Korkea-asteen koulutus on vankalla pohjalla Etelä-Karjalassa

• Teknillisen yliopiston ja ammattikorkeakoulun rehtorit eivät pelkää oppilaitostensa toiminnan supistamista.

HEIKKI SOPANEN

Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LTY) rehtori Markku Lukka ja

Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun rehtori Anneli Pirttilä olivat

perjantaina Helsingissä. Tällä kertaa kyse ei ollut rutiinireissusta

Helsingin herrojen luo.

Rehtorit kävivät kuulemistilaisuudessa, jossa keskusteltiin korkea-asteen

koulutuksen tekniikan opetuksen tulevaisuudesta. Opetusministeriön

järjestämä kuulemistilaisuus pidettiin Nokian johtajan Yrjö Neuvon

työryhmän elokuiseen selvitykseen liittyen.

Työryhmä pohti tekniikan alan koulutuksen ja tutkimuksen kehittämistä.

Työryhmä esittää 90-sivuisessa raportissaan suuren määrän suosituksia, muun

muassa tekniikan koulutuspaikkojen vähentämistä, mutta toisaalta opetuksen

ja tutkimuksen tason nostamista.

Neuvon raportti on yksi lukuisista selvityksistä, joita on tehty tai

tekeillä korkea-asteen koulutuksen ja tutkimuksen uudistamiseksi.

Valtioneuvosto teki keväällä periaatepäätöksen, jonka mukaan

korkeakoululaitosta ei laajenneta ja tutkimusjärjestelmän keskeinen

kehittämistavoite on koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan

kansainvälistyminen.

Periaatepäätös on nostattanut huhuja joidenkin ammattikorkeakoulujen ja

jopa yliopistojen alasajosta. Mitään päätöksiä ei ole tehty, mutta huhut

synnyttävät epävarmuutta oppilaitoksissa, etenkin ammattikorkeakouluissa.

REHTORIT Lukka ja Pirttilä ovat kuitenkin levollisia omien oppilaitostensa

tulevaisuuden suhteen. He arvelevat niiden olevan niin vahvoja, että

toiminnassa tuskin tapahtuu supistuksia.

– Uskon, että LTY:n toiminta säilyy jokseenkin tässä laajuudessa. Olemme

merkittävä kouluttaja sekä tekniikassa että kauppatieteessä. Eri asia on,

tuleeko ylhäältä komentoja organisatorisiin muutoksiin, Lukka sanoo.

Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu sijoittuu rehtori Pirttilän mukaan hyvin

ammattikorkeakoulujen toimintaa mittaavissa vertailuissa.

– Olemme hyviä Neuvon raportin painottamissa asioissa. Meille halutaan

opiskelemaan, tavoiteajassa valmistuvien luku on korkea, samoin

valmistuneiden työllistymisaste. Meillä on myös aloituspaikkoja

riittävästi. Ainoa miinus on keskeyttämisprosentti, mutta se on korkea

kaikilla muillakin.

Pirttilä sanookin, että kun ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli muuttuu,

Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu on koelaskelmien mukaan valtakunnan

voittaja ja saa 1,7 miljoonaa euroa nykyistä enemmän valtion rahaa.

Pirttilän mielestä sekin puhuu koulun tulevaisuuden puolesta.

Molemmat painottavat myös oppilaitostensa alueellista merkitystä. Ne luovat

työpaikkoja ja positiivista muuttoliikettä maakuntaan. Yliopistossa

opiskelee 5 000 ja ammattikorkeakoulussa 2 200 nuorta. Jos oppilaitoksia ei

olisi, yli 7 000 nuorta opiskelisi muiden paikkakuntien korkea-asteen

oppilaitoksissa.

LTY:n ja Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun yksi vahvuus on rehtoreiden

yhteinen näkemys, jonka mukaan yliopistolla on oma koulutustehtävänsä ja

ammattikorkeakoululla omansa. Toisen reviirille ei pyritä vaan sen sijaan

yritetään kehittää yhteistyötä.

– Haemme parhaillaan konkreettisia yhteistyömuotoja. Yhteistyötä

viritellään myös Kymenlaakson ja Etelä-Savon ammattikorkeakoulujen kanssa,

rehtori Lukka kertoo.

LUKKA ymmärtää valtiovallan pyrkimyksen uudistaa korkea-asteen koulutusta

ja tutkimusta.

– Jotain on tehtävä, koska ikäluokat pienenevät eikä julkinen talous

varmasti oleellisesti kasva.

Lukka sanoo, että korkeakoulumaailmassakin tavoite on tehdä samoilla

kustannuksilla enemmän ja paremmin. Resursseja tuskin tulee lisää, mutta

niitä aiotaan suunnata uudella tavalla.

Yliopistojen budjettirahoitusta vuosille 2007–2009 pohtinut työryhmä

esittääkin tuoreessa muistiossaan rahoituksen painopisteen siirtämistä

tutkimuksen ja tutkijakoulutuksen edistämiseen.

Vakaan perusrahoituksen rinnalla lisättäisiin laadun ja tuloksellisuuden

merkitystä rahan jaossa.

Lukka sanoo, että ammattikorkeakouluverkosto kaipaa rationalisointia, mutta

muutoksia tarvitaan yliopistoissakin. Hän tarkentaa, että ei kuitenkaan

itse yliopistoverkossa vaan päätalojen ulkopuolella tapahtuvassa

toiminnassa, missä opiskelijamäärät ovat pieniä.

– Filiaalien remontin lisäksi yliopistojen välistä työnjakoa on syytä

täsmentää, etteivät kaikki anna samaa koulutusta.

PIRTTILÄ hyväksyy myös valtiovallan linjauksen korkea-asteen koulutuksen ja

tutkimuksen uudistamisesta.

Hänen mielestään ei pidä kuitenkaan tuijottaa yksin ammattikorkeakouluja ja

niiden toimipisteitä vaan myös yliopistojen toimipisteiden määrää.

– Yliopistot toimivat 39 paikkakunnalla ja niillä on 145 koulutusohjelmaa

eri puolilla maata. On pakko kysyä, toimiiko se verkko parhaalla

mahdollisella tavalla ja tehokkaasti.

Pirttilän mielestä on selvää, että jotain täytyy tehdä. Toisaalta hän ei

usko rajuun saneeraukseen, koska oppilaitokset ovat alueilleen tärkeitä.

Valtioneuvoston periaatelinjauksen mukaan opetusministeriön on

valmisteltava valtioneuvostolle tämän vuoden loppuun mennessä koulutuksen

ja korkeakouluissa harjoitettavan tutkimuksen kehittämissuunnitelman tarkistus.

Suunnitelma on tietysti vain suunnitelma, mutta jotain linjauksia se

varmasti pitää aikanaan sisällään.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen