JARMO HÄMÄLÄINEN
ENSI HEINÄKUUN 30. päivänä voi Imatralla hyvässä lykyssä kuulla 1960- ja
1970-lukujen Imatranajoista niin tuttua MV-Agustan jylinää.
·Giacomo Agostini itse ehdotti, että hänelle hankittaisiin muistojen
Imatranajoon ajettavaksi aito ja alkueräinen MV-Agusta 500, jolla hän
aikanaan voitti viisi maailmanmestaruutta, muistojen Imatranajoa
järjestelevä Pauli Seppänen kertoo.
·Se MV-Agusta on nyt yksityisen hallussa ja omistaja on lainannut sitä
Agostinille kahteen näytösajoon. Toivottavasti saamme alkuperäisen pyörän
Imatralle ja pääsemme vähän muistelemaan, minkälainen ukkosenjylinä siitä
lähti, Seppänen sanoo.
VUOKSEN ITÄRANTAAN rajoittuvalla katuradalla kilpailtiin viimeisen kerran
Imatranajoissa kesällä 1986. Saman vuoden jälkeen myös 25 vuotta ajoissa
tiiviisti mukana ollut Pauli Seppänen jätti Imatran Moottorikerhon
puheenjohtajuuden.
·Aloitin lippukontrollissa ja päädyin kilpailunjohtajaksi. Meillä oli
Imatranajoissa hyvät tanssijat, mutta parketti alkoi mennä huonoon kuntoon.
Imatran katuradalla ei enää kilpailuja voinut jatkaa, eikä rahoja uuteen
rataan koskaan löytynyt.
·Monta kertaa minullekin on sanottu, että Linnankosken asukkaat kaatoivat
valituksillaan ajot. Kyllä siinä lopulta oli muita ja suurempia syitä.
Linnankoskelle olisi saanut hyvän radan, mutta MM-sarjan kisojen
kustannukset alkoivat karata käsistä ja suuret sponsorit häipyivät jo
aiemmin tupakan ja alkoholin mainoskiellon mukana, sanoo Seppänen, joka
palasi muutama vuosi sitten Imatran Moottorikerhon puheenjohtajaksi.
MM-TASOLLA EI IMATRALLA enää Pauli Seppäsen näkemyksen mukaan
ratamoottoripyörillä ajeta.
·Paljon ja perusteellisesti pitäisi asioiden muuttua. Kulut ovat sitä
luokkaa, että nykyisin kisojen talouden onnistuminen vaatii jo 150 000
katsojaa. Imatranajossa oli parhaimmillaan vuonna 1973 viikonloppuna 54 000
lipunostajaa. Kolmatta kertaa järjestettävässä muistojen Imatranajossa on
heinäkuussa luvassa nostalgiaa tuutin täydeltä. Suurin tähti on
Imatranajojen legenda Agostini, mutta vanhoja pyöriä ja kuskeja on luvassa
taas enemmän kuin kahdessa edellisessä muistoajossa.
·Imatranajo oli varmasti aikanaan Suomen suurin talkootapahtuma. Kaikki
myyntipisteet ja pullonkeräykset mukaan lukien meillä oli pari tuhatta
ihmistä mukana tapahtuman järjestelyissä. Monille urheiluseuroille se oli
vuoden tärkein rahanhankintatahtuma ja paikkakunnalle jäi paljon markkoja,
Pauli Seppänen muistelee.
Kuvateksti
Pauli Seppänen toivoo hartaasti, että ensi kesän muistojen Imatranajoon
saataisiin aito ja alkueräinen MV-Agusta 500 Giacomo Agostinin ajokiksi.
SEPPO RAUTIOVAARA