MATTI VEIJALAINEN
IMATRA. Imatran terveyskeskuksen ensimmäisen nettilääkärin Juha Paanasen
työhuoneen tietokoneessa piuhat on vritetty uudenlaiseen
tiedonsiirtovalmiuteen.
Linjojen toiseen päähän Paananen on valikoinut ensimmäiset nettipotilaansa.
Hoitorinkiin heitä kootaan maksimissaan 4050 kerrallaan.
Asiakasmäärän rajallisuus kertoo nettitohtorin mukaan uudesta palvelusta
heti yhden tärkeän avainasian.
En ole vastausautomaatti, joka istuu yötä myöten kirjoittelemassa
vastauksia ihmisten vaivakyselyihin. Siinä mielessä nettilääkäri sanan
totutussa merkityksessä on vähän väärä titteli.
Käytäntö vahvistaa tohtorin teoretisoinnin. Paanasen päätehtävää on
entiseen tapaan naamakkain hoidettava potilaiden vastaanotto Vuoksenniskan
terveysasemalla. Nettivastaanottoa hän hoitaa sivutyönä.
Tässä vaiheessa nettilääkäri on kokeilu, minkä tuloksia vedetään yhteen
vuoden lopussa, Paananen kertoo.
TARKOITUS on, että Paananen omistaa työajastaan nettivastaanoton
pyörittämiseen aluksi kuusi tuntia viikossa. Tässä puitteessa tavoitteena
on yltää siihen, että piuhoja pitkin lääkäriin tulleen potilaan ei tarvitse
odottaa paluupostia paria päivää pidempään.
Puolilöysä aikarajaus kertoo Paanasen mukaan nettilääkärin palvelusta
toisen oleellisen perusasian.
Jos potilaan yllättää vaikkapa hirveä äkillinen vatsakipu, ei
nettilääkäri ole oikea apu. Silloin on hakeuduttava päivystykseen ihan
kuten ennenkin.
ENSISIJAISESTI Paananen kertoo haarukoivansa tiedonvaihtoverkkoonsa
potilaita, joiden taudinkuva on perustutkimuksissa jo täsmentynyt.
Parhaiten palvelu pelaa silloin, kun potilaan tilasta on saatavissa
numeroin mitattavaa dataa.
Erityisen hyvin kriteerit sopivat esimerkiksi diabeetikkoihin ja
verenpainetautisiin.
Kun diabeetikko välittää minulle sokeriarvotietojaan, voin tarvittaessa
antaa hänelle sähköisesti ohjeet insuliinin annostuksen muuttamisesta,
Paananen havainnollistaa.
Netin välityksellä Paananen uskoo pystyvänsä tukemaan myös omaishoitajia.
Voisin kuvitella olevani avuksi esimerkiksi muualla asuville imatralaisen
dementiaperheen omaisille, kun heille tulee huoli täällä olevien
lähimmäisten pärjäämisestä.
NETTILÄÄKÄRIN potilasrinkiin tarjoutuminen tapahtuu terveyskeskuksen
hoitoteknologiayksikön kautta. Karsintarajan ylittyminen edellyttää myös
katsekontaktin.
Ei nettihoitokaan aivan kasvotonta voi olla. Haluan nähdä jokaisen
renkaaseeni tulevan potilaan vaikka kotikäynnin tekemällä, Paananen painottaa.
SÄHKÖISTÄ lääkärivastaanottoa Imatralle perustettiin melko pitkään.
Viivettä tuli tietosuojan teosta.
Siitä aukeaa palvelun kolmas perusasia. Sähköisen tohtorin luona asiointi
suljetussa tietoverkossa on Juha Paanasen mukaan niin turvallista, kuin se
nykytekniikalla vain olla voi.
Tilasimme järjestelmään pankkisalaisuusluokkaa olevan suojauksen. Jos
nettilääkärin verkkoon onnistutaan murtautumaan, on ihmisten pankkitilit
varmasti käyty tyhjentämässä jo aikoja sitä ennen.
Kuvateksti
Nettipalvelun aloittava terveyskeskuslääkäri Juha Paananen lähtee
voittamaan aikaa kaikille. Sähköiselle vastaanotolle hän listaa potilaita,
joiden asiat hoituvat tohtoria tapaamattakin.
MATTI VEIJALAINEN