Kodinkonekaupassa ostajan markkinat Lappeenrannassa

Suomalaisten kuluttajien kasvava ostovoima purkaantuu muun muassa hankintaan. Tammi-maaliskuussa myynti lisääntyi maassamme peräti 16 prosenttia.

MARTTI HYTTI

LAPPEENRANTA. Kodinkonekaupassa ovat ostajan markkinat niin Lappeenrannassa kuin koko maassakin. Hintakilpailu on äärimmäisen kovaa. Parhaimmillaan erään matkapuhelinmallin hinta aleni viime talvena useita kertoja samana

päivänä.

Alan ketjut yrittävät vahvistaa asemiaan laajentamalla liiketilojaan ja valikoimiaan. Expert Hatakka ja Laatu-Sähkö ottivat Lappeenrannassa kevään aikana huomattavat laajennukset käyttöönsä.

Kiristyvä kilpailu vaikuttaa myös liikkeiden määrään. Kolme kodinkoneliikettä, Kone-Hiltunen, Kone-Markkanen ja Kone-Suni, on lopettanut toimintansa muutaman vuoden sisällä. Lisäksi rautakaupat ovat poistaneet kodinkoneita normaaleista valikoimista.

Vastaavasti kilpailua on luvassa alalle lisää. Kotimainen kodintekniikkaketju, Markantalo, suunnittelee myymälän avaamista Lappeenrannassa. Lappeenrannan Euromarketin yhteyteen on kaavailtu

kodinkonemyymälää.

LAATU-SÄHKÖ Oy:n toimitusjohtaja Reijo Karasti korostaa, että myymälätilojen kaksinkertaistamisella yritys pyrkii kasvattamaan myyntiään ja markkinaosuuttaan.

– Valtakadun myymälä oli aivan liian ahdas. Emme saaneet tuotteita kunnolla esille. Tämä näkyi myymälän myynnissä, joka polki paikallaan.

Hän myöntää kilpailun kovuuden, eikä aseta kovia myyntitavoitteita.

– Myyntitavoitteemme eivät ole pilvissä, vaan päämääränä on kannattava kasvu.

Laatu-Sähkö avasi toukokuun alussa kodinkone- ja elektroniikkamyymälän Kauppakatu 63:ssa, jossa sillä on toimitiloja noin 1 700 nelimetriä .

Laajennuksen ansiosta yrityksen tavaravalikoina kasvoi merkittävästi. Aivan uutena ryhmänä tulivat matkapuhelimet liittyminen sekä tietokoneet tarvikkeineen.

E HATAKKA Oy:n toimitusjohtaja Heikki Hatakka uskoo ketjun ja maakunnallisen yrityksen kilpailukykyyn.

– Kilpailutilanne on alalla radikaalisti muuttunut viime vuosina. Liikkeidemme hyvä sijainti ja erinomainen henkilöstö yhdessä Expert-ketjun mukanaan tuomien vahvuuksien kanssa ovat olleet keskeiset menestystekijämme.

Expert Hatakan tunnettuus ja asema ovat hänen mielestään vahvat.

– Se pohjautunee pitkäjänteisen ja määrätietoisen palvelukonseptin toteuttamiseen. Markkinaosuutemme Etelä-Karjalan kodinkonekaupassa on yli 20 prosenttia.

Expert Hatakka laajensi äskettäin toimitilojaan Lappeenrannassa ja palkkaasi lisää henkilökuntaa.

JÄTTI MUSTAN PÖRSSIN Lappeenrannan myymälän myymäläpäällikkö Veli-Matti Ahonen katsoo, että kodinkonekaupan kilpailu ei ole sen kovempaa kuin

muillakaan kaupan aloilla.

– Hintataso laskee jatkuvasti, mikä on kuluttajan etu. Samalla artikkelivalikoima laajenee koko ajan.

Hän arvioi, että Lappeenrannan Mustassa Pörssissä on noin 5 000 tuotenimikettä.

– Kodinkonekauppa vaatii runsaasti tilaa. Pienet myymälät eivät kilpailussa menesty. Meiltä löytyvät kaikki tärkeimmät merkit ja niihin liittyvät tarvikkeet.

MARKANTALO Oy:n toimitusjohtaja Seppo Kokkola uskoo, että kodinkonekaupassa menestyvät suoraviivaiset ja tehokkaat ketjut.

– Markantalo ja Gigant ovat tästä hyviä malliesimerkkejä. Viime vuonna myyntimme lisääntyi 30 prosenttia. Gigant pääsi puolestaan 20 prosentin myynnin kehitykseen. Moninkertaiset organisaatiot vievät kilpailukykyä.

Hän ennustaa, että kodintekniikkakaupassa vahva kysynnän kasvu jatkuu.

– Kuluttajien näkemykset omansa taloutensa kehityksestä ovat edelleen positiiviset, mikä pitää kysyntää yllä.

Markantalo jatkaa hänen mukaansa ketjunsa kasvattamista.

– Suunnitelmissamme on perustaa myymälä Lappeenrantaan.

Kuvateksti

Kilpailu on myymäläpäällikkö Veli-Matti Ahosen mielestä kovaa kaikilla kaupan aloilla.

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Martti Hytti