Imatranajoja kannattaa muistella

JARMO HÄMÄLÄINENENSI HEINÄKUUN 30. päivänä voi Imatralla hyvässä lykyssä kuulla 1960- ja

JARMO HÄMÄLÄINEN

ENSI HEINÄKUUN 30. päivänä voi Imatralla hyvässä lykyssä kuulla 1960- ja

1970-lukujen Imatranajoista niin tuttua MV-Agustan jylinää.

­·Giacomo Agostini itse ehdotti, että hänelle hankittaisiin muistojen

Imatranajoon ajettavaksi aito ja alkueräinen MV-Agusta 500, jolla hän

aikanaan voitti viisi maailmanmestaruutta, muistojen Imatranajoa

järjestelevä Pauli Seppänen kertoo.

­·Se MV-Agusta on nyt yksityisen hallussa ja omistaja on lainannut sitä

Agostinille kahteen näytösajoon. Toivottavasti saamme alkuperäisen pyörän

Imatralle ja pääsemme vähän muistelemaan, minkälainen ukkosenjylinä siitä

lähti, Seppänen sanoo.

VUOKSEN ITÄRANTAAN rajoittuvalla katuradalla kilpailtiin viimeisen kerran

Imatranajoissa kesällä 1986. Saman vuoden jälkeen myös 25 vuotta ajoissa

tiiviisti mukana ollut Pauli Seppänen jätti Imatran Moottorikerhon

puheenjohtajuuden.

­·Aloitin lippukontrollissa ja päädyin kilpailunjohtajaksi. Meillä oli

Imatranajoissa hyvät tanssijat, mutta parketti alkoi mennä huonoon kuntoon.

Imatran katuradalla ei enää kilpailuja voinut jatkaa, eikä rahoja uuteen

rataan koskaan löytynyt.

­·Monta kertaa minullekin on sanottu, että Linnankosken asukkaat kaatoivat

valituksillaan ajot. Kyllä siinä lopulta oli muita ja suurempia syitä.

Linnankoskelle olisi saanut hyvän radan, mutta MM-sarjan kisojen

kustannukset alkoivat karata käsistä ja suuret sponsorit häipyivät jo

aiemmin tupakan ja alkoholin mainoskiellon mukana, sanoo Seppänen, joka

palasi muutama vuosi sitten Imatran Moottorikerhon puheenjohtajaksi.

MM-TASOLLA EI IMATRALLA enää Pauli Seppäsen näkemyksen mukaan

ratamoottoripyörillä ajeta.

­·Paljon ja perusteellisesti pitäisi asioiden muuttua. Kulut ovat sitä

luokkaa, että nykyisin kisojen talouden onnistuminen vaatii jo 150 000

katsojaa. Imatranajossa oli parhaimmillaan vuonna 1973 viikonloppuna 54 000

lipunostajaa. Kolmatta kertaa järjestettävässä muistojen Imatranajossa on

heinäkuussa luvassa nostalgiaa tuutin täydeltä. Suurin tähti on

Imatranajojen legenda Agostini, mutta vanhoja pyöriä ja kuskeja on luvassa

taas enemmän kuin kahdessa edellisessä muistoajossa.

­·Imatranajo oli varmasti aikanaan Suomen suurin talkootapahtuma. Kaikki

myyntipisteet ja pullonkeräykset mukaan lukien meillä oli pari tuhatta

ihmistä mukana tapahtuman järjestelyissä. Monille urheiluseuroille se oli

vuoden tärkein rahanhankintatahtuma ja paikkakunnalle jäi paljon markkoja,

Pauli Seppänen muistelee.

Kuvateksti

Pauli Seppänen toivoo hartaasti, että ensi kesän muistojen Imatranajoon

saataisiin aito ja alkueräinen MV-Agusta 500 Giacomo Agostinin ajokiksi.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen