URPO LAANINEN
TAIPALSAARI. Rehulan ja Vehkataipaleen kylillä iloittiin tiistaina
Etelä-Karjalan maakunnan yhteistyöryhmän EU-rahapäätöksestä. Mantereen
paikallistie sai lähes 20 vuoden odotuksen jälkeen miljoonan euron
kunnostusrahan, joka ei kuitenkaan riitä koko 6,5 kilometrin pätkälle.
·Aijai, kun kuulostaa hyvältä. Kyllä nyt ollaan tyytyväisiä. Kaikkien
kyläläisten harras toivomus on, että tie saadaan vihdoin kuntoon, kommentoi
Rehulasta maanviljelijä-yrittäjä Eero Ahonen.
Ahonen ajaa päivittäin Mantereen paikallistiellä, välillä lumiauran kanssa
ja välillä ilman auraa. Hän tekee lumitöitä Rehulan kylän alueella.
Taipalsaaren kunnanhallituksen puheenjohtaja ja myös maakunnan
yhteistyöryhmää vetävä Tuure Westinen (kesk.) korosti, että kyseessä ei ole
suinkaan vain paikallinen tiehanke.
Hotelli Saimaanrannan ja Sarviniemen tuntumaan suunnitellaan parhaillaan
Suur-Saimaan luonto-ja virkistysaluetta, jonne kuutostieltä saadaan nyt
suora yhteys tarvitsematta ajaa Lappeenrannan keskustan kautta.
Westinen kertoi, että Taipalsaaren kunta on tehnyt kovan työn Mantereentien
eteen. Hän on itse käynyt neuvottelemassa siitä tiehallinnon kanssa jo
kolmen eri kunnanjohtajan kanssa.
Sora- ja turvekuljetukset lisääntyvät koko ajan Mantereen paikallistiellä,
samoin kesämökkiliikenne. Tiepiiri on laskenut, että maantien
keskimääräinen vuorokausiliikenne on 345 ajoneuvoa ja kesäaikaan 550 ajoneuvoa.
Tiepiiri uusii maantien linjaukset, oikoo mutkat ja uusii rakennekerrokset.
Maantielle vedetään kestopäällyste.
RANSKALAINEN urakkamalli on vielä uutta ja erikoista Suomessa. Tiepiirin
suunnittelupäällikkö Yrjö Pilli-Sihvola kertoi, että tiehanke
kilpailutetaan kiinteällä miljoonan euron summalla ja rakentajaksi valitaan
urakoitsija, joka tarjoaa laajimman toteutuksen.
Ensimmäisenä kohteena on 3,3 kilometrin väli Vehkataipaleelta Saikonkylään.
Jos rahaa jää, tiepiiri rakennuttaa myös Rehulan koulun ohitse kulkevan 1,2
kilometrin pätkän. Mantereen paikallistien puoliväliin jää joka tapauksessa
vielä hiljasliikenteisin osuus sorapätkää, johon rahoitus ei riitä. Yhden
kilometrin osuus on päällystetty jo parikymmentä vuotta sitten.
Tiepiiri pistää nyt suunnitelmat ajan tasalle ja kilpailuttaa urakan.
Varsinaiset rakennustyöt alkavat kesän jälkeen ja kunnostus valmistuu
vuoden 2006 aikana.
MANTEREEN paikallistien pahimmat ja vaarallisimmat paikat ovat Eero Ahosen
mielestä Lemminkäisen soramontun kohta Vehkataipaleelta kaksi kilometriä
Rehulan suuntaan ja Pakkala 1, josta lähtee tie Virtasalmeen ja Päiviön
saareen.
·Siinä on täysin pimeä paikka Rehulan suunnasta tullessa. Keulat ovat
yhdessä, jos ajaa huolimattomasti ja joku tulee vastaan.
Myös Rehulan koulun kohdalla on paha mutkainen mäki, jossa viimeksi oli
rekka kyljellään maanantaina. Samana päivänä meni Pakkasenlahden mäessä
ojaan puunkuljetusauto.
ETELÄ-KARJALAN liitto on käyttänyt aikaisemmin EU-rahaa kuutostien
parantamiseen. Ensiksi tehtiin Imatran liittymät, sitten Pulpin ja Kaukaan
risteykset sekä viimeksi viiden kilometrin nelikaistatie Joutsenonkankaalle.
Tiepiiri on tutkinut sen jälkeen uusia vaihtoehtoja. Kun se sai
Etelä-Karjalan jätekeskuksen maantiehen rahat hallituksen
ministerityöryhmän teemapaketista, Mantereen paikallistie sopi hyvin
EU-hankkeeksi.
Taipalsaarella jatkuvat tänä vuonna isot tienrakennustyöt. Toijansalmen
silta valmistui viime syksynä.
Kuvateksti
Mantereen paikallistien kunnostustyöt alkavat kesän jälkeen. Pahoja ja
vaarallisia paikkoja on paljon. Linja-auton ohi ei meinaa päästä.
SEPPO RAUTIOVAARA