Eristetty Mietinsaari heräsi lossiyhteyden ansiosta eloon

TENHO TIILIKAINENJOUTSENO. Kymmenen vuotta sitten saatu lossiyhteys Joutseno

TENHO TIILIKAINEN

JOUTSENO. Kymmenen vuotta sitten saatu lossiyhteys Joutsenon Mietinsaareen on herättänyt nukkuvan jättiläisen eloon. Mietinsaari on nyt kehittyvä loma-asuntoalue, jossa on myös vakituista asutusta.

Noin 18 neliökilometrin laajuisessa saaressa on nykyisin 130 loma-asuntoa ja uusia tulee jatkuvasti. Vakituisessa käytössä olevia taloja saarella on kuusi.

– Lossi on mahtavalla tavalla elävöittänyt saarta. Saari oli ennen lossin saamista kuolemassa vakituisen asutuksen suhteen. Nykyisistä loma-asunnoista enemmän kuin puolet on rakennettu viimeisen viiden vuoden aikana, Mietinsaaren yksityistien tienhoitokunnan puheenjohtaja, imatralainen Lasse Wallenius sanoo.

Saaren metsätaloudellinen ja matkailullinen merkitys on lossiyhteyden avulla kasvanut. Vapaa-ajan asunto Mietinsaaresta on nyt haluttu vaihtoehto. Tämä on näkynyt myös kiinteistöjen hinnassa.

– Päätös lossin hankkimisesta oli aikoinaan vaikea ratkaisu, mutta erittäin järkevä ratkaisu. Minusta silta olisi tietysti vieläkin parempi ratkaisu, Wallenius sanoo.

HELSINKILÄINEN Pekka Gröhn on käynyt appivanhempiensa kesämökillä Mietinsaaressa jo useiden vuosikymmenien ajan. Ennen lossia matkaa taitettiin veneellä Lammassaaresta Imatralta. Matka vei noin tunnin.

– Aivan loistava juttu tämä lossi.

– Muistan, kun appeni kanssa myöhään syksyllä ajoimme saarelle hirvijahtiin. Se ei ollut aina niin herkkua. Lossin myötä kesäasunnoin käyttö on lisääntynyt valtavasti.

Gröhn ei pane pahakseen sitä, että lossimatka maksaa edestakaiselta ylityskerralta kolme euroa.

– Ei se ole paha ainakaan vanhaan verrattuna.

Lossin kulkuaikoihin hän toivoisi vielä vähän joustoa. Nyt lossi lopettaa liikennöinnin perjantai-iltaisin kello 22.

– Asumme Helsingissä ja melkoista hoppua saa pitää, että ehtii lossille ajoissa.

Karhusalmen lossi

Liikennöinyt 10 vuoden ajan Ruokolahden Ristiniemen ja Joutsenon Mietinsaaren välillä.

Ylityksiä vuosittain noin 20 000 kappaletta.

Lossin vuosikustannukset ovat noin 120 000 euroa.

Lossin käyttömaksu tänä vuonna 3 euroa edestakaisesta ylityksestä.

Kesämökkiläisen keskimääräinen osuus lossia ja tietä ylläpitävän Mietinsaaren yksityistien maksuista on 100–150 euroa.

Tiehoitokunnassa noin 160 osakasta.

Saarella kuusi vakituisesti asuttua taloa ja 130 loma-asuntoa.

Karhusalmen lossi Mietinsaaren ja Äitsaaren välillä liikennöi ympäri vuoden, mutta ei ympäri vuorokauden.

Helsinkiläinen Pekka Gröhn kehuu lossiyhteyttä loistavaksi parannukseksi aikaisempaan veneyhteyteen verrattuna.

Kuvateksti

Mietinsaareen on rakennettu lossin saannin jälkeen kymmeniä uusia loma-asuntoja.

TENHO TIILIKAINEN

Kirjoittaja:
Tenho Tiilikainen