Idän elokuvateatterin arvoitus

Bio Vuokseen suunnitelluista valaisimista katosi osa konkurssin yhteydessä. Kolme niistä putkahti alkuvuodesta esiin Designmuseossa Helsingissä.

PETTERI VÄRTÖ

IMATRA. Tarina on perimmäinen syy mennä elokuviin. Joskus elokuvateatterin

omat tarinat ovat kiinnostavampia kuin tusina nyky-elokuvia. Esimerkiksi

vuonna 1954 elokuvateatteriksi valmistuneen Bio Vuoksen kadonneiden

valaisinten tapaus.

– Kolme teatterin lämpiöön suunniteltua messinkivalaisinta katosi pian

maaliskuussa 1989 tapahtuneen konkurssin jälkeen. Teatterisalin seiniltä

hävisi lisäksi kymmenkunta samantyylistä kukka-aiheista lamppua, Bio

Vuoksen nykyinen yrittäjä Vesa Mättö kertoo.

Valaisimet elokuvateatterin tiloihin oli suunnitellut Suomen teollisen

muotoilun uranuurtaja Paavo Tynell. Funktionalismin perusajatuksen

mukaisesti valaisimet olivat uniikkikappaleita, suunniteltu juuri tiettyyn

interiööriin.

KADONNEET valaisimet olivat tunnelman luojina aikansa ja tyylinsä

edustajia. Teatterin laventunut käyttö on tehnyt niiden funktionalismista

dysfunktionaalista, epäkäytännöllistä.

– Valaisimet olivat hienot, mutta niillä ei olisi riittävästi valovoimaa

nykyisin, Vesa Mättö sanoo.

– Valaisinten vieminen oli onni. Muuten ne olisi vain rikottu, hän jatkaa

ja viittaa rakennusta kohtaan vuosina 1989–1997 harjoitettuun

piittaamattomuuteen.

Häpeä kulttuurihistorian väheksymisestä on ikuinen. Valaisinten vieminen on

sen sijaan rikoksena jo vanhentunut.

HERCULE POIROT’TA leikkiminen ei kiinnosta nykyistä elokuvayrittäjää.

Teatterisalia valaisee vielä 40 alkuperäistä Paavo Tynellin suunnittelemaa

messinkivalaisinta.

– Messinkinen, juottamalla tehty valaisinosa on käytössä muuttamattomana.

Alkuperäiset hehkulamput on vaihdettu loisteputkiksi, mikä on tehnyt niistä

hankalammat huoltaa, Vesa Mättö kertoo.

Rikkihyppimisen vuoksi uudelleen rakennetusta kattopaneelista pilkistää

saliin vain pieni osa valaisinta. Loppu niiden metrin mittaisesta rungosta

sojottaa rakennuksen ullakolla kuin haudutuskohdut alienin pesässä.

LÄMPIÖN kolme kattokruunua palasi kadoksista alkuvuonna. Ne olivat

maaliskuun loppuun saakka esillä Designmuseossa Helsingissä osana Paavo

Tynellin suunnittelemien messinkivalaisinten näyttelyä.

Näyttelyyn ne lainasi valaisimiin erikoistunut helsinkiläinen

antiikkikauppias Samuli Simula. Hän oli hankkinut ne vuodenvaihteessa

yksityiseltä keräilijältä Savonlinnasta.

– Minua ennen valaisimet olivat olleet kolmella omistajalla. Yksi

antiikkikauppiaalla, kaksi yksityisellä keräilijällä. Sitä ennen ne oli

myyty Savonlinnassa ulosottohuutokaupassa, Samuli Simula tietää valaisinten

vaiheista.

– Valaisimista minulla on jäljellä enää kaksi. Yhden olen myynyt

yksityiselle keräilijälle, hän jatkaa.

VALAISINMYSTEERI etenee hintaan kuin Idän pikajuna Istanbuliin.

– Julkitiloihin suunniteltuja uniikkivalaisimia ei juuri ole tarjolla.

Niille ei ole tiettyä listahintaa, ja se on eri kuin sarjatuotetuille

valaisimille, Samuli Simula taustoittaa.

– Ostin Bio Vuoksen Tynellit suuremman valaisinerän osana. Tein kaupan

pelkästään Tynellien takia. Yhteensä maksoin valaisimista 16 000 euroa, hän

jatkaa.

Bio Vuoksen teatterisalin seinävalaisinten kohtalo jää arvoitukseksi.

Kaksi Simulalla vielä olevaa lämpiön valaisinta ovat myynnissä Helsingin

Korkeavuorenkadulla. Niiden hinta liikkuu lähellä 10 000 euroa, mutta on

kauppiaan mukaan neuvoteltavissa.

Kuvatekstit

Bio Vuoksen teatterisalin valaisimet muodostavat tähtitaivaan

elokuvayleisön ylle. Pimeinä olevat valaisimet eivät ole tähdenlentoja

eivätkä epäkunnossa. Ne valaisevat salia mahdollisen hätätilanteen sattuessa.

Valaisimista näkyy saliin vain pieni osa. Messinkinen kuuppa jatkuu katon

sisään metrin.

Alkuperäiset tammikaiteet ovat säilyneet ehjinä, vaikka salin lattialta

löytyi useita nuotiopohjia.

Kukka-aiheiset messinkivalaisimet ovat uniikkeja, varta vasten Bio Vuokseen

suunniteltuja.

ES-ARKISTO

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Petteri Värtö