URPO LAANINEN
LAPPEENRANTA. Nuijamaan uusi raja- ja tulliasema valmistuu kovaa vauhtia.
Tiet on asvaltoitu rajalle saakka. Tie- ja talonrakennusurakoiden pitää
olla valmiina helmikuun loppuun mennessä.
Venäjän puolella kasvaa vielä sankka metsä, eikä edes puita ole kaadettu
uuden maantien alta, vaikka sen pitäisi valtiosopimuksen mukaan olla
valmiina tämän vuoden loppuun mennessä.
Asia on ajankohtainen ja hankala, myöntää liikenne- ja
viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela.
Korpela saa selvityksen Venäjän puolen rakentamisaikataulusta torstaina,
jolloin hän saa vieraakseen Lappeenrantaan Venäjän varaliikenneministerin
Sergei Aristovin.
Maidensa kanavavaltuutettuina toimivat Korpela ja Aristov aloittavat
kaksipäiväiset neuvottelunsa tutustumalla Nuijamaan uuteen rajanylityspaikkaan.
KORPELAN mukaan Venäjällä on ongelmia EU:n Tacis-tuessa, josta ei ole vielä
allekirjoitettu EU:n ja Venäjän välille laadittua yhteisymmärrysmuistiota.
Tämä on ollut ongelmana, eikä Venäjällä ole päästy rakentamaan tietä,
Korpela sanoi.
Unioni on myöntänyt kaksi miljoonaa euroa uuden maantien rakentamiseen
Nuijamaan uudelta rajanylityspaikalta Venäjän raja-asemalle Brushnitsnoje
2:een.
Tiettävästi myös maantiepohjan lunastaminen ja metsän luokituksen
muuttaminen ovat aiheuttaneet ongelmia Venäjällä.
SUOMEN PUOLELLA Nuijamaan uuden rajanylityspaikan rakennustyöt ovat
edenneet aikataulussa.
Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja Pasi Tolvanen totesi, että
raja-asema on takuuvarmasti valmiina liikenteelle aprillipäivänä 2006.
Jos Venäjän puolen tiet eivät täysin valmistu tämän vuoden aikana, ne
voidaan ottaa käyttöön murskepintaisina ja päällystää myöhemmin,
esimerkiksi kesällä 2006.
KANAVAVALTUUTETUT Juhani Korpela ja Sergei Aristov neuvottelevat
Lappeenrannassa myös Saimaan kanavan vuokrasopimuksen jatkosta ja
ajankohtaisista ongelmista kanavalla.
Meille on tietysti tärkeää, että Venäjä asettaisi virallisen
valtuuskunnan, jotta pääsisimme varsinaisiin neuvotteluihin. Venäjän
ulkoministeriö on selvitellyt siellä vasta neuvottelujen lähtökohtaa,
Korpela totesi.
Ajankohtaisina asioina ovat Lappeenrannassa esillä Saimaan kanavan
tuloväylän uuden syväyksen käyttöönotto Viipurin edustalla, kanavan
vuokra-alueen tien päällystäminen ja Pällin rajatarkistukset.
Päällystystöihin on saatu miljoona euroa, ja ne ovat parhaillaan alkamassa.
Kuvateksti
Uuden rajanylityspaikan tie on Suomen puolella jo asvaltoitu rajalle
saakka. Venäjällä ei ole kaadettu edes puita uuden maantien paikalta.
PEKKA HÖLKKI