ILKKA POHJALAINEN
LAPPEENRANTA. Lappeenrannan lentonäytös rakentui perjantaina iltapäivällä
vauhdikkaasti. Koneita tupsahteli taivaalta tasaisin väliajoin, suurimmat
jylinän saattelemana ja pienimmät sympaattisesti pöristen. Yleisöä saapui
heti porttien avauduttua ihastelemaan ja valokuvaamaan koneita ja
kiertelemään näytösalueella.
Näytösemäntä Päivi Ilveksen kännykkä soi taukoamatta. Hän kertoi, että
paljon käytännön koordinointia kasautuu saapumispäivään, mutta kaikki oli
sujunut kommelluksitta. Poikkeuksellisen paljon esiintyjiä ja maanäyttelyyn
osallistujia ilmoittautui viime tingassa, mikä vaikeutti omalta osaltaan
vaikeutti järjestelyitä.
Tuloksena on kuitenkin ilmailuharrastajien mukaan kansainvälisestikin
kovatasoinen tapahtuma.
Lentäjien mielestä Suomen lentonäytökset ovat leppoisampia kuin Euroopan
suurtapahtumat. Täällä lentäjät voivat paremmin tavata toisiaan, ja
Ilveksen mukaan heille on Lappeenrannassakin koetettu järjestää yhteistä
iltaohjelmaa.
Lappeenrannan ilmailuyhdistykselle 70-vuotisjuhlanäyttely on
voimainponnistus, josta ei selvittäisi ilman mittavaa talkootyötä.
Yksiomaan järjestysmiehiä on tarvittu suuri joukkue.
Heidi Alho Yläneeltä sekä Jari Papinniemi Imatralta olivat tuoneet
sukulaislapsia näytökseen heti avajaispäivänä. Kahdeksanvuotiasta Jere
Alhoa kiinnostivat etenkin hävittäjät. Haaveena ei kuitenkaan ole pilotin
ammatti, Jere vastaili suojatulpat korvissa.
Järjestäjät kehottavat suojaamaan näytöksessä omat, lasten ja jopa
lemmikkieläinten korvat lentokoneiden melulta.
SUURTEN hävittäjien rivin jatkoksi parkkeerasi pieni punainen kaksitaso. Se
on runsaat 500 kiloa painava Pitts Special S-1, maineikkaan taitolentäjän
Seppo Saarion entinen kone. Sen ohjaamosta vääntäytyi Turun ilmailukerhon
puheenjohtaja Raimo Nikkanen, jolla on esitys koneella.
Nikkanen kertoi lentomatkan Turusta kestäneen Pittsillä pari tuntia. Kone
on tuulesta huolimatta yllättävän vakaa, hän kertoi.
Lappeenrantaan tulen mielelläni, kun on juuria täälläpäin.
Kotimaisista esiintyjistä mainittakoon Jyrki Laukkanen, joka ohjaa Gloster
Gauntletia. Se on yksipaikkainen kaksitasoinen englantilaishävittäjä
1930-luvulta, ainut säilynyt kappale maailmassa. Englannissa on säilynyt
joitakin konetyypin osia, mutta siellä ollaan harrastajien mukaan vihreänä
kateudesta suomalaisten koneesta.
Vanhoista koneista ovat mukana myös P-51 D Mustang, Douglas A-26 B Invader
sekä vanhat AT-6 Harvardit saksalaispilottien, isän ja pojan ohjaamina.
SUOMEN ilmavoimista ovat mukana Hornet, Hawk sekä Vinka. Taitolentoryhmä
Midnight Hawks päättää esitykset molempina esityspäivinä, ryhmän esitystä
edeltää Olli Siivolan soololento F-18 Hornetilla.
Nykyisistä amerikkalaiskoneista saatiin näytökseen KC-135 Stratotanker
-tankkauskone, joka on maanäyttelyn tähtenä. Ranskalainen Mirage
2000-hävittäjä esiintyy ensimmäistä kerta lentonäytöksessä Suomessa.
Lentäminen keskittyy lauantaina ja sunnuntaina iltapäivään kello yhden ja
viiden välille.
Koneita saapuu näytökseen, maanäyttelyyn fly in-tapahtumaan pitkälti toista
sataa.
Kuvateksti
Hollantilaismekaanikolla oli lepohetki perjantaina haukan siivellä.
MIKA STRANDEN