Pendolino tuo Karjalan radalle lisävuoron aamuun ja iltapäivään

Pendolino pysähtyy Parikkalassa, Imatralla ja Lappeenrannassa. Matka Etelä-Karjalasta Helsinkiin nop

Pendolino pysähtyy Parikkalassa, Imatralla ja Lappeenrannassa. Matka Etelä-Karjalasta Helsinkiin nopeutuu ensi syksynä, kun Kerava–Lahti-oikorata valmistuu. Seuraavan kerran matka nopeutuu, kun Lahti–Luumäki-rata saadaan parannettua joskus vuonna 2010.

ILPO LESKINEN

PENDOLINO-JUNA alkaa liikennöidä Karjalan radalla maanantaina 7.

marraskuuta. Pendolino tuo yhden lisävuoron kumpaankin suuntaan, Joensuusta Helsinkiin aamulla ja Helsingistä Joensuuhun iltapäivällä.

Pendolino pysähtyy Etelä-Karjalassa Parikkalassa, Imatralla ja Lappeenrannassa. Kouvolassa juna kytketään yhteen Savosta tulevan Pendolinon kanssa. Ne jatkavat yhdessä Helsinkiin.

AAMUN PENDOLINO lähtee Helsinkiin Parikkalasta kello 6.37, Imatralta kello

7.14 ja Lappeenrannasta kello 7.35.

Se saapuu Helsinkiin kello 10.26. Joensuusta Helsinkiin juna kulkee maanantaista lauantaihin.

Iltapäivän Pendolino lähtee Helsingistä kello 14. Se on Lappeenrannassa kello 16.53, Imatralla kello 17.21 ja Parikkalassa kello 18.07.

Joensuussa se on kello 19.22. Helsingistä Joensuuhun juna kulkee muina päivinä paitsi lauantaina.

UUDESSA JUNASSA lipun hinnat ovat korkeammat kuin Intercityssä.

Kakkosluokassa lipun hinta Helsingistä Etelä-Karjalaan on 5,50 euroa kalliimpi kuin Intercityn kakkosluokassa.

Pendolinon kahdessa bisnesluokassa matkustaminen on 11,40 euroa kalliimpaa kuin Intercityn business- ja business plus -luokissa.

MATKA-AIKA säilyy alussa suunnilleen samana kuin Intercity-junilla.

VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen kertoo, että uudet junat otetaan käyttöön kesken aikataulukauden. Siksi liikennöintijärjestelmää ei voida muuttaa.

Aikataulujen suunnitteluun vaikuttaa Vanhasen mukaan myös se, että yksiraiteisella Luumäki–Joensuu-radalla on runsaasti tavaraliikennettä.

Matka-aika nopeutuu syyskuun alussa, jolloin Kerava–Lahti-oikorata otetaan käyttöön ja aikataulut järjestellään uudelleen. Silloin matka Etelä-Karjalan ja Helsingin välillä lyhenee puolisen tuntia.

OIKORADALLA Pendolino pääsee ajamaan maksiminopeutta, 220 kilometriä tunnissa. Muualla Karjalan radalla Pendolino ei voi ajaa sen kovempaa kuin Intercitykään, 140 kilometriä tunnissa.

Luumäki–Lahti-osuuden korjaus alkaa vuonna 2007. Rataosalta poistetaan kaikki tasoristeykset.

Korjaus valmistuu joskus vuonna 2010. Silloin rataosan maksiminopeus nousee 200 kilometriin tunnissa ja matka-aika taas vähän lyhenee.

Luumäen ja Joensuun välillä on vielä tasoristeyksiä, jotka estävät nopeuden kasvattamisen.

UUDELLA JUNALLA pyritään VR:n henkilöliikennejohtajan Antti Jaatinen mukaan matkustajamäärien ja junamatkustamisen markkinaosuuden kasvattamiseen.

Junalippujen saatavuutta parannetaan, sillä ensi vuonna matkalippuja voi saada R-kioskien kautta.

Vaikka Pendolinossa on panostettu bisnesmatkustamiseen, siinä on Jaatisen ja Vanhasen mukaan huomioitu myös lapset ja lemmikkieläimet.

Pendolinosta ei vielä aluksi ole jatkoyhteyttä Parikkalasta Savonlinnaan.

3. syyskuuta alkaen Savonlinnasta on yhteys kaikille Karjalan radan junille.

VETURISSA tietokone valvoo lähes kaikkea. Pendolinon veturi on veturinkuljettaja Pentti Silvennoisen mukaan joka suhteessa kehittyneempi kuin muiden junien veturit.

Tietokone ohjaa kaikki toimintoja ja siitä on yhteys kaikkialle junaan.

Ruudulle tulee tieto häiriöistä ja vioista.

Pendolinon veturissa myös ajomukavuus on Silvennoisen mukaan parempi kuin vanhemmissa vetureissa. Veturissa on myös hälytysjärjestelmä, jolla kuljettaja pidetään valppaana. Silvennoinen on ajanut keväästä lähtien Pendolinoa. Junaa varten on pitänyt suorittaa ajokortti teoria- ja ajokokeineen.

Kuvatekstit

Pendolino-junassa on eniten kakkosluokan paikkoja, mutta sieltä löytyy myös kaksi bisnesluokkaa. Liikennepalvelupäällikkö Esko Tirranen esittelee sisätiloja.

Pendolinon veturissa on tietokoneohjaus. Veturin ajomukavuus on Pentti Silvennoisen mukaan parempi kuin vanhemmissa vetureissa.

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen