Kiinalainen röntgenkatse tehostaa valvontaa rajalla

Läpivalaisu tehostaa itärajan valvontaa. Nuijamaalla paljastui tällä viikolla iso tupakan salakuljetusyritys. Tullin liikkuva läpivalaisulaite maksoi kaksi miljoonaa euroa.

TIINA PASANEN

LAPPEENRANTA. Tullin uusi liikkuva läpivalaisulaite osoitti heti tehokkuutensa. Kiinalaisvalmisteinen läpivalaisulaite paljasti alkuviikosta suuren tupakkaerän, joka yritettiin salakuljettaa Nuijamaan raja-aseman kautta Suomeen.

Noin 1 900 000 savukkeen erä oli pakattu pahvilaatikoihin ja piilotettu romumetallikuoman alle.

– Sitä olisi ollut todella vaikea havaita pelkästään rekan fyysisellä tarkastuksella. Metallikuorma olisi täytynyt purkaa kokonaan pois, toteaa tulliylitarkastaja Juha Pohjola.

TULLI ON VASTIKÄÄN ottanut käyttöönsä kaksi liikkuvaa läpivalaisulaitetta. Aiemmin käytössä oli vain yksi kiinteä läpivalaisulaite. Se on toiminut Vaalimaan raja-asemalla pian kuusi vuotta.

Itäinen tullipiiri sai oman liikkuvan läpivalaisulaitteensa Nuijamaalle huhtikuussa. Toinen uusista laitteista valvoo lähinnä Helsingin satamien kuljetuksia.

Nuijamaalle sijoitettu laite voidaan tarpeen mukaan kuljettaa mihin tahansa Kaakkois-Suomen raja-asemista tai Kotkan ja Haminan satamiin.

– Yllätyksellisyys on ehdottomasti paras valttimme. Tähän asti epäilyttävät kuormat on ohjattu Vaalimaalle, mutta nyt voimme tarkastaa lastin ja ajoneuvon missä tahansa, kertoo vt. valvontapäällikkö Olli-Pekka Vanhainen.

LIIKKUVAN LÄPIVALAISUN röntgenteho on hieman heikompi kuin Vaalimaan kiinteässä laitteessa.

– Vaalimaalla pystymme tutkimaan jopa 40-senttisen teräksen läpi, kun taas liikkuvalla laitteella pääsemme 26-senttiseen, Pohjola kuvaa eroa.

Vaalimaan läpivalaisulaitos maksoi aikanaan 12 miljoonaa euroa. Liikkuvat laitteet maksoivat molemmat kaksi miljoonaa euroa.

NUIJAMAAN LAITE on tähän asti ollut lähinnä koekäytössä. Samalla henkilöstö on opetellut uutta tekniikkaa. Läpivalaisuja laitteella on tehty toistaiseksi neljäsataa.

Rajan ylittää Nuijamaalla 15–20 000 rekkaa kuukaudessa. Tarkoitus on, että läpivalaisuun ohjataan vastedes riskiarvion perusteella pari kolme prosenttia liikenteestä.

– Jos jotain epäilyttävää löytyy, tutkimme ajoneuvon tai kuorman tarkemmin. Arviolta 3–7 prosenttia läpivalaisuun joutuneista tarkastetaan vielä fyysisesti. Tarvittaessa lasti tai ajoneuvo puretaan, tullitarkastaja Ville Törmälä kertoo.

Törmälä vastaa liikkuvan läpivalaisulaitteen käytöstä. Läpivalaisu ja kuvien tulkinta sitoo kerrallaan kolme henkilöä.

Itäisessä tullipiirissä tehtävään on koulutettu kaksitoista työntekijää.

– Työskentelemme kahdessa vuorossa joka päivä, joten voimme siirtää laitteen tarpeen mukaan eri paikkaan, Törmälä jatkaa.

KIINALAISIA liikkuvia läpivalaisulaitteita on käytössä Norjan, Irlannin ja Turkin tulliviranomaisilla sekä Belgian poliisilla.

– Kiinalainen tekniikka on hyvin kehittynyttä, Pohjola sanoo.

Junan tavarakuljetuksiin läpivalaisua ei vielä uloteta.

– Periaatteessa valmius on toki olemassa, Pohjola lisää.

LIIKKUVA LÄPIVALAISULAITE

*Itäinen tullipiiri sai laitteen käyttöönsä 11. huhtikuuta 2005.

*Laite maksoi kaksi miljoonaa euroa.

*Sen on valmistanut kiinalainen Nuchtech Company Ltd.

*Läpivalaisuala on 4,7 metriä korkea ja 3,5 metriä leveä.

*Laite liikkuu kuorma-auton alustalla.

*Tunnissa pystytään tarkastamaan 3–5 rekkaa, konttia tai henkilöautoa.

*Yllätystarkastuksia tehdään kaikilla raja-asemilla sekä Kotkan ja Haminan satamissa.

Kuvateksti

Läpivalaisulaite on rakennettu kuorma-auton alustalle. Valvonnan kohteina ovat pääasiassa Venäjältä Suomeen tulevat ajoneuvot ja lastit. Valvonnan tehostumisen toivotaan purevan etenkin aseiden ja huumeiden laittomaan maahantuontiin. Kuvassa vasemmalta Olli-Pekka Vanhainen, Juha Pohjola ja Ville Törmälä.

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Tiina Pasanen