Matkailun taloudelliset vaikutukset Etelä-Karjalassa 151 miljoonaa euroa

Matkailu työllistää yli tuhat ihmistä. Venäjän rajaa ei ole osattu hyödyntää. Lappeenranta on venäläisille ostosparatiisi ja Imatra lomaparatiisi.

URPO LAANINEN

ETELÄ-KARJALAN matkailu- ja ravitsemusliikkeet, tavaratalot, huoltoasemat

ja muu vähittäiskauppa saavat vajaan neljäsosan tuloistaan matkailusta, yli

sata miljoonaa euroa.

Lisäksi muut toimialat, kuten auto- ja varaosakauppa, rautakauppa sekä

kodinkone- ja huonekalukauppa myyvät venäläisille vuodessa 20 miljoonan

euron edestä.

Maakunnan välitön matkailutulo on siten 121 miljoonaa euroa vuodessa.

Matkailu työllistää yli tuhat ihmistä.

Etelä-Karjalan matkailun kokonaistaloudelliset vaikutukset ovat 151

miljoonaa, kun välittömien matkailutulojen lisäksi lasketaan mukaan

palkkatulot, venäläisten ostot ja muut erät.

Matkailun tulo- ja työllisyysvaikutukset selvitti kesän aikana Tutkimus- ja

analysointikeskus TAK Oy. Pasi Nurkka piti niitä aika merkittävinä

Etelä-Karjalassa.

TAK laati selvityksensä Etelä-Karjalan matkailustrategiaa laativalle

ohjausryhmälle. Sen puheenjohtaja Pertti Timonen kertoi pikkuisen

yllättyneensä matkailun näin laajoista vaikutuksista kaupalle ja muulle

elinkeinoelämälle.

– Tulovaikutukset antavat konkreettisemman matkailusta asiasta kuin

hotellien käyttöasteet tai matkailukohteiden kävijämäärät.

Päivittäistavarakaupalle heinäkuu on parasta myyntiaikaa vuodessa, Timonen

totesi.

PASI NURKKA sanoi laskeneensa erittäin varovaisesti matkailun tulo- ja

työllisyysvaikutukset yliarvioinnin välttämiseksi. Lisäksi vertailuissa

maakuntien välillä pitää olla varovaisia, koska matkailijan määritelmät

poikkeavat toisistaan.

Etelä-Karjalan selvityksessä katsottiin matkailijoiksi vain ne, jotka

tulevat tänne maakunnan ulkopuolelta.

ETELÄ-KARJALAN vetovoimatekijöinä on pidetty Saimaata ja Venäjän rajaa,

jota on Pasi Nurkan mukaan hyödynnetty kuitenkin yllättävän vähän

matkailussa. Sitä ei ole vielä mielletty matkailuvaltiksi.

Toisaalta matkailijatkaan eivät näytä kyselyjen mukaan tulevan

Etelä-Karjalan Venäjän takia. Vain kaksi prosenttia mainitsi sen syyksi

matkustamiseensa.

Pasi Nurkalle oli pieni yllätys, että matkailijat kokevat Venäjän rajan

myös riesana. Monet mainitsivat venäläisrekat.

Lappeenrannalla ja Imatralla on Nurkan mukaan tietty, joskaan ei tietoinen

työnjako venäläisturistien houkuttelussa: Lappeenranta on ostosparatiisi,

kun taas Imatra on kylpylän ansiosta lomaparatiisi.

– On ilmeinen riski, että venäläiset suuntautuvat Etelä-Karjalan sijasta

muualle.

YRITTÄJÄT pitivät Etelä-Karjalan matkailun kehitystä haittaavina asioina

yhteistyön puutetta, toimintojen pirstaleisuutta ja heikkoa infrastruktuuria.

He toivoivat maakunnan vetovoiman parantamiseksi voimavarojen yhdistämistä,

palvelu- ja tapahtumatarjonnan lisäämistä sekä markkinointiin panostamista.

Pertti Timonen kertoi, että Etelä-Karjalan markkinointistrategia valmistuu

jouluun mennessä. Siinä määritellään konkreettiset ja mitattavat tavoitteet

kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.

Poimintoja matkailuselvityksestä

Etelä-Karjalan matkailijoista oli valtaosa suomalaisia 85 %. Saksalaisia

oli 3 % ja venäläisiä 2 %. Luvuissa eivät ole mukana venäläiset päiväkävijät.

Yli 80 % matkailijoista ilmoitti olevansa vapaa-ajanmatkalla, noin 40 %

tuttujen ja sukulaisten luona.

Matkailijoista kävi Lappeenrannassa 74 % ja Imatralla puolet.

Etelä-Karjalaan tullaan sukuloimaan, mökille ja ihastelemaan maisemia.

Muista kuin venäläisvastaajista 5 % ilmoitti käyvänsä Venäjällä matkan aikana.

58 % aikoi käydä Lappeenrannan satamassa ja 54 % Linnoituksessa. Muita

suosituimpia kohteita olivat Hiekkalinna (46 %), Saimaan kanava (37 %),

Imatrankoski (36 %), jokin kirkko (23 %) ja Valtionhotelli (21 %).

Kirkoista suosituin on Lappeenrannan ort. kirkko.

Reilut 40 % matkailijoista osallistui tapahtumiin, joista suosituimmat

olivat Imatran Big Band ja Linnoituksen Yö.

41 % oli hakenut tietoa Etelä-Karjalasta internetin kautta.

Matkailijoita miellyttivät Etelä-Karjalassa eniten luonto ja Saimaa sekä

iloiset ja vieraanvaraiset ihmiset, vähiten taas punkit ja hyönteiset sekä

venäläiset/rajan läheisyys/rekat.

Matkailijat toivovat lisää aktiviteetteja ja tietoa palveluista sekä myös

paikallisuutta (ruoka ja perinteet).

Lähde: Tutkimus- ja analysointikeskus TAK Oy.

Kuvateksti

Lappeenrannan satamassa käy 58 prosenttia Etelä-Karjalaan tulevista

matkailijoista. Ensi kesänä satama on entistä komeampi.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen