Luovuuden kipinöiden levittäjä

Unto Ahjotulen mielestä taiteilijan moraalinen velvollisuus on kantaa kulttuurin traditiota eteenpäin. Parasta olisi, jos taiteilija uransa aikana pystyisi vielä lisäämään tähän kuvataiteen suureen rokkaan oman rikkansa.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Unto Ahjotuli oli lentää pyllylleen, kun hän sai tiedon

maakunnan kulttuuripalkinnosta. Tosin lankeamisen syy oli vallitsevissa

sääolosuhteissa, ei Etelä-Karjalan kulttuurirahaston kirjeessä.

­ Postilaatikossa oli iso pino laskuja ja tämä kirje. Rahaa! Ahjotuli

naurahtaa ja selvittää vuolaasti, miten hän pelkät kalsarit jalassa oli

aamutuimaan menossa Pappilan Pihaton taiteilija-asunnon postilaatikolle,

kun yöllä sataneen vitilumen alla piilotellut liukas jää pääsi yllättämään.

Ahjotuli uskoo, että palkinto myönnettiin nyt nimen omaan

eteläkarjalaiselle kuvataiteelle, ei niinkään miehelle.

­ Nyt oli varmaan kuvataiteen vuoro. Mutta kyllä tämä oli mukava yllätys.

Hain projektirahaa kesänäyttelyä varten. Tällaiselle pitkänlinjan

taiteilijalle tämä on varmaan eräänlainen työvoitto.

AHJOTULI on itse osannut aina yllättää. Koko taidemaailma oli pyllähtää

silkasta ihastuksesta pyrstölleen, kun Ahjotuli ystävineen teki näyttävän

invaasion Pariisiin vuonna 1998.

Suomalainen nykytaide levittäytyi 20 eri galleriaan Pariisin keskustassa.

Mukana oli 27 suomalaista taiteilijaa ja noin 500 teosta. Ahjotuli ideoi

näyttelyn ja toimi se pääkuraattorina.

­ En minä siinä mielessä ole mitenkään ainutlaatuinen. Varmasti minulla on

sukulaissieluja, jotka myös haluaisivat tehdä yleishyödyllistä työtä

taiteen ja kulttuurin hyväksi, mutta eivät aina tiedä, miten toimia.

­ Toivon, että tämä palkinto toimisi kannustavana esimerkkinä. Näyttäisi

muille, että pitkäjänteisellä työllä saa aina, pala palalta jotakin näkyvää

aikaiseksi.

TAITEILIJAN vastuu toteutuu Ahjotulen mukaan myös tässä. Yhteisöllisyys ja

pyyteetön vapaaehtoistyö ovat hyvin oleellinen osa kulttuurin evoluutiota.

­ Tämä vapaaehtoistyö täyttää juuri sitä osaa taiteen kentästä, joka ei

tavallaan kuulu kenenkään reviiriin.

­ Toivon, että minun esimerkkini kannustaisi muitakin tähän työhön.

Kannattaa järjestää yhteisiä näyttelyjä ja tilaisuuksia. Taiteilijalle

vuorovaikutus toisten taitelijoiden ja yleisön kanssa on äärimmäisen tärkeä

asia.

MIES haastaa taidepoliittiseen keskusteluun myös maakunnan päättäjät.

­ Meidän pitäisi ottaa kantaa siihen, miksi Lappeenranta on kaupunkien

kulttuurimäärärahavertailussa oman sarjansa viimeinen.

­ Jonkinlainen uudelleenarviointi ja tilanteen jäsentäminen olisi

paikallaan. Kaupungin johdossa pitäisi olla enemmän kulttuuriin ja

taiteisiin orientoituneita ihmisiä. Siitä se lähtee.

Ahjotuli muutti Lappeenrantaan 25 vuotta sitten Vilppulasta ja on viihtynyt.

­ Minulle itselleni on oikeastaan sama, missä minä tätä työtäni teen.

Etelä-Karjalalla on myös suuria vahvuuksia. Luonto on täällä lähellä eikä

raha ole ihmisille vielä se kaikkein tärkein asia.

MILLOIN kaikessa energisyydessään ikinuori Ahjotuli aikoo jäädä eläkkeelle,

ja jäävätkö taiteilijat ylipäätään eläkkeelle?

­ Sitä en tiedä, mutta itse jatkan tätä niin kauan kuin pää pelaa.

TAUSTA

Unto Ahjotulella on olllut yksityisnäyttelyitä hänellä on ollut paljon eri

puolilla Suomea ja Ruotsissa.

Taiteilijoiden yhteisnäyttelyissä hän on kotimaan lisäksi vieraillut

vuodesta 1987 alkaen muun muassa Tukholmassa, Moskovassa, Tallinnassa,

Lyypekissä ja Viipurissa.

Suomi 80 -yhteisnäyttelyssä Pariisissa 1998 Varsinaisen taidemaalaustyön

ohella Ahjotuli on aktiivisesti osallistunut kulttuurista käytävään

yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Hän on tehnyt postmodernismia käsittelevän lyhytelokuvan vuonna 1992,

toimittanut vuodesta 1986 Kymengarde-vuosijulkaisua ja kirjoittanut Maltan

elää -runojulkaisun vuonna 2004.

Ahjotuli on toteuttanut ja tuottanut performansseja Lappeenrannassa ja

muualla. Tunnetuin työ lienee vuonna 1996 Pietarin maneesissa järjestetty

Taidelotto.

Ahjotulelle on aikaisemmin myönnetty Kymen läänin taidepalkinto.

Kuvateksti

Unto Ahjotulen ideat ja pyyteetön työ niiden toteuttamiseksi ovat

vaikuttaneet voimakkaasti eteläkarjalaiseen taideyhteisöön ja koko

maakunnan kulttuurielämään.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Matti Saarela