Muutakin kuin Mannerheim

• Varhaiseläkeläisenä Timo Närhinsalo siirtyy uuteen vaiheeseen urallaan.

ANNE KOKKONEN

Kaikki puhuvat Mannerheimista. Kukaan ei muista Naapurilähiön Artoa. –

Onneksi, Timo Närhinsalo huokaa.

Närhinsalo huvittuu 35 vuoden takaisista julkkisajoistaan. Lauantaisarjan

suosion ollessa huipussaan lomakohteen valinnan ratkaisi etäisyys

innokkaista selkään taputtajista.

Nyt veteraanit vetävät kättä lippaan ja naiset niiailevat. Suomen kansan

silmissä C.G.E. Mannerheimista on tullut aika lailla Närhinsalon näköinen mies.

– Tätä tapahtuu jo Helsingissäkin! Kansallisoopperan kauden avajaisissa

joku tuli taas tervehtimään Mannerheimia.

MARSKIN edustustehtävät vievät miestä pitkin ja poikin Suomea, mutta

Närhinsaloa roolileikki ei kyllästytä. Oman taustan vuoksi Mannerheimin

nahkoihin asettuminen tuntuu kiinnostavalta ja tärkeältä.

Närhinsalo syntyi heinäkuussa 1944 kaksi päivää isän kaatumisen jälkeen.

Äiti, isommat sisarukset ja 14 kummia paikkasivat menetystä parhaansa

mukaan, mutta isän ikävä jäi silti mielen pohjalle kaihertamaan.

– Marskin hahmoonkin liittyy isän etsintää. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä

tärkeämpää on saada kokoon vaikka kuinka pieniä palasia isän

henkilöhistoriasta.

Balladi Ihantalasta on osa samaa löytöretkeä. Käynti Ihantalan taistelun

autenttisilla paikoilla 60 vuotta sodan jälkeen teki lausujaan

lähtemättömän vaikutuksen.

Avoimesti oikeistolainen Närhinsalo sanoo imeneensä isänmaallisuuden

itseensä jo äidinmaidossa. Mannerheimin kuvaa pidettiin kotona kaapin

päällä ilman mitään anteeksipyytelyjä.

– Taustani varmaan oli osasyynä siihen, etten mennyt mukaan 1960-luvun

poliittisiin liikkeisiin. En kuitenkaan koskaan ollut hurmoshenkinen

isänmaallinenkaan, Närhinsalo painottaa.

VALLAN liikkeet johtivat siihen, että ensin Rovaniemi ja myöhemmin

Lappeenranta halusivat perinteisiä arvoja edustavan teatterinjohtajan.

Paikalliset kulttuuripiirit keittivät täyttä häkää käärmekeittoa jo ennen

Närhinsalon virkaanastumista.

Mutta kyllä johtajakin tunsi kupletin juonen. ”Näyttelijäkunta kuten mikä

tahansa yhteisö määkii aina sen vahvimman pässin mukaan”.

Kun joukkoirtisanoutumisilla yritettiin jättää teatteri vaille

näyttelijöitä, uusi johtaja tiesi mistä kysyä uuden ensemblen perustaa.

Työrauha palautui ja yhteisymmärrystäkin alkoi löytyä.

– Ihmetyttää se Oulun tapaus, jossa johtaja lähti henkilökunnan

painostuksesta. Johtaja ei saa koskaan antaa periksi, sillä loppujen

lopuksi näyttelijät kaipaavat isä- tai äitihahmoa, joka paijaa päähän ja

puhaltaa pipiin mutta sanoo myös, että nyt tehdään näin.

Vastuun lisäksi Närhinsalo kaipaa teatterinjohtajille päätäntävaltaa.

Realiteetit tulee tietysti ottaa huomioon, mutta ”ei joka ikisessä asiassa

voi ajatella vain taloudellista puolta”.

Närhinsalon johtajakauden lopulla Lappeenrannan kaupunki uusi

johtosääntöään. Närhinsaloa kirpaisi, kun teatterinjohtajalle ei aiottu

antaa kulttuurilautakunnassa edes esittelyoikeutta.

– Päällimmäiseksi Lappeenrannan kaudesta jäivät ihan hyvät asiat. Onneksi

ihmismieli on rakennettu niin, että huono jää alle ja hyvät muistot

nousevat pintaan.

Siksi pitää muistella vaikka Equusia, jossa kaikki osaset loksahtivat

paikoilleen. Marjukka Syvänen, Kari Jokisaari ja monet muut pistivät

parastaan, Onerva Kraskon lavastus toimi loistavasti ja Närhinsalo itse

nautti saadessaan olla mukana psykiatrin roolissa.

– Equus oli hirveän hyvä proggis. Jälkeenpäin sitä muistelee kuin lehmä

hyvää sienivuotta!

NÄYTTELIJÄN koulutus ja perusluonne voittivat vuonna 1997, kun Närhinsalo

harkitsi Mikkelin Teatteria johtaneen Markku Savolaisen tarjousta.

”Tuulikki sanoi, että hän on mennyt näyttelijän kanssa naimisiin – ota se

paikka!”

Valintaa ei tarvinnut katua. Mikkeli teatteri eli hyvää aikaa, kaupunki

tuntui ihmisen kokoiselta eikä savolaisista sukujuurista ollut ainakaan

haittaa.

– Kolme vuotta sitten meillä oli Mikkelissä hyvä tiimi ja meininki, mutta

Markun sairastuminen ja eläkkeelle jääminen vaikutti osaltaan ensemblen

hajoamiseen. Nyt moni on virkavapaalla ja jotkut lähteneet.

Närhinsalonkin piti lähteä vuodeksi virkavapaalle, mutta soitto

eläketurvakeskukseen tuotti yllätyksen.

Vuonna 1944 syntyneisiin sovelletaan vanhaa järjestelmää ja kysyjä olisi

päässyt eläkkeelle vaikka saman tien.

Ensimmäinen päivä varhaiseläkeläisenä koittaa syyskuun alussa, mutta

Närhinsalo aikoo viihtyä papan roolissa vain viisivuotiaan pojanpoikansa

Arvon kanssa.

Helsingin Siltasaaressa sijaitsevasta uudesta kodista käsin on tarkoitus

heittää keikkaa omien halujen mukaan.

– Nyt voi valita itse mitä tekee. Vaikka Helsingissä on pilvin pimein

free-lancereita, minun ikäluokkani miesnäyttelijöitä ei ole tarjolla

kovinkaan paljon.

ALKAVA syksy kuluu vielä tiiviisti Mikkelissä. Lyle Kesslerin

Orvot-näytelmä saa ensi-iltansa lokakuussa ja avainrooli on varattu

Närhinsalolle.

Koko produktio oli hetken vaakalaudalla, kun yhden keskeisen roolin

esittäjä sairastui. Paikkaaja löytyi omasta talosta ja pitkälle harjoiteltu

näytelmä esitetään alkuperäissuunnitelman mukaisesti.

– Olisi ollut ikävää, jos Mikkelistä olisi pitänyt lähteä ilman

jäähyväisnäytelmää. Toivoin kovasti, että Orvot tulisi näyttämölle, jotta

saisin jättää mikkeliläisille itsestäni muutakin kuin Marskin kuvan.

TIMO NÄRHINSALO

Syntynyt 2.7.1944 Rautalammilla

Alkuperäinen nimi Timo Hämäläinen

Teatterikoulun näyttelijälinjalla 1965-68

Näyttelijänä Helsingin kaupunginteatterissa, Kotkan kaupunginteatterissa ja

Mikkelin Teatterissa

Teatterinjohtajana Rovaniemen ja Lappeenrannan kaupunginteattereissa

Teatteritaiteen maisterin tutkinto vuonna 2005

Vaimo Tuulikki, kaksi poikaa, yksi pojanpoika

Asunto kerrostalossa Helsingissä, kesämökki Voipionniemessä Taipalsaarella

Kuvateksti

Elämä yllätti Timo Närhinsalon jälleen viime kesänä. Uusi koti löytyi

samasta osoitteesta, jossa aikoinaan asui SKP:n puheenjohtaja Aarne

Saarinen. Tästä huolimatta porvari kuulemma nukkuu yönsä hyvin.

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen