Venäjällä vielä sankka metsä Nuijamaan raja-aseman takana

• Venäjän varaliikenneministeri Sergei Aristov käy Nuijamaalla torstaina.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANTA. Nuijamaan uusi raja- ja tulliasema valmistuu kovaa vauhtia.

Tiet on asvaltoitu rajalle saakka. Tie- ja talonrakennusurakoiden pitää

olla valmiina helmikuun loppuun mennessä.

Venäjän puolella kasvaa vielä sankka metsä, eikä edes puita ole kaadettu

uuden maantien alta, vaikka sen pitäisi valtiosopimuksen mukaan olla

valmiina tämän vuoden loppuun mennessä.

– Asia on ajankohtainen ja hankala, myöntää liikenne- ja

viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela.

Korpela saa selvityksen Venäjän puolen rakentamisaikataulusta torstaina,

jolloin hän saa vieraakseen Lappeenrantaan Venäjän varaliikenneministerin

Sergei Aristovin.

Maidensa kanavavaltuutettuina toimivat Korpela ja Aristov aloittavat

kaksipäiväiset neuvottelunsa tutustumalla Nuijamaan uuteen rajanylityspaikkaan.

KORPELAN mukaan Venäjällä on ongelmia EU:n Tacis-tuessa, josta ei ole vielä

allekirjoitettu EU:n ja Venäjän välille laadittua yhteisymmärrysmuistiota.

– Tämä on ollut ongelmana, eikä Venäjällä ole päästy rakentamaan tietä,

Korpela sanoi.

Unioni on myöntänyt kaksi miljoonaa euroa uuden maantien rakentamiseen

Nuijamaan uudelta rajanylityspaikalta Venäjän raja-asemalle Brushnitsnoje

2:een.

Tiettävästi myös maantiepohjan lunastaminen ja metsän luokituksen

muuttaminen ovat aiheuttaneet ongelmia Venäjällä.

SUOMEN PUOLELLA Nuijamaan uuden rajanylityspaikan rakennustyöt ovat

edenneet aikataulussa.

Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja Pasi Tolvanen totesi, että

raja-asema on takuuvarmasti valmiina liikenteelle aprillipäivänä 2006.

Jos Venäjän puolen tiet eivät täysin valmistu tämän vuoden aikana, ne

voidaan ottaa käyttöön murskepintaisina ja päällystää myöhemmin,

esimerkiksi kesällä 2006.

KANAVAVALTUUTETUT Juhani Korpela ja Sergei Aristov neuvottelevat

Lappeenrannassa myös Saimaan kanavan vuokrasopimuksen jatkosta ja

ajankohtaisista ongelmista kanavalla.

– Meille on tietysti tärkeää, että Venäjä asettaisi virallisen

valtuuskunnan, jotta pääsisimme varsinaisiin neuvotteluihin. Venäjän

ulkoministeriö on selvitellyt siellä vasta neuvottelujen lähtökohtaa,

Korpela totesi.

Ajankohtaisina asioina ovat Lappeenrannassa esillä Saimaan kanavan

tuloväylän uuden syväyksen käyttöönotto Viipurin edustalla, kanavan

vuokra-alueen tien päällystäminen ja Pällin rajatarkistukset.

Päällystystöihin on saatu miljoona euroa, ja ne ovat parhaillaan alkamassa.

Kuvateksti

Uuden rajanylityspaikan tie on Suomen puolella jo asvaltoitu rajalle

saakka. Venäjällä ei ole kaadettu edes puita uuden maantien paikalta.

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen