MARTTI HYTTI
KANSAINVÄLINEN öljy-yhtiö Esso palaa monen vuoden tauon jälkeen
Lappeenrannan polttoainekauppaan. Yhtiö avaa lokakuussa automaattiaseman
Simolantien varressa.
Venäläisomisteinen Teboil rakentaa puolestaan uuden automaattiaseman
Tapulin tontille. Nykyinen kylmä asema poistuu uudisrakennuksen tieltä.
Alan hintajohtaja JET-ketju etsii liikepaikkoja sekä Lappeenrannasta että
Imatralta. Yhtiön tavoitteena on perustaa automaattiasema ensi vuonna
Lappeenrantaan.
Polttoainekauppaa kiristää lisäksi kiihtyvä bensaralli Venäjälle. Korkean
bensiinin hinnan takia sadat autoilijat ovat hankkineet pitkän viisumin.
Viipuri on palannut suosituksi tankkauspaikaksi, kun vuosiviisumin hinta
putosi sataan euroon.
Esso myyntipäällikkö Jari Kivinen toteaa, että Esso on viime vuosina
saneerannut rankasti huoltoasemaverkostoaan.
Olemme rationalisoineet verkostoamme Suomessa ja Lappeenrannassa. Samalla
olemme investoineet uudentyyppisiä asemia.
Kymmenkunta vuotta sitten yhtiö lopetti Lappeenrannan ainoan Esso-huoltoaseman.
Olemme etsineet koko ajan uutta paikkaa. Saimme lopulta hyvän tontin
Simolantien varresta.
YHTIÖ RAKENNUTTAA parhaillaan Esso Express-automaattiasemaa, jonka pitäisi
valmistua lokakuun puolivälissä.
Aseman rakentamista on hänen mukaansa vauhdittanut asiakkaiden palaute.
Meillä on tietty asiakasjoukko, joka on kysellyt polttoaineaseman
palveluja. Omalta osaltamme haluamme samalla parantaa palveluverkostoamme.
Kivinen korostaa, että Esso pyrkii tarjoamaan kuluttajille mahdollisimman
halpoja polttoaineita.
Automaattiaseman perusperiaatteita on, että tuotteet ovat
kilpailukykyisiä. Tavoitteenamme on hintajohtajuus Lappeenrannassa.
PALVELUASEMAA ei nykyisessä markkinatilanteessa Simolantien varteen hänen
mukaansa kannattanut rakentaa.
Tässä markkinatilanteessa palveluasema ei olisi menestynyt.
Automaattiasema mahdollistaa kilpailukykyiset polttoaineiden hinnat.
Lappeenrannan automaattiasema on Esson oma, mutta päivittäiset
operatiiviset palvelut yhtiö ostaa ulkopuolelta.
Express on kansainvälinen konsepti, jonka mukaan Euroopassa on rakennettu
satoja asemia.
Tyypillistä tälle konseptille on vahva panostus turvallisuuteen. Siellä
on päivittäinen tarkistus ja huolto sekä kameravalvonta, joka turvaa
asiakkaiden selusta asemalla asioitaessa.
Sen lisäksi siellä on ympärivuorokautinen Help desk eli
asiakaspalvelukeskus, joka tarvittaessa antaa opastusta ja ohjeita
ongelmatilanteissa.
Huoltorakennuksen seinässä on ovipuhelin, joka yhdistää suoraan
hälytyskeskukseen. Meillä on myös asiakaspalautejärjestelmä, jonka avulla
asiakas voi saada virhetilanteissa saada rahansa takaisin.
TYYPILLINEN VIRHETILANNE hänen mukaansa on, että asiakas syöttää liian ison
rahan automaattiin.
Jos tankkiin ei mahdukaan maksettua määrää, asiakas saa ylimääräisen
rahan takaisin.
Kivinen kertoo, että Essolla on maassamme 19 automaattiasemaa.
Meillä oli viime vuoden lopussa 188 huoltoasemaa. Valtaosa asemista on
perinteisiä malleja. Meillä on vahva yrittäjävetoinen verkosto. Haemme koko
ajan uusia liikepaikkoja.
Olemme panostaneet voimakkaasti autonpesukoneiden uusimiseen. Niitä
uusitaan kymmeniä kahden vuoden aikana.
Esso on investoinut runsaasti uudentyyppisiin palveluasemiin.
Meillä on esimerkiksi 68 snack & shop, asemaa, joista saa
päivittäistavaroita ja pikaruokaa. Siellä on myös perinteisiä
huoltoasematarvikkeita.
Esso on viime vuosina menettänyt markkinaosuuttaan. Esso kuitenkin uskoo,
että rationalisointiohjelmien ja investointien ansiosta myynti kääntyy
kasvuun. Viime vuonna Esson osuus polttonestekaupasta oli 12 prosenttia.
Uskomme, että Esson huoltamoverkosto on kovassa iskussa lähitulevaisuudessa.
TEBOILIN huoltamotoiminnan johtaja Heikki Lenkkeri kertoo, että Teboil
rakentaa Tapulin tontille aivan uuden automaattiaseman.
Entinen asema on purettu ja uuden rakentaminen alkaa heti, kun saamme
tarvittavat luvat.
Yhtiöllä ei ole hänen mukaansa muita hankkeita vireillä Etelä-Karjalassa.
Etsimme koko ajan kuitenkin uusia liikepaikkoja. Etelä-Karjala on kyllä
kiinnostava markkina-alue.
POLTTOAINEKAUPASSA käy kova kilpailu markkinaosuuksista. Neste on alan
selvä markkinajohtaja. Toiseksi suurimmasta markkinaosuudesta taistelevat
Shell, Teboil, osuuskauppojen ABC-ketjuja Esso.
Huoltoasemien kehitys on ollut sellainen, että kymmenen vuotta sitten
huoltoasemien määrä alkoi laskea. Tämän vuosikymmenen alussa lasku kääntyi
nousuksi.
Esimerkiksi viime vuonna Suomeen rakennettiin noin 70 uutta huoltoasemaa ja
50 suljettiin, joka tarkoittaa verkoston kasvua 20 asemalla.
Kuvateksti
Teuvo Häärä tankkasi Nesteen huoltoasemalla Lappeenrannan Kourulassa.
MIKA STRANDÉN