Plannja hakee kasvua Venäjältä

Plannja Oy Ab hakee lisää kasvua idästä. Katto- ja seinäprofiilipeltien sekä reikälevyjen valmistaja aikoo avata myyntikonttorin Moskovassa ensi kesänä.

MARTTI HYTTI

JOUTSENO. Yritys lisää markkinointiponnistelujaan myös entisissä

neuvostotasavalloissa, kuten Azerbaidzhanissa ja Kazakstanissa. Kotimaa

säilyy kuitenkin yrityksen päämarkkina-alueena, vaikka vienti on

lisääntynyt vahvasti Venäjälle ja idän öljyvaltioihin.

Plannjan liikevaihto kohosi viime vuonna 28,1 miljoonaan euroon, jossa oli

kasvua edelliseen vuoteen kahdeksan prosenttia. Liikevoitto oli 5,6

prosenttia liikevaihdosta ja tavoitteen mukainen.

Yrityksen kasvuhakuisuutta osoittaa se, että liikevaihto on

kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Yrityksen tuotannosta menee

vientiin noin viidennes. Viennistä yli puolet suuntautuu Venäjälle.

Loppuosa menee entisiin IVY-maihin ja Baltiaan.

Toimitusjohtaja Olli Naukkarinen totesi, että Plannjan viime vuosi meni

tyydyttävästi.

­·Teräksen voimakas hinnannousu sekoitti markkinoita. Aasiassa teräksen

kulutus lisääntyi voimakkaasti, mikä nosti eräiden teräslaatujen hintoja

liki 40 prosenttia. Romuteräksen hinta jopa tuplaantui maailmanmarkkinoilla.

Hinnannousu ei vaikuttanut hänen mukaansa Plannjan tuotteisiin kuin

runsaalla kymmenellä prosentilla.

­·Väripinnoitettujen ohutlevyjen materiaalin hinta nousi kymmenkunta

prosenttia. Galvanoitujen levyjen hinnat nousivat sen sijaan liki 40

prosenttia. Niiden osuus näyttelee meillä kuitenkin vain noin viidennestä.

Naukkarinen muistutti, että Suomeen hinnankorotukset tulivat noin puolen

vuoden viiveellä viiveellä.

­·Terästuotteiden kysynnässä ja hinnoissa tapahtui käänne meillä vuoden

loppupuoliskolla.

NÄKYMÄT kuluvalle vuodelle ovat hänen mukaan epäselvät, mutta eivät

negatiiviset.

­·Olemme luottavaisia, että toiminta laajenee. Näkymät ovat erityiset

valoisat idän öljyvaltioissa.

Plannjan kilpailukyky perustuu hänen mukaansa maailman parhaisiin

teräsmateriaaleihin, moderniin valmistustekniikkaan ammatilliseen

osaamiseen ja asiakaslähtöisen arvopohjaan.

Plannja panostaa tänä vuonna Venäjän ja entisten neuvostotasavaltojen

markkinoihin. Tähän asti vienti on painottunut Pietarin alueelle.

­·Perustamme myyntikonttorin Moskovaan vuoden puoliväliin mennessä. Olemme

jo hakemassa myyntipäällikköä Moskovaan. Myyntikonttori on tarkoitus

sijoittaa toimistohotelliin.

Yritys tehostaa muutenkin markkinointiaan Venäjällä. Yritys osallistuu

huhtikuussa ensimmäisen kerran omalla osastolla Moskovan rakennusmessuille.

­·Idän öljyvaltioissa yritämme vahvistaa myyntiverkostoa hankkimalla

myyntiagentteja ja solmimalla myyntisopimuksia maahantuontiyritysten kanssa.

UUSI PÄÄKONTTORI on yrityksen investointilistalla tänä vuonna.

­·Hallintotilamme ovat hyvin ahtaat. Ostimme Joutsenon Tapetin tuhannen

neliömetrin suuruiset liiketilat, jotka saneerataan hallinnolle.

Henkilöstövahvuus on keskimäärin 80, mutta kiireisimpinä sesonkiaikoina se

nousee 120:aan. Yrityksellä on tuotantotiloja yli 10 000 neliömetriä.

Hallinto- ja sosiaalisia tiloja on noin tuhat neliömetriä.

Yhden miehen pajana vuonna 1978 aloittaneesta Teräs-Taipeesta tuli vuonna

1995 Euroopan merkittävimpiin teräsyhtiöihin lukeutuvan SSAB Svenska

Ståhlin suurimman alakonsernin SSAB Tunnplåtin tytäryhtiö. Tunnplåt on

Euroopan suurin teräsohutlevyjen valmistaja.

Vuonna 2000 yritys siirtyi SSAB:n alakonsernina jatkojalostuksesta

vastaavalle Plannja AB:lle. Tällöin Teräs-Taipeen nimi muuttui Plannja Oy

Ab:ksi.

Plannja Oy Ab

Yrityksen perustamisvuosi 1978 Teräs-Taive-nimisenä.

Omistaja on ruotsalainen SSAB-konserni.

Toimitusjohtaja Olli Naukkarinen.

Työntekijöitä keskimäärin 80.

Vuoden 2004 liikevaihto 28,1 miljoonaa euroa.

Tulos 1,5 miljoonaa euroa.

Jatkojalostaa 23 miljoonaa kiloa peltiä vuodessa.

Plannja on Suomen suurin reikälevyjen valmistaja.

Kuvateksti

Reikälinjanhoitaja Toni

Huhtanen vaihtoi torstaina uuden reikämallin koneeseen.

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Martti Hytti