HANNU OJALA
PARIKKALA. Parikkalan tilapäisen rajanylityspaikan kansainvälistäminen ei
nouse Etelä-Karjalan liiton lähiaikojen ohjelmiin. Parikkalaa halutaan
kehittää tilapäisenä ylityspaikkana.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja Sinikka Mönkäre ja maakuntajohtaja Timo
Puttonen vierailivat perjantaina kuuntelemassa Parikkalan kunnan näkemyksiä
kunnan kehittämisestä.
Tapaaminen aloitti Etelä-Karjalan liiton kuntavierailujen sarjan. Sinikka
Mönkäre sanoo etsivänsä aikaa kuntatapaamisille kesäkalenteristaan.
Sosiaali- ja terveysministeri toivoo voivansa käydä lähiaikoina kaikissa
maakunnan pienissä kunnissa.
Suurimpien kuntien ongelmista Mönkäre sanoi olevansa jo varsin hyvin tietoinen.
ETELÄ-KARJALAN LIITTO toivoo Parikkalalta konkreettisia esityksiä
rajanylityspaikan kehittämiseksi. Maakuntajohtaja Timo Puttosen mukaan
toteutus ei jää kiinni ainakaan naapuruusohjelman määrärahoista. Tällä
hetkellä rahaa on käytettävissä kaikkiin hyviin hankkeisiin.
Puttonen toivoi, että suunnitelmia kehitetään yhdessä Kaakkois-Suomen
rajavartioston kanssa.
Rajanylityspaikalla vierailleet kunnan ja Etelä-Karjalan liiton edustajat
kuuntelivat rajavartioston komentajan Pasi Kostamovaaran katsauksen Suomen
ja Venäjän välisen rajanylityspaikkojen kehittämisestä.
Kostamovaara muistutti, että Kuusamo on viimeinen kansainvälistämisen
piiriin kuuluva kehittämiskohde. Jatkosta ei ole sovittu.
Hän kehottikin kuntaa ja Etelä-Karjalan liittoa miettimään Parikkalan
kehittämistä nykyiseltä pohjalta. Vastuullinen viranomainen tilapäisistä
rajanylityspaikoista on Venäjän puolella Karjalan hallitus. Oikea
yhteistyötaho suomalaisille löytyy Kostamovaaran mukaan Petroskois-
ta.
Käytännöllisenä tapana edistää rajaliikennettä hän esitti Kuusamon-mallia.
Kaupallisen tavaraliikenteen lisäksi Kuusamon ylityspaikalle on venäläisten
kanssa sovittu henkilöliikenteen kiintiö. Kulttuurivaihtoa ja muuta
paikallista matkailua hoidetaan kiintiön mukaisesti.
PARIKKALAN rajanylityspaikan kautta on alkuvuoden aikana kulkenut 7 818
henkilöä. Viime vuodesta liikenne on hieman pienentynyt.
Uukuniemen tilapäisen rajanylityspaikan henkilöliikenne alkuvuoden aikana
oli 830. Vuosi se oli 1 343.
Parikkalan kautta Suomeen tuodaan raakapuuta, jota hakataan rajan ja
Laatokan välisellä alueella. Sen lisäksi puukuljetuksia on Elisenvaaran
rataterminaalista.
Venäjän ja Suomen rajaviranomaiset ovat myöntäneet kulkuluvat Parikkalan kaut-
ta 27 suomalaiselle yritykselle.
Parikkalan ylityspaikka avattiin liikenteelle viisi vuotta sitten.
Paikallisen puunhankinnan lisäksi sille on kaavailtu tulevaisuutta
matkailureittinä Laatokalle ja suorana maantieyhteytenä Helsingistä
Petroskoihin.
Karjalan tasavalta on parantanut pääyhteyttään Petroskoista Suomen rajalle.
Viimeisin rakennuskohde on ollut tie Prääsästä Lemetin kautta Pitkärantaan.
Kuvateksti
Pasi Kostamovaara, Sinikka Mönkäre, Ari Berg ja Timo Puttonen paikansivat
tilannetta Parikkalan rajanylityspaikalla.
HANNU OJALA