esa vilenius
SAIMAAN kanavan kuljetuksissa on viikonloppuna täyttynyt kahden miljoona
tonnin raja. Vuodesta 2001 lähtien raja on ylittynyt joka vuosi.
Viime purjehduskaudella kanavalla tehtiin kaikkien aikojen ennätys, 2,37
miljoonaa tonnia. Kuluvaa purjehduskautta on vielä jäljellä jopa pari
kuukautta. Kauden on ennakoitu jatkuvan vielä tammikuun puolen välin jälkeen.
Lämmin syksy pitänee kanavan sulana vielä pitkään.
USEIMPIEN rahtilajien kuljetusmäärät ovat lokakuun lopun tilastojen mukaan
kasvaneet selvästi.
Kanavalla kuljetetaan nykyisin uudenlaisia lasteja, esimerkiksi vuorivillan
raaka-aineeksi tarvittavaa kiveä viedään Mustolasta Puolaan ja Baltiaan.
Sahatavaran vientikuljetukset ovat kuitenkin romahtaneet noin puoleen viime
vuoden vastaavasta ajankohdasta.
Kaikkiaan sahatavaran vienti oli viime kuun lopussa noin 145 000 kuutiometriä.
KANAVAN kuljetusmäärät ovat paperi- ja selluteollisuuden seisokin aikaisen,
erittäin hiljaisen kauden jälkeen olleet selvästi suuremmat kuin viime
kaudella. Kokonaistilastossa ero kuluvan ja viime kauden välillä on
kuroutunut koko ajan.
Kanavan kuljetuksista selvästi suurin osuus, noin 46 prosenttia, on
venäläisillä laivoilla. Pääasiassa ne tuovat raakapuuta Suomeen.
Saimaan kanavan kuljetuskapasiteetin raja ei ole nykyisillä tonnimäärillä
ole vielä lähelläkään.
Kuljetetut tonnit ovat noin 20-kertaistuneet kolmessa vuosikymmenessä.
MAAKUNTA SIVU 5
Kuvateksti
Mustolan sataman merkitys on vuosien mittaan korostunut kanavakuljetuksissa.
PEKKA HÖLKKI