ANNE KOTIHARJU
LAPPEENRANTA. Lappeenrannan bussiterminaali siirtyy Valtakadulta kirkon
edustalta näillä näkymin torin lähelle Oksasenkadun ja Valtakadun
kulmaukseen. Vaihtoehto on vasta ideavaiheessa eikä siitä ole tarkempia
suunnitelmia saati pyydettyjä lausuntoja.
Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaosto kuitenkin päätti valita torin
tuntumaan sijoittuvan vaihtoehdon jatkosuunnittelun pohjaksi. Samalla se
hylkäsi pitkälle valmistellun Koulukatu-vaihtoehdon. Aiemmin oli luovuttu
jo nykyisestä Valtakatu-sijainnista.
Tekninen johtaja Ensio Koikkalainen kertoo, että hän esittää joulukuun
alkuun mennessä tekniselle lautakunnalle tulevaisuusjaoston linjaaman
terminaalivaihtoehdon toteuttamista.
Tulevaisuusjaoston puheenjohtaja Raimo Paalanen (sd.) ei epäile, etteikö
lautakuntakin uutta paikkaa hyväksyisi.
Lautakunnalle tuskin tuottaa mitään ongelmaa päätyä tulevaisuusjaoston
kanssa samaan johtopäätökseen.
TERMINAALIN sijainti pitäisi päättää jo tämän vuoden puolella. Uudessa
paikassa paikallis-ja pitkän linjan bussien terminaali olisi
toiveaikataulun mukaan jo vuoden 2007 keväällä. Silloin alkaisivat nykyisen
Valtakadun terminaalin paikkeilla Cityaukion, nykyisin työnimeltään Marian
aukion alle rakennettavan pysäköintilaitoksen rakennustyöt.
Pysäköintilaitoksen suunnitteluun ja töiden aloittamiseenkin varattaneen
määrärahaa jo ensi vuoden budjettiin.
Tulevaisuusjaoston linjaus hieman yllätti, koska Koulukatu-vaihtoehto oli
selvitetty perinpohjin.
Sen vaihtoehdon eteenpäin vieminen pysäytettiin, sanoo Paalanen.
Jo tekninen lautakunta oli toivonut myös Oksasenkatu-vaihtoehdon selvittämistä.
Nyt selvitettävä vaihtoehto on jalostunut versio vuosia sitten tehdyn
ydinkeskustan kehittämissuunnitelman torinlaitaterminaalista.
Suunnitelmassa oli myös muita vaihtoehtoja. Torivaihtoehdon yksi ongelmana
oli, että sen myötä torin laidan parkkipaikat häviäisivät.
TORIN PARKKIPAIKAT säilyvät uudessa viilatussa versiossa.
En tiedä, miksei tätä aiemmin oivallettu, että terminaalin voisikin
sijoittaa tuohon kulmaukseen. Olimme idean hyvyydestä liikuttavan
yksimielisiä, kertoo Paalanen.
Koikkalainen sanoo, että edelleen vaihtoehdon ongelmana saattaa olla
linja-autoreittien järjestyminen.
Joihinkin reitteihin saattaa tulla huononnuksiakin. Sinänsä itse
terminaalille on riittävästi tilaa ja pysäkkejä mahtuu hyvin niin
Oksasenkadun kuin Kauppakadunkin varteen.
VALTAKATU VAPAUTUISI kokonaan busseista, kuten olisi vapautunut
Koulukatu-mallissakin. Busseille pitää löytää Valtakadun korvaavat reitit.
Paalanen korostaa, että nyt keskustaa pystytään kehittämään kävely- tai
kävelypainotteisena keskustana.
Ja Marian aukio saadaan viimein arvoisekseen.
Koulukatukin saisi viihtyisämpää ilmettä. Koikkalaisen mukaan väljälle
kadulle mahtuisi ehkä puurivikin.
KOULUKATU-VAIHTOEHTO epäilytti Paalasen mukaan tulevaisuusjaostoa muun
muassa sen takia, että terminaali rajoittaisi suunnitteilla olevan uuden
Citykorttelin rakentamista.
Kyseessä on yksi keskustan kehäkatu, jolla on vilkas liikenne. Miten
sinne sopisi molemmin puolin bussipysäkit? Lisäksi terminaali rajoittaisi
Koulukadun varteen kaavailtujen kerrostalojen julkisivujen saamista
kaupunkimaisiksi näyteikkunoineen.
Myös sisäänajojen rakentaminen tulevaan Marian aukion alaiseen
pysäköintilaitokseen hankaloituisi.
Nyt valmistellaan torin tuntuman vaihtoehdosta tarkka selvitys, johon
tekninen lautakunta ottaa kantaa joulukuussa.
Kuvateksti
Terminaalin sijoittaminen Oksasen- ja Kauppakadun kulmaukseen oli uusi idea.
MARLEENA LIIKKANEN