Imatra avaa nettilääkärilinjan

Juha Paananen kerää piuhansa päähän asiakkaita, joiden taudinkuvat näkyvät seurantanumeroista. Akuuttipotilaiden apu löytyy edelleen perinteiseltä vastaanotolta.

MATTI VEIJALAINEN

IMATRA. Imatran terveyskeskuksen ensimmäisen nettilääkärin Juha Paanasen

työhuoneen tietokoneessa piuhat on vritetty uudenlaiseen

tiedonsiirtovalmiuteen.

Linjojen toiseen päähän Paananen on valikoinut ensimmäiset nettipotilaansa.

Hoitorinkiin heitä kootaan maksimissaan 40–50 kerrallaan.

Asiakasmäärän rajallisuus kertoo nettitohtorin mukaan uudesta palvelusta

heti yhden tärkeän avainasian.

– En ole vastausautomaatti, joka istuu yötä myöten kirjoittelemassa

vastauksia ihmisten vaivakyselyihin. Siinä mielessä nettilääkäri sanan

totutussa merkityksessä on vähän väärä titteli.

Käytäntö vahvistaa tohtorin teoretisoinnin. Paanasen päätehtävää on

entiseen tapaan naamakkain hoidettava potilaiden vastaanotto Vuoksenniskan

terveysasemalla. Nettivastaanottoa hän hoitaa sivutyönä.

– Tässä vaiheessa nettilääkäri on kokeilu, minkä tuloksia vedetään yhteen

vuoden lopussa, Paananen kertoo.

TARKOITUS on, että Paananen omistaa työajastaan nettivastaanoton

pyörittämiseen aluksi kuusi tuntia viikossa. Tässä puitteessa tavoitteena

on yltää siihen, että piuhoja pitkin lääkäriin tulleen potilaan ei tarvitse

odottaa paluupostia paria päivää pidempään.

Puolilöysä aikarajaus kertoo Paanasen mukaan nettilääkärin palvelusta

toisen oleellisen perusasian.

– Jos potilaan yllättää vaikkapa hirveä äkillinen vatsakipu, ei

nettilääkäri ole oikea apu. Silloin on hakeuduttava päivystykseen ihan

kuten ennenkin.

ENSISIJAISESTI Paananen kertoo haarukoivansa tiedonvaihtoverkkoonsa

potilaita, joiden taudinkuva on perustutkimuksissa jo täsmentynyt.

Parhaiten palvelu pelaa silloin, kun potilaan tilasta on saatavissa

numeroin mitattavaa dataa.

Erityisen hyvin kriteerit sopivat esimerkiksi diabeetikkoihin ja

verenpainetautisiin.

– Kun diabeetikko välittää minulle sokeriarvotietojaan, voin tarvittaessa

antaa hänelle sähköisesti ohjeet insuliinin annostuksen muuttamisesta,

Paananen havainnollistaa.

Netin välityksellä Paananen uskoo pystyvänsä tukemaan myös omaishoitajia.

– Voisin kuvitella olevani avuksi esimerkiksi muualla asuville imatralaisen

dementiaperheen omaisille, kun heille tulee huoli täällä olevien

lähimmäisten pärjäämisestä.

NETTILÄÄKÄRIN potilasrinkiin tarjoutuminen tapahtuu terveyskeskuksen

hoitoteknologiayksikön kautta. Karsintarajan ylittyminen edellyttää myös

katsekontaktin.

– Ei nettihoitokaan aivan kasvotonta voi olla. Haluan nähdä jokaisen

renkaaseeni tulevan potilaan vaikka kotikäynnin tekemällä, Paananen painottaa.

SÄHKÖISTÄ lääkärivastaanottoa Imatralle perustettiin melko pitkään.

Viivettä tuli tietosuojan teosta.

Siitä aukeaa palvelun kolmas perusasia. Sähköisen tohtorin luona asiointi

suljetussa tietoverkossa on Juha Paanasen mukaan niin turvallista, kuin se

nykytekniikalla vain olla voi.

– Tilasimme järjestelmään pankkisalaisuusluokkaa olevan suojauksen. Jos

nettilääkärin verkkoon onnistutaan murtautumaan, on ihmisten pankkitilit

varmasti käyty tyhjentämässä jo aikoja sitä ennen.

Kuvateksti

Nettipalvelun aloittava terveyskeskuslääkäri Juha Paananen lähtee

voittamaan aikaa kaikille. Sähköiselle vastaanotolle hän listaa potilaita,

joiden asiat hoituvat tohtoria tapaamattakin.

MATTI VEIJALAINEN

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen