Lappeenrannan KTK irtisanoi kolmanneksen työntekijöistään

Lappeenrannan KTK Oy on aloittanut säästöohjelman. Sen yhtenä kohtana on henkilöstön vähentäminen kolmanneksella.

MARTTI HYTTI

YRITYS jakoi perjantaina irtisanomislaput viidelle työntekijälle, joista

kaksi on konekuljettajaa ja kolme työntekijää hallinnosta. Yhtiön

palkkalistoilla on 15 työntekijää. Säästöohjelmalla yhtiö pyrkii karsimaan

lisäksi kiinteitä kustannuksia.

Toimitusjohtaja Heimo Alatalo korostaa, että yhtiö joutui laatimaan

tervehdyttämisohjelman tappiollisen toiminnan takia.

– Konsernin operatiivisen liiketoiminnan tappio oli viime vuonna noin 100

000 euroa. Tänä vuonna tappio on uhkaa nousta 250 000 euroon.

SÄÄSTÖOHJELMAN tavoitteena on hänen mukaansa kulurakenteen sopeuttaminen

liikevaihtoon.

– Toimenpiteiden tarkoituksena on kannattavuuden parantaminen, toiminnan

tehostaminen ja voimakkaampi keskittyminen ydinliiketoiminta-alueisiin,

joita ovat kotimaan kuljetus- ja maarakennuspalvelut, maa-aineskauppa sekä

rakennusjätteen vastaanotto- ja käsittelyliiketoiminta.

Hän vakuuttaa, että kustannuskuri ei ole ollut Lappeenrannan KTK:ssa löysä.

– Katsomme kustannusrakenteen läpi rahoituskustannuksista lähtien.

Kiinteiden kustannusten kontrollia tarkistetaan. Uskon, että voimme säästää

kiinteitä kustannuksia 50 000–100 000 euroa.

Alatalo myöntää, että kyseessä on varsin kipeitä ratkaisuja, isoja

päätöksiä ja ”aikamoista tuuletusta”.

– KTK:ssa ei ole yleensä hirveän helposti lähdetty irtisanomaan ihmisiä,

vaan tutkitaan kaikkia vaihtoehtoja. Nyt tultiin sellaiseen tilanteeseen,

että näin on tehtävä.

SOPEUTTAMISTOIMET yhtiö aloitti jo viime vuonna luopumalla huoltoasema- ja

polttoainekaupasta. Kuluvan vuoden kesäkuussa yritys myi tytäryhtiönsä

Rahtikarjala Oy:n, joka hoitaa ulkomaankuljetuksia.

Lappeenrannan KTK -konsernin viime vuoden liikevaihto oli 5,7 miljoonaa.

Kuluvan vuoden liikevaihdon Alatalo arvioi jäävän noin 5,0 miljoonaan euroon.

– Kannattavuutemme on heikentynyt. Siihen suurin syy on

urakointiliiketoiminnan merkittävä väheneminen.

– Saattaa olla, että olemme tehneet jotain väärin. Nyt ravistellaan ja

tehdään sellaisia toimenpiteitä, joita olisi pitänyt tehdä aikaisemmin.

Hän uskoo vakaasti, että liiketoiminta kääntyy voitolliseksi.

– Lähtökohdat ovat sikäli hyvät, että konsernin tase ja rahoitusasema ovat

vahvoja. Ei meillä ole mitään paniikkitilannetta. Parempi on kuitenkin

saneerata silloin, kun ei ole vielä ihan pakko.

OMAVARAISUUSASTE on hänen mukaansa hyvä eli reilusti yli 50 prosenttia.

– Pankkien mittareilla Lappeenrannan KTK on huonosti kannattava, mutta

vakavarainen yritys.

Alatalo katsoo luottavaisena tulevaisuuteen.

– Konekuskimme ovat äärimmäisen kovia osaajia, ja meillä on hyvät koneet.

Kun ajattelemme koko pakettiamme, niin kyllä meillä pitäisi olla eväät

menestyä paremmin.

Lappeenrannan KTK:ssa tutkitaan hänen mukaansa myös uusia

liiketoiminta-alueita.

– Meillä on suunnitteilla varsin mielenkiintoisia kuvioita ja

yhteistyöhankkeita. Uskon Lappeenrannan KTK:n olevan kova sana tulevaisuudessa.

OMAISUUTTA Lappeenrannan KTK:lla on runsaasti. Yhtiö omistaa Reunakatu

50:ssä noin 2 000 neliömetrin toimitilat, jossa oli aikaisemmin

Lappeenrannan kaupungin tekninen varikko.

Nosturinkadun varressa yhtiöllä on tuhannen neliömetrin halli, joka on

vuokrattu. Myllymäessä Palosuonkadun varrella on rakennusjätteen

vastaanotto- ja käsittelytoimintaa. Lisäksi yrityksellä on toistakymmentä

maanrakennuskonetta.

Lappeenrannan KTK Oy:n omistavat osakasautoilijat, joita on noin 140–150.

Yhtiön yhtenä päätehtävänä on löytää osakasautoilijoille työtä.

Lappeenrannan KTK

Yritys perustettu vuonna 1951.

Yhtiöllä noin 140 osakasta, joista toimivia noin 70.

Toimitusjohtaja on Heimo Alatalo.

Konsernin henkilökunnan määrä irtisanomisten jälkeen 10.

Toimitiloja noin 3 000 neliömetriä.

Yhtiöllä toistakymmentä työkonetta. Osakkaiden konekantaan kuuluu

maansiirtoautoja, nosturiautoja ja umpikuorma-autoja.

Kuvateksti

Heimo Alatalo on ollut Lappeenrannan KTK:n toimitusjohtajana 11 kuukauden

ajan ja joutui lähes heti tekemään kovia päätöksiä. Ikävätkin uutiset

kannattaa kertoa avoimesti.

MARTTI HYTTI

Kirjoittaja:
Martti Hytti