Sammonlahden koulun salossa liehuu nyt Vihreä lippu

Koululaiset ovat ottaneet kierrätyksen ja energiansäästön asiakseen. Koulun lipputankoon nousi tiistaina Vihreä lippu. Se on koulun saama tunnustus ekoarjen hyvästä hoitamisesta. Muilla kaupungin kouluilla ei lippua ole, vielä.

MINNA MÄKINEN

LAPPEENRANTA. Sammonlahden koulussa on käyty maanantaisin kello kymmeneltä kovaa kisaa. Koululaiset ovat kilpailleet siitä, kuka nyt saa tyhjentää luokan paperiroskiksen keräyspaikkaan.

Seinillä paperinen Sampo-peikko opastaa sammuttamaan valot ja käyttämään kerralla vain yhden käsipyyhkeen. Koulun käytöstä poistetut tietokoneet riisutaan osiksi ja hyödynnetään.

– Vähän on tullut kotonakin viisasteltua näistä ympäristöasioista, kun koulussa on saanut tietoa. Sitä on ruvennut miettimään, mitä jätteitä

minnekin sopii laittaa, kertoo Mikko Aaltonen 9H-luokalta.

Vihreä lippu -työryhmään kuulunut Laura Pirhonen 9A-luokalta on huomannut itsessään viime aikoina taipumuksen sammutella valoja.

Tiistaina koulun lipputankoon nousi fanfaarin säestyksellä Vihreä lippu. Se on merkki laadukkaasta ympäristökasvatustyöstä. Sammonlahden koulu on Lappeenrannan kouluista ensimmäinen, joka on saanut lipun.

SAMMONLAHDEN koulussa työskennellään kestävän kehityksen periaatteiden mukaan.

– Se on käytännön järjen käyttöä ja tuhlaamisen estoa, sanoo kuvataiteen opettaja Raimo Alaraatikka.

Erityisopettaja Leea Ohtamaan mukaan ympäristöprojektit ovat lisänneet koulun viihtyisyyttä ja parantaneet ilmapiiriä.

– Välitämme niillä tietynlaista arvopohjaa. Niitä voi myös toteuttaa hyvin eri aineissa, Alaraatikka toteaa.

Toteutetut projektit ovat merkinneet myös selviä säästöjä: sähköä ja vettä kuluu nyt vähemmän, jätemäärä on kutistunut…

– Keittiön henkilökunta, siistijät ja talonmies ovat kaikki olleet loistavasti mukana, kiittää Ohtamaa.

Keittiöhenkilökunnan aloitteesta ruoantähdesankoa pienennettiin ämpäreistä pikkusangoiksi. Jätemäärä pieneni astioiden mukana.

SAMMONLAHDEN koulu virittelee yhteistyötä muiden länsialueen koulujen kanssa, jotta myös ne saisivat Vihreän lipun.

– Meidän alueellamme kaikki alakoulut haluavat lähteä mukaan. Myös päiväkodit ovat kiinnostuneita. Jos Sampo-peikot saataisiin opastamaan jo päiväkoteihin, iskostuisivat kestävän kehityksen ajatukset selkäytimiin,

tietää rehtori Riitta Vehviläinen.

Sammonlahden koulussa lanseerattiin nyt toukokuussa ajatus ympäristöagenteista. He seuraavat koulussa kierrätyksen ja säästötoimien

toteuttamista ja raportoivat puutteista.

– Tällä hetkellä meillä on kymmenkunta toimivaa agenttia. Ensi vuonna he jalkautuvat alakouluihin, Ohtamaa kertoo.

Syksyllä lähtee Lyseon lukioon ainakin yksi ympäristöagentti paitsi opiskelemaan, myös viemään eteenpäin kestävän kehityksen aatteita.

NYT Sammonlahden koulu tavoittelee ympäristösertifikaattia. Silloin koulu olisi virallisessa ympäristöjärjestelmässä, jossa on tarkat laatukriteerit. Sertifioinnin saaminen ratkeaa 2. kesäkuuta, jolloin koululla on auditointi.

– Sertifikaatin saaminen edellyttää, että ympäristöajattelu on viety myös koko hallinnon läpi, ylläpitotoimintoihin ja opetussuunnitelmiin asti, Alaraatikka luettelee.

Sammonlahden koulu on toinen yläkoulu Suomessa, joka hakee ympäristösertifikaattia. Ala-Malmin koululla Helsingissä sertifikaatti jo on.

VIHREÄ LIPPU

*Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten ympäristöohjelma.

*Osa kansainvälistä Eco-Schools ohjelmaa. Suomessa sitä koordinoi Suomen ympäristökasvatuksen seura.

*Ohjelmassa toimii 180 päiväkotia tai koulua. Lappeenrannasta mukana Sammonlahden lisäksi Myllymäen koulu, jolla ei ole vielä lippua. Joutsenon koulukeskuksella lippu on.

*Vihreä lippu liehui viime talvena 125 osallistujan salossa.

*Ohjelmassa yhdistyvät ympäristökasvatus ja ympäristökuormituksen vähentäminen.

*Lapset ja nuoret suunnittelevat ja toteuttavat projekteja sekä arvioivat tuloksia.

*Lisätietoja www.sykse.net/vihrealippu

Kuvateksti

Paperipeikkona lipunnostotilaisuudessa esiintyi Nina Kuusela 9F-luokalta. Paperipeikon puoleen voi kääntyä kaikissa paperiasioissa.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Minna Mäkinen