HANNU OJALA
IMATRA. Maailmanhistoria on katsojan silmien alla. Vanhasta brittipyörästä
voi peilata Korean sodan, jos osaa kiinnittää huomiota oikeaan kohtaan.
Vesa Vuorela katsoo 350 cc:n Panther M75:n tankkia. Vuosimalleissa -51 ja
-53 bensatankin kyljet kiiltelevät kromipinnalla.
Välivuotena käytettiin maalia, koska Korean nousu vei kromin
maailmanmarkkinoilta toisiin tarkoituksiin. Edessä on maalipintainen pyörä.
Joutsenon Korvenkylästä kerrostalon autotallista löytyy kaksi Vuorelan
projektia. Molemmat Pantherit ovat asiaan vihkiytymättömälle valmiin
näköisiä kunnostettuja ja entisöityjä brittipyöriä. Harrastaja tietää, että
projekti ei valmistu koskaan. Vuorelan projektikalenterissa on kymmenen
hanketta. Keskimääräinen kesto on kolme vuotta.
·Kaksi on tuotu työntämällä talliin.
Loppujen alku on ollut muutamassa romulaatikossa.
LAUANTAI herättää vanhojen moottoripyörien, autojen, mopojen,
moottorisahojen ja ties minkä kunnostajat henkiin Imatralla rompetorin
tiimoilla.
Vuorela on kierrellyt katselemassa ja ostelemassa romulaatikoita ja
80-luvun loppupuolelta lähtien.
Kymmenen vuoden jälkeen löytyi jotakin myytäväksikin. Tällä kerralla on hän
aikoo poiketa paikalla lähinnä tuttuja tapaamassa.
·Siellä moni puhelintuttu saa kasvot.
ROMPETORIT keräävät ympäri maata satamäärin kaupustelijoita ja
kymmenkertaisesti osien ostajia ja niiden etsijöitä.
Ne ovat paikkoja, joissa ei tarvita positiivisuudesta paasaavia konsultteja.
Jos osaa nähdä sielunsa silmin toimivan koneen muutaman irrallisen
osan ympärille, niin myönteistä elämänasennetta tuskin tarvitsee ostaa muilta.
Torin pääsymaksu sopisi myös vähennyskelpoiseksi menoksi verkostoitumisen
apostoleille.
Basaarin ilmapiiri antaa vauhtia tavaran ja informaation kierrätykselle.
·Pitää osata avata suunsa ja kysyä mahdollisimman paljon, Vesa Vuorela neuvoo.
Joku tietää jonkun, jolla on jolla on jotakin projektia edistävää.
Harrastajien rompetorien kotimainen historia ulottuu ainakin 30 vuoden
taakse. Aika on sen verran pitkä, että toiminnasta on voitu tehdä
ensimmäisiä kauppatieteellisiä kehitelmiä.
·Joku viisas on väittänyt, että torien tavaran tarjonta elää seitsemän
vuoden kierrossa. Silloin tavaraa on erityisen paljon.
MYYNTIIN rompetorille tuleva tavara syntyy varsin yksikertaisen periaatteen
mukaan. Jos aikoo koota toimivan vanhan moottoripyörän, siihen tarvitaan
keskimäärin kolmen pyörän osat.
Jokaiselle ostajalle syntyy väkisinkin jossakin vaiheessa myös myytävää.
·Pyörässä voi olla jopa pientä 4 000 nippeliä, mutta ajokelpoinen se on
jo alle tuhannella osalla.
Kilohinnalla mitattuna kalleimmasta päästä ovat pyörien nopeusmittarit.
Markkinahinta on helposti 150 euroa.
Muiden osien hinnat alkavat viidestä eurosta. Vesa Vuorelan neuvo
toriasiakkaalle on yksinkertainen.
·Osta heti, kun siltä tuntuu. Jos päätät vielä katsella, niin joku toinen
ennättää varmasti ennen sinua.
PANTHERIEN valmistus lopetettiin 60-luvulla. Toistaiseksi vanhoja osia on
riittänyt, mutta tulevaisuutta Vuorela ei lähde arvuuttelemaan. Siitä
vanhojen pyörien kunnostajat ovat yhtä mieltä, että nykyinen muovinen
maailma on heidän kannaltaan kelvotonta. Uudet tuotteet kelpaavat
käytettäviksi ja hylättäviksi, ei korjattaviksi.
Tilanteesta on lupa tehdä tulkinta. Kunnossa olevien veteraanipyörien määrä
laskee ja hinta nousee.
Tällä hetkellä myyntivalmiin brittipyörän lähtöhinta on 5 000 euroa.
Markkinaehtoisessa kaupanteossa ylärajaa hinnalle ei ole.
Imatrankosken rompetori liikekeskuksen katetulla parkkipaikalla lauantaina
kello 9-15. Pääsymaksu 3 euroa, pariskunnat 4 euroa, lapset ilmaiseksi.
Kuvatekstit
Vesa Vuorelan moottoripyöräharrastuksen kaksi ajokelpoista projektia.
Nuoripari matkalla Pantherilla The Motor Cyclen mainoksessa vuodelta 1954.
HANNU OJALA