MARTTI HYTTI
JOUTSENO. Yritys lisää markkinointiponnistelujaan myös entisissä
neuvostotasavalloissa, kuten Azerbaidzhanissa ja Kazakstanissa. Kotimaa
säilyy kuitenkin yrityksen päämarkkina-alueena, vaikka vienti on
lisääntynyt vahvasti Venäjälle ja idän öljyvaltioihin.
Plannjan liikevaihto kohosi viime vuonna 28,1 miljoonaan euroon, jossa oli
kasvua edelliseen vuoteen kahdeksan prosenttia. Liikevoitto oli 5,6
prosenttia liikevaihdosta ja tavoitteen mukainen.
Yrityksen kasvuhakuisuutta osoittaa se, että liikevaihto on
kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Yrityksen tuotannosta menee
vientiin noin viidennes. Viennistä yli puolet suuntautuu Venäjälle.
Loppuosa menee entisiin IVY-maihin ja Baltiaan.
Toimitusjohtaja Olli Naukkarinen totesi, että Plannjan viime vuosi meni
tyydyttävästi.
·Teräksen voimakas hinnannousu sekoitti markkinoita. Aasiassa teräksen
kulutus lisääntyi voimakkaasti, mikä nosti eräiden teräslaatujen hintoja
liki 40 prosenttia. Romuteräksen hinta jopa tuplaantui maailmanmarkkinoilla.
Hinnannousu ei vaikuttanut hänen mukaansa Plannjan tuotteisiin kuin
runsaalla kymmenellä prosentilla.
·Väripinnoitettujen ohutlevyjen materiaalin hinta nousi kymmenkunta
prosenttia. Galvanoitujen levyjen hinnat nousivat sen sijaan liki 40
prosenttia. Niiden osuus näyttelee meillä kuitenkin vain noin viidennestä.
Naukkarinen muistutti, että Suomeen hinnankorotukset tulivat noin puolen
vuoden viiveellä viiveellä.
·Terästuotteiden kysynnässä ja hinnoissa tapahtui käänne meillä vuoden
loppupuoliskolla.
NÄKYMÄT kuluvalle vuodelle ovat hänen mukaan epäselvät, mutta eivät
negatiiviset.
·Olemme luottavaisia, että toiminta laajenee. Näkymät ovat erityiset
valoisat idän öljyvaltioissa.
Plannjan kilpailukyky perustuu hänen mukaansa maailman parhaisiin
teräsmateriaaleihin, moderniin valmistustekniikkaan ammatilliseen
osaamiseen ja asiakaslähtöisen arvopohjaan.
Plannja panostaa tänä vuonna Venäjän ja entisten neuvostotasavaltojen
markkinoihin. Tähän asti vienti on painottunut Pietarin alueelle.
·Perustamme myyntikonttorin Moskovaan vuoden puoliväliin mennessä. Olemme
jo hakemassa myyntipäällikköä Moskovaan. Myyntikonttori on tarkoitus
sijoittaa toimistohotelliin.
Yritys tehostaa muutenkin markkinointiaan Venäjällä. Yritys osallistuu
huhtikuussa ensimmäisen kerran omalla osastolla Moskovan rakennusmessuille.
·Idän öljyvaltioissa yritämme vahvistaa myyntiverkostoa hankkimalla
myyntiagentteja ja solmimalla myyntisopimuksia maahantuontiyritysten kanssa.
UUSI PÄÄKONTTORI on yrityksen investointilistalla tänä vuonna.
·Hallintotilamme ovat hyvin ahtaat. Ostimme Joutsenon Tapetin tuhannen
neliömetrin suuruiset liiketilat, jotka saneerataan hallinnolle.
Henkilöstövahvuus on keskimäärin 80, mutta kiireisimpinä sesonkiaikoina se
nousee 120:aan. Yrityksellä on tuotantotiloja yli 10 000 neliömetriä.
Hallinto- ja sosiaalisia tiloja on noin tuhat neliömetriä.
Yhden miehen pajana vuonna 1978 aloittaneesta Teräs-Taipeesta tuli vuonna
1995 Euroopan merkittävimpiin teräsyhtiöihin lukeutuvan SSAB Svenska
Ståhlin suurimman alakonsernin SSAB Tunnplåtin tytäryhtiö. Tunnplåt on
Euroopan suurin teräsohutlevyjen valmistaja.
Vuonna 2000 yritys siirtyi SSAB:n alakonsernina jatkojalostuksesta
vastaavalle Plannja AB:lle. Tällöin Teräs-Taipeen nimi muuttui Plannja Oy
Ab:ksi.
Plannja Oy Ab
Yrityksen perustamisvuosi 1978 Teräs-Taive-nimisenä.
Omistaja on ruotsalainen SSAB-konserni.
Toimitusjohtaja Olli Naukkarinen.
Työntekijöitä keskimäärin 80.
Vuoden 2004 liikevaihto 28,1 miljoonaa euroa.
Tulos 1,5 miljoonaa euroa.
Jatkojalostaa 23 miljoonaa kiloa peltiä vuodessa.
Plannja on Suomen suurin reikälevyjen valmistaja.
Kuvateksti
Reikälinjanhoitaja Toni
Huhtanen vaihtoi torstaina uuden reikämallin koneeseen.
PEKKA HÖLKKI