Taipalsaarelainen Merja Suikki voitti selko-kirjoituskilpailun

MINNA MÄKINENHELSINKI. Taipalsaarelainen Merja Suikki palkittiin lauantaina

MINNA MÄKINEN

HELSINKI. Taipalsaarelainen Merja Suikki palkittiin lauantaina Helsingin

kirjamessuilla selkokielisen kirjoituskilpailun voittajana. Hän saa

voitostaan 2 000 euroa. Lisäksi hänen kertomuskokoelmansa julkaistaan.

– Olen tyytyväinen. Jollakin tapaa unelma toteutuu, Suikki kertoo.

Kehitysvammaliiton selkokeskuksen järjestämään kirjoituskilpailuun

osallistui Suikin lisäksi 53 kirjoittajaa.

Kilpailulla etsittiin lyhyitä, selkokielisiä, tunteisiin vetoavia

kertomuksia aikuisille lukijoille. Jokainen kilpailija lähetti kaksi

valmista kertomusta ja suunnitelman kolmesta–neljästä muusta tarinasta.

SUIKIN kirjoitukset ovat kertomuksia tavallisten ihmisten elämästä.

– Alunperin olin kirjoittanut tarinat omalla, rehevämmällä tyylilläni.

Typistelin ja muokkasin niitä. Ei se hankalaa ollut, mutta ne jäivät ehkä

vähän tyngiksi omiin kirjoituksiini verrattuna, joissa on yleensä mukana

murrejuttuja, Suikki arvioi.

Kilpailun palkintoraati toteaa, että Suikin kertomuksissa ihmiset ovat

ihmisiä, eivät pelkkiä hahmoja.

– Vähäeleistä mutta eläytyvää kerrontaa sävyttää hiljainen huumori, jonka

avulla maalaiskylän idyllisten kulissien takaa paljastetaan elämän

arvaamattomuus. Kieli on hyvää selkokieltä. Kirjoittaja osaa asiansa.

Häneltä on odotettavissa täysipainoinen ja nautittava kokoelma,

perusteluissa sanotaan.

Suikilla on jo valmiina kaikki kokoelmaan tulevat tekstit. Häntä ei

häiritse, vaikka oma ilmaisu ei pääse selkoteksteissä aivan oikeuksiinsa.

Kampaamoyrittäjänä Saimaanharjulla työskentelevä Suikki aikoo jatkaa

kirjoittamista. Suunnitelmia, haaveita ja toiveita riittää.

Kuvateksti

Merja Suikin tekstit eivät sijoitu juuri kodin eli Saimaanharjun maisemiin.

Silti oma elinympäristö vaikuttaa teksteihin.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Minna Mäkinen