ETTI KANTOLA
Lappeenranta ja Imatra vastaavat hoitotakuun haasteisiin rakentamalla
keskenään erilaiset puhelinpalvelut. Kaupungit neuvottelivat yhteisestä
järjestelmästä tuloksetta.
Etelä-Karjalan keskussairaalan johtajaylilääkäri Ritva Kauppinen on
pettynyt. Hän harmitteli perjantain lehtikirjoituksessaan (Etelä-Saimaa
4.2.) hukkaan heitettyä mahdollisuutta poistaa raja-aitoja ja yhdistää
toimintoja.
·Yhdessä toteutettuna esimerkiksi Imatran malli voisi olla sellainen,
johon muut kunnat voisivat jatkossa yhtyä, Kauppinen kirjoittaa.
Hän toteaa, että halukkuus muutokseen on ollut vähäistä.
·Toimintojen yhdistämistä puoltavat kaikki toiminnalliset ja taloudelliset
syyt. Kuka tietääkään sen, mikä hintalappu on nykyisellä, eri
organisaatioiden välisellä raja-aidalla?
Kauppinen ei halunnut enää myöhemmin ottaa kantaa asiaan.
LAPPEENRANNAN johtava lääkäri Timo Kohvakka toteaa, että saman kysymyksen
yhteistyön tekemättömyydestä voi esittää kunnille ja sairaanhoitopiireille.
Vastaukseksi hän tarjoaa toiminnan luonnetta.
·Puhelinpalvelu on keskeinen ydintoimintomme, ja on siksi oma palvelumme.
Kohvakka vertaa Imatran ja Lappeenrannan puhelinpalveluita Lappeenrannan ja
Kotkan leikkaustoimintaan, jotka myös ovat erillään.
·Ainakin liikkeellelähtövaiheessa palvelu on oma. Se on myös keino hallita
lisääntyvää kysyntää.
Kohvakka kertoo, että asiasta on keskusteltu Imatran sosiaali- ja
terveyspalveluiden johdon sekä sairaanhoitopiirin kanssa. Häneen mukaansa
keskusteluja käytiin myönteisessä hengessä, mutta tahto ei riittänyt.
·Balanssit eivät loksahtaneet riittävän hyvin kohdalleen. Tilanne tuli
aika nopealla aikataululla. Jos kypsyttelyvaihe olisi ollut
perusteellisempi, olisi voitu tulla toiseen tulokseen.
Kohvakka toteaa, että pohdintaa ei voinut jatkaa, sillä maaliskuussa joka
kunnalla on oltava käytössä jokin malli.
IMATRAN hoitotyön johtaja Annaleena Friman ei ole pahoillaan.
·Ei liitytä ainakaan nyt laajaan systeemiin. Vastaajan
paikallistuntemuksen on oltava vahvaa, se vähentää turhaa asioiden
mutkistumista.
Frimankin toteaa, että ison hankkeen järjestämiseen ei ollut riittävästi aikaa.
·Isompaa systeemiä ei olisi pystytty rakentamaan. Minulla on myös käsitys,
että Lappeenranta ei ollut valmis investoimaan.
Palvelut järjestetään entisillä resursseilla. Friman huomauttaa, että koko
sairaanhoitopiirin laajuisen järjestelmän hintaa nostaa raskaampi tekniikka
ja eri kuntien palveluiden opettaminen henkilöstölle.
·Monissa puheluissa kysellään ohjeita esimerkiksi liittyen
vanhustenpalveluihin.
Imatran järjestelmä on pitkälle oma kehitelmä.
·On kuunneltu Kotkan kokemuksia ja Ruotsin mallia ja mietitty Imatran
tarpeita.
Yksi tavoite oli, etteivät työntekijät tee vain puhelintyötä.
·Etulinjassa ovat parhaat ammattilaiset. He pitävät kliinisiä taitojaan
yllä henkilökohtaisilla potilaskontakteilla.
Frimanin mukaan tilanne olisi toinen, jos olisi suunniteltu
ympärivuorokautista päivystystä.
·Esimerkiksi Ruotsissa on yöaikaan puoli maata saman numeron alueella. Se
vaatisi täällä vähintään Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan.
Imatralla ollaan valmiita miettimän tilannetta uudestaan.
·Jos maakunnassa on enemmän kiinnostusta yhteiseen palveluun, tutkitaan se
vaihtoehto.
ENTISTÄ laajempi puhelinpalvelu liittyy hoitotakuuseen. Taustalla ovat
lakimuutokset, jotka edellyttävät potilaan saavan virka-aikana
puhelinyhteyden perusterveydenhuoltoon.
Hoitotakuu nostaa terveydenhuollon kustannuksia ilman uutta
puhelinpalveluakin. Esimerkiksi ostopalveluihin on varattava aiempaa
enemmän rahaa.
Puhelinpalvelu
Lappeenrannassa
ja Imatralla
Lappeenrannassa puhelimeen vastaa kuusi kokenutta sairaanhoitajaa ja
vastaanottoapulaista Armilan keskusterveysasemalla. He eivät tee juuri
muuta työtä.
Puheluihin vastataan arkisin klo 8-16.
Palvelu käynnistetään kuun puolivälissä, ja sitä kokeillaan parin viikon ajan.
Imatralla Honkaharjun poliklinikalla on vastaamassa kerrallaan enintään
neljä kokenutta sairaanhoitajaa. Hoitajat työskentelevät myös
poliklinikalla ja päivystyksessä.
Puheluihin vastataan arkisin klo 7.30-18.
Ruuhka-aikaan puhelinrinkiin voidaan liittää terveysasemilla olevia
puhelinkoneita.
Järjestelmän asennus alkaa lähiaikoina ja kokeilukäyttö aloitetaan
välittömästi.