahdessa tunnissa. Alle kahden tunnin matka-aika painuu vuonna 2010.
Pendolino-vuoroja on luvassa ja mahdollisesti lisää junayhteyksiä.
Junaan hyppää jatkossa entistä useampi ennen henkilöautolla tai
lentokoneella Helsinkiin matkustanut. Toki kuutostienkin imu ja vetovoima
juuri kasvoi, kun Koskenkylän ja Kouvolan väli virtaviivaistui. Lisäksi
kuutostien jatkohanke Lappeenrannan ja Imatran välillä lyhentää
tulevaisuudessa vähän matka-aikaa.
Lappeenrannan lentoliikenteelle junien vauhti saattaa olla suonenisku.
Helsinkiin menevät matkustajat varmasti vähenevät. Sen sijaan
jatkolennoille menijöiden, joita nykyisistä lentomatkustajista on
kaksikolmasosaa, rooli korostuu entisestään.
Aikataulupäätöksiä
ensi kesänä
VR uskoo junaliikenteen kilpailukyvyn lisääntymiseen.
·Tavoitteena on, että joskus pääsisimme noin tunnin matka-ajan
lyhentymiseen. Esimerkiksi Imatralta matka-aika lyhenisi nykyisestä 3
tunnista 11 minuutista kahteen tuntiin 10 minuuttiin, visioi VR:n
kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen.
Syksyllä 2006 valmistuva Kerava-Lahti -oikorata vaikuttaa aikatauluihin ja
junavuoroihin. Päätöksiä tehtäneen ensi kesänä.
·Hitaimpia sinisiä pikajunia poistetaan ja radalle tulee myös
Pendolino-liikennettä. Junavuoroja tulee lisää. Aika iso muutos on tulossa,
myhäilee Vanhanen.
Matkalippujen hinnat eivät matka-ajan lyhenemisen takia nouse. Sen sijaan
matkasta joutuu maksamaan enemmän sen takia, että radalla liikkuu enemmän
entistä kalliimpia junatyyppejä IC- ja Pendolino-junia.
Nopeus lisää
matkustajia
Henkilöliikenne vähentyi Etelä-Karjalan suunnassa viime vuonna. Koko
Suomessa matkustajamäärät sen sijaan lisääntyivät.
·Viime vuonna rautatieliikenne voitti markkinaosuutta henkilöautoilta.
Toki suurin osa matkoista tehdään edelleen henkilöautoilla. Suuntaus on
kuitenkin se, että junien matkustajamäärät kasvavat edelleen tänä vuonna.
·Matka-aika on tärkeä tekijä. Matkustajamäärien kasvu on ollut suurinta
siellä, missä matkat ovat nopeutuneet eniten. Suurin kasvu oli pääradalla
Tampereelle ja Jyväskylään. Riihimäeltä itään matka-ajat jopa hidastuivat
ja matkustajatkin vähenivät.
Vanhasen mukaan yhteyksien nopeutuminen tuo noin kolmen-neljän prosentin
kasvun vuositasolla.
·Oikoradalle odotetaan jopa 20 prosentin kasvua lähivuosina.
Vanhanen uskoo, että juna valitaan usein myös Itä-Suomesta lentokentälle
mentäessä. Tikkurilasta kulkee noin 12 minuutin välein bussi
Helsinki-Vantaan kentälle.
·Tämä yhteys kasvattaa kovasti suosiotaan. Kyllä se lentäminen alkaa olla
aika tarpeetonta keskisen Suomen ja Etelä-Suomen välillä. Juna on
vaihtoehto myös lentokoneelle. Toivomme saavamme etenkin liike- ja
kokousmatkustajia juniin ja maanteiltä tasaisesti ihan kaikkia
henkilöautolla menijöitä.
ES-ARKISTO/SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvateksti
Kuin siivillä. Keravan ja Lahden välinen oikorata lyhentää lähivuosina
matka-aikaa Lappeenrannasta Helsinkiin yli puoli tuntia. Tästä matka
lyhenee vielä kymmenellä minuutilla Lahden ja Luumäen välisen radan
paranemisen myötä.