Bensiinikaupan kilpailu kiristyy Lappeenrannassa

Polttonestekaupan kilpailu kiristyy jälleen Lappeenrannassa. Bensiinikauppa on muutenkin käymistilassa Etelä-Karjalassa.

MARTTI HYTTI

KANSAINVÄLINEN öljy-yhtiö Esso palaa monen vuoden tauon jälkeen

Lappeenrannan polttoainekauppaan. Yhtiö avaa lokakuussa automaattiaseman

Simolantien varressa.

Venäläisomisteinen Teboil rakentaa puolestaan uuden automaattiaseman

Tapulin tontille. Nykyinen kylmä asema poistuu uudisrakennuksen tieltä.

Alan hintajohtaja JET-ketju etsii liikepaikkoja sekä Lappeenrannasta että

Imatralta. Yhtiön tavoitteena on perustaa automaattiasema ensi vuonna

Lappeenrantaan.

Polttoainekauppaa kiristää lisäksi kiihtyvä bensaralli Venäjälle. Korkean

bensiinin hinnan takia sadat autoilijat ovat hankkineet pitkän viisumin.

Viipuri on palannut suosituksi tankkauspaikaksi, kun vuosiviisumin hinta

putosi sataan euroon.

Esso myyntipäällikkö Jari Kivinen toteaa, että Esso on viime vuosina

saneerannut rankasti huoltoasemaverkostoaan.

– Olemme rationalisoineet verkostoamme Suomessa ja Lappeenrannassa. Samalla

olemme investoineet uudentyyppisiä asemia.

Kymmenkunta vuotta sitten yhtiö lopetti Lappeenrannan ainoan Esso-huoltoaseman.

– Olemme etsineet koko ajan uutta paikkaa. Saimme lopulta hyvän tontin

Simolantien varresta.

YHTIÖ RAKENNUTTAA parhaillaan Esso Express-automaattiasemaa, jonka pitäisi

valmistua lokakuun puolivälissä.

Aseman rakentamista on hänen mukaansa vauhdittanut asiakkaiden palaute.

– Meillä on tietty asiakasjoukko, joka on kysellyt polttoaineaseman

palveluja. Omalta osaltamme haluamme samalla parantaa palveluverkostoamme.

Kivinen korostaa, että Esso pyrkii tarjoamaan kuluttajille mahdollisimman

halpoja polttoaineita.

– Automaattiaseman perusperiaatteita on, että tuotteet ovat

kilpailukykyisiä. Tavoitteenamme on hintajohtajuus Lappeenrannassa.

PALVELUASEMAA ei nykyisessä markkinatilanteessa Simolantien varteen hänen

mukaansa kannattanut rakentaa.

– Tässä markkinatilanteessa palveluasema ei olisi menestynyt.

Automaattiasema mahdollistaa kilpailukykyiset polttoaineiden hinnat.

Lappeenrannan automaattiasema on Esson oma, mutta päivittäiset

operatiiviset palvelut yhtiö ostaa ulkopuolelta.

Express on kansainvälinen konsepti, jonka mukaan Euroopassa on rakennettu

satoja asemia.

– Tyypillistä tälle konseptille on vahva panostus turvallisuuteen. Siellä

on päivittäinen tarkistus ja huolto sekä kameravalvonta, joka turvaa

asiakkaiden selusta asemalla asioitaessa.

Sen lisäksi siellä on ympärivuorokautinen Help desk eli

asiakaspalvelukeskus, joka tarvittaessa antaa opastusta ja ohjeita

ongelmatilanteissa.

– Huoltorakennuksen seinässä on ovipuhelin, joka yhdistää suoraan

hälytyskeskukseen. Meillä on myös asiakaspalautejärjestelmä, jonka avulla

asiakas voi saada virhetilanteissa saada rahansa takaisin.

TYYPILLINEN VIRHETILANNE hänen mukaansa on, että asiakas syöttää liian ison

rahan automaattiin.

– Jos tankkiin ei mahdukaan maksettua määrää, asiakas saa ylimääräisen

rahan takaisin.

Kivinen kertoo, että Essolla on maassamme 19 automaattiasemaa.

– Meillä oli viime vuoden lopussa 188 huoltoasemaa. Valtaosa asemista on

perinteisiä malleja. Meillä on vahva yrittäjävetoinen verkosto. Haemme koko

ajan uusia liikepaikkoja.

– Olemme panostaneet voimakkaasti autonpesukoneiden uusimiseen. Niitä

uusitaan kymmeniä kahden vuoden aikana.

Esso on investoinut runsaasti uudentyyppisiin palveluasemiin.

– Meillä on esimerkiksi 68 snack & shop, asemaa, joista saa

päivittäistavaroita ja pikaruokaa. Siellä on myös perinteisiä

huoltoasematarvikkeita.

Esso on viime vuosina menettänyt markkinaosuuttaan. Esso kuitenkin uskoo,

että rationalisointiohjelmien ja investointien ansiosta myynti kääntyy

kasvuun. Viime vuonna Esson osuus polttonestekaupasta oli 12 prosenttia.

– Uskomme, että Esson huoltamoverkosto on kovassa iskussa lähitulevaisuudessa.

TEBOILIN huoltamotoiminnan johtaja Heikki Lenkkeri kertoo, että Teboil

rakentaa Tapulin tontille aivan uuden automaattiaseman.

– Entinen asema on purettu ja uuden rakentaminen alkaa heti, kun saamme

tarvittavat luvat.

Yhtiöllä ei ole hänen mukaansa muita hankkeita vireillä Etelä-Karjalassa.

– Etsimme koko ajan kuitenkin uusia liikepaikkoja. Etelä-Karjala on kyllä

kiinnostava markkina-alue.

POLTTOAINEKAUPASSA käy kova kilpailu markkinaosuuksista. Neste on alan

selvä markkinajohtaja. Toiseksi suurimmasta markkinaosuudesta taistelevat

Shell, Teboil, osuuskauppojen ABC-ketjuja Esso.

Huoltoasemien kehitys on ollut sellainen, että kymmenen vuotta sitten

huoltoasemien määrä alkoi laskea. Tämän vuosikymmenen alussa lasku kääntyi

nousuksi.

Esimerkiksi viime vuonna Suomeen rakennettiin noin 70 uutta huoltoasemaa ja

50 suljettiin, joka tarkoittaa verkoston kasvua 20 asemalla.

Kuvateksti

Teuvo Häärä tankkasi Nesteen huoltoasemalla Lappeenrannan Kourulassa.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Martti Hytti