ESA VILENIUS
Saimaan kanava on tällä vuosituhannella näyttänyt vahvuutensa
kuljetusväylänä. Aikoinaan sen järkevyyttä epäiltiin laajasti. Nyt
huolestuttaa se, millä ehdoilla se voisi toimia vuoden 2013 jälkeen.
Vuonna 2001 liikenteessä rikkoutui kahden miljoonan tonnin raja.
Tonnimäärät ovat noin kolmessa vuosikymmenessä yli 20-kertaistuneet.
Eikä nykyinen taso ole kehityksen päätepiste. Kanavan kuljetustonnit
voitaisiin jopa kolminkertaistaa, ennen kuin sen kapasiteetti tulisi vastaan.
Globaalit metsäteollisuusjätit mutta myös aivan uudet kuljetusten
tarvitsijat pitävät kanavaa kilpailukykyisenä vaihtoehtona. Etelä-Karjalan
ympäristön ja viihtyisyyden kannalta on tärkeää, että huomattava määrä
raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetuksista on poissa maanteiltä.
Nyt kun kanavalla olisi itsenäisyyden ajan historian parhaat edellytykset
kannattaa ja kehittyä, vastaan on tullut venäläisten asenne
vuokrasopimuksen jatkoneuvotteluissa. Toimivaltaista
neuvotteluosapuoltakaan ei ole tahtonut löytyä.
Venäläisten toiminta kanavalla on ollut hämmentävää: omituisia,
kansainvälisten säännösten vastaisia maksuja, byrokraattista haitantekoa ja
sekavia viranomaistulkintoja. Maineenmenettäjänä liikennehäiriöissä on
ollut Suomi.
Asiassa voi nähdä venäläisten halun kyykyttää tai ”suuren valtion suuria
toleransseja”. Venäläisiltä ei ymmärrettäviä selityksiä ole tullut. Kanava
ei ole heille merkittävä tulonlähde, mutta heidän ei ole myöskään tarvinnut
panna sen takia tikkua ristiin.
Jo nyt umpeen kuluva vuokra-aika ja neuvottelutilanne on aiheuttanut selvää
haittaa vesiväylän kehittämiselle. Eurooppalaiset varustamot eivät ole
halunneet sijoittaa uuteen tonnistoon. Saimaan rannoilla ei uskalleta
rakentaa esimerkiksi katettuja laitureita.
Teollisuus ei voi laskea tällaisen epävarmuuden varaan. Se on tietenkin
miettinyt vaihtoehtoiset kuljetusväylät. Kanavan taantuminen olisi isku
nimenomaan Itä-Suomelle.
Jos olisi kuviteltavissa, että alue kanava-alue olisi lunastettavissa
Suomelle, koko asia olisi kovin yksinkertainen. Suomen alueella kanava
olisi kansainvälisesti paljon merkittävämpi laivaväylä.
Nyt asiassa eletään kirjaimellisesti venäläisten ehdoilla. Toivottavasti
hekin arvostavat omaa kansainvälistä mainettaan.
Kuvateksti
Neva-alus lastasi puutavaraa perjantaina Mustolassa.
PEKKA HÖLKKI