Bussiterminaali Oksasen- ja Kauppakadun kulmaan

Pitkälle viety Koulukatu-vaihtoehto sai väistyä kertaalleen jo unohdetun tori-vaihtoehdon tieltä. Marian aukio eli Cityaukio rauhoittuisi autottomaksi kaupungin keskusaukioksi.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan bussiterminaali siirtyy Valtakadulta kirkon

edustalta näillä näkymin torin lähelle Oksasenkadun ja Valtakadun

kulmaukseen. Vaihtoehto on vasta ideavaiheessa eikä siitä ole tarkempia

suunnitelmia saati pyydettyjä lausuntoja.

Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaosto kuitenkin päätti valita torin

tuntumaan sijoittuvan vaihtoehdon jatkosuunnittelun pohjaksi. Samalla se

hylkäsi pitkälle valmistellun Koulukatu-vaihtoehdon. Aiemmin oli luovuttu

jo nykyisestä Valtakatu-sijainnista.

Tekninen johtaja Ensio Koikkalainen kertoo, että hän esittää joulukuun

alkuun mennessä tekniselle lautakunnalle tulevaisuusjaoston linjaaman

terminaalivaihtoehdon toteuttamista.

Tulevaisuusjaoston puheenjohtaja Raimo Paalanen (sd.) ei epäile, etteikö

lautakuntakin uutta paikkaa hyväksyisi.

– Lautakunnalle tuskin tuottaa mitään ongelmaa päätyä tulevaisuusjaoston

kanssa samaan johtopäätökseen.

TERMINAALIN sijainti pitäisi päättää jo tämän vuoden puolella. Uudessa

paikassa paikallis-ja pitkän linjan bussien terminaali olisi

toiveaikataulun mukaan jo vuoden 2007 keväällä. Silloin alkaisivat nykyisen

Valtakadun terminaalin paikkeilla Cityaukion, nykyisin työnimeltään Marian

aukion alle rakennettavan pysäköintilaitoksen rakennustyöt.

Pysäköintilaitoksen suunnitteluun ja töiden aloittamiseenkin varattaneen

määrärahaa jo ensi vuoden budjettiin.

Tulevaisuusjaoston linjaus hieman yllätti, koska Koulukatu-vaihtoehto oli

selvitetty perinpohjin.

– Sen vaihtoehdon eteenpäin vieminen pysäytettiin, sanoo Paalanen.

Jo tekninen lautakunta oli toivonut myös Oksasenkatu-vaihtoehdon selvittämistä.

Nyt selvitettävä vaihtoehto on jalostunut versio vuosia sitten tehdyn

ydinkeskustan kehittämissuunnitelman torinlaitaterminaalista.

Suunnitelmassa oli myös muita vaihtoehtoja. Torivaihtoehdon yksi ongelmana

oli, että sen myötä torin laidan parkkipaikat häviäisivät.

TORIN PARKKIPAIKAT säilyvät uudessa viilatussa versiossa.

– En tiedä, miksei tätä aiemmin oivallettu, että terminaalin voisikin

sijoittaa tuohon kulmaukseen. Olimme idean hyvyydestä liikuttavan

yksimielisiä, kertoo Paalanen.

Koikkalainen sanoo, että edelleen vaihtoehdon ongelmana saattaa olla

linja-autoreittien järjestyminen.

– Joihinkin reitteihin saattaa tulla huononnuksiakin. Sinänsä itse

terminaalille on riittävästi tilaa ja pysäkkejä mahtuu hyvin niin

Oksasenkadun kuin Kauppakadunkin varteen.

VALTAKATU VAPAUTUISI kokonaan busseista, kuten olisi vapautunut

Koulukatu-mallissakin. Busseille pitää löytää Valtakadun korvaavat reitit.

Paalanen korostaa, että nyt keskustaa pystytään kehittämään kävely- tai

kävelypainotteisena keskustana.

– Ja Marian aukio saadaan viimein arvoisekseen.

Koulukatukin saisi viihtyisämpää ilmettä. Koikkalaisen mukaan väljälle

kadulle mahtuisi ehkä puurivikin.

KOULUKATU-VAIHTOEHTO epäilytti Paalasen mukaan tulevaisuusjaostoa muun

muassa sen takia, että terminaali rajoittaisi suunnitteilla olevan uuden

Citykorttelin rakentamista.

– Kyseessä on yksi keskustan kehäkatu, jolla on vilkas liikenne. Miten

sinne sopisi molemmin puolin bussipysäkit? Lisäksi terminaali rajoittaisi

Koulukadun varteen kaavailtujen kerrostalojen julkisivujen saamista

kaupunkimaisiksi näyteikkunoineen.

Myös sisäänajojen rakentaminen tulevaan Marian aukion alaiseen

pysäköintilaitokseen hankaloituisi.

Nyt valmistellaan torin tuntuman vaihtoehdosta tarkka selvitys, johon

tekninen lautakunta ottaa kantaa joulukuussa.

Kuvateksti

Terminaalin sijoittaminen Oksasen- ja Kauppakadun kulmaukseen oli uusi idea.

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju