Koneet jyristivät Lappeenrantaan

Lappeenrannan lentonäytöksen vetonauloina ovat vanhat sotilaskoneet, amerikkalaistankkeri sekä taitolentäjät koti- ja ulkomailta. Lentotoiminta tapahtuu iltapäivällä. Korvat kannattaa suojata melulta.

ILKKA POHJALAINEN

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan lentonäytös rakentui perjantaina iltapäivällä

vauhdikkaasti. Koneita tupsahteli taivaalta tasaisin väliajoin, suurimmat

jylinän saattelemana ja pienimmät sympaattisesti pöristen. Yleisöä saapui

heti porttien avauduttua ihastelemaan ja valokuvaamaan koneita ja

kiertelemään näytösalueella.

Näytösemäntä Päivi Ilveksen kännykkä soi taukoamatta. Hän kertoi, että

paljon käytännön koordinointia kasautuu saapumispäivään, mutta kaikki oli

sujunut kommelluksitta. Poikkeuksellisen paljon esiintyjiä ja maanäyttelyyn

osallistujia ilmoittautui viime tingassa, mikä vaikeutti omalta osaltaan

vaikeutti järjestelyitä.

Tuloksena on kuitenkin ilmailuharrastajien mukaan kansainvälisestikin

kovatasoinen tapahtuma.

Lentäjien mielestä Suomen lentonäytökset ovat leppoisampia kuin Euroopan

suurtapahtumat. Täällä lentäjät voivat paremmin tavata toisiaan, ja

Ilveksen mukaan heille on Lappeenrannassakin koetettu järjestää yhteistä

iltaohjelmaa.

Lappeenrannan ilmailuyhdistykselle 70-vuotisjuhlanäyttely on

voimainponnistus, josta ei selvittäisi ilman mittavaa talkootyötä.

Yksiomaan järjestysmiehiä on tarvittu suuri joukkue.

Heidi Alho Yläneeltä sekä Jari Papinniemi Imatralta olivat tuoneet

sukulaislapsia näytökseen heti avajaispäivänä. Kahdeksanvuotiasta Jere

Alhoa kiinnostivat etenkin hävittäjät. Haaveena ei kuitenkaan ole pilotin

ammatti, Jere vastaili suojatulpat korvissa.

Järjestäjät kehottavat suojaamaan näytöksessä omat, lasten ja jopa

lemmikkieläinten korvat lentokoneiden melulta.

SUURTEN hävittäjien rivin jatkoksi parkkeerasi pieni punainen kaksitaso. Se

on runsaat 500 kiloa painava Pitts Special S-1, maineikkaan taitolentäjän

Seppo Saarion entinen kone. Sen ohjaamosta vääntäytyi Turun ilmailukerhon

puheenjohtaja Raimo Nikkanen, jolla on esitys koneella.

Nikkanen kertoi lentomatkan Turusta kestäneen Pittsillä pari tuntia. Kone

on tuulesta huolimatta yllättävän vakaa, hän kertoi.

– Lappeenrantaan tulen mielelläni, kun on juuria täälläpäin.

Kotimaisista esiintyjistä mainittakoon Jyrki Laukkanen, joka ohjaa Gloster

Gauntletia. Se on yksipaikkainen kaksitasoinen englantilaishävittäjä

1930-luvulta, ainut säilynyt kappale maailmassa. Englannissa on säilynyt

joitakin konetyypin osia, mutta siellä ollaan harrastajien mukaan vihreänä

kateudesta suomalaisten koneesta.

Vanhoista koneista ovat mukana myös P-51 D Mustang, Douglas A-26 B Invader

sekä vanhat AT-6 Harvardit saksalaispilottien, isän ja pojan ohjaamina.

SUOMEN ilmavoimista ovat mukana Hornet, Hawk sekä Vinka. Taitolentoryhmä

Midnight Hawks päättää esitykset molempina esityspäivinä, ryhmän esitystä

edeltää Olli Siivolan soololento F-18 Hornetilla.

Nykyisistä amerikkalaiskoneista saatiin näytökseen KC-135 Stratotanker

-tankkauskone, joka on maanäyttelyn tähtenä. Ranskalainen Mirage

2000-hävittäjä esiintyy ensimmäistä kerta lentonäytöksessä Suomessa.

Lentäminen keskittyy lauantaina ja sunnuntaina iltapäivään kello yhden ja

viiden välille.

Koneita saapuu näytökseen, maanäyttelyyn fly in-tapahtumaan pitkälti toista

sataa.

Kuvateksti

Hollantilaismekaanikolla oli lepohetki perjantaina haukan siivellä.

MIKA STRANDEN

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen