Cityn iso pysäköintilaitos ratkaisee paljon

Kauppakadun jälkeen kävelykeskusta laajenee Valtakadulle.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Monien mielestä Lappeenrannan kävelykeskustan laajentaminen ei onnistu ilman suurta pysäköintilaitosta Cityn alle.

– Nyt pitäisi löytyä rohkeutta ja resursseja rakentaa tuo pysäköintilaitos mahdollisimman suurena. Se on todella tärkeä kävelykeskustan laajentamisen kannalta. Sitä paitsi tämä on ainut mahdollisuus toteuttaa laitos, ennen kuin Citykorttelin muu uudisrakentaminen alkaa, selvittää kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen.

KAUPPAKADUN jalkakäytävien leventäminen Oleksin ja Ainonkadun välistä alkaa heti vuoden alusta. Valmista tulee elokuussa. Koikkalaisen mielestä seuraavaksi on aika siirtyä Citylle.

– Lappeen kirkon edusta saadaan rauhoitettua, kun Citykortteli rakennetaan ja samalla pysäköintilaitos tulee aukion alle. Uskon, että Citykorttelin rakentaminen alkaa vuonna 2007.

Sitä ennen pitäisi tehdä päätökset linja-autojen pysäkkiterminaalista. Vaihtoehtoina ovat Oksasenkatu ja Koulukatu. Koikkalaisen mukaan päätökset on tehtävä alkuvuodesta. Kahden viikon kulut-

tua Oksasenkatu-vaihtoehdosta valmistuu suunnitelma, johon päättäjät voivat ottaa kantaa.

PYSÄKÖINTILAITOSTA edellyttää myös tuleva keskustan lisärakennusoikeus. Tulee uutta liiketilaa ja asuntoja.

– Autopaikkoja on mahdoton toteuttaa tonteille. Ne pitäisi lunastaa pysäköintilaitoksesta.

Kaupunki käynnistää Koulukadun tonttien omistajan kanssa yhteisen suunnittelun tammikuun puolivälissä.

– Teemme korttelin kehit-tämissuunnitelman. Siinä samalla suunnitellaan City-

paikoitus ja kulkuyhteydet sinne. Työ vienee pari kuukautta. Sen jälkeen kiinteistönomistaja vie omaa kerrostalosuunnitelmaansa eteenpäin ja kaupunki pysäköintilaitosta.

KYMMENEN VUODEN päästä kävelykatua on nykyistä selvästi enemmän.

– Valtakatu voisi olla puhdasta kävelykatua Kirkkokadun ja Sammonkadun väliltä. Se riittääkin pitkäksi aikaa.Valtakatu olisi Kirkkokadulta liikenneympyrän suuntaan kävelypainotteinen leveine jalkakäytävineen, pyöräteineen ja puuriveineen.

Myös Kauppakatu Oleksin ja Ainonkadun välissä on kävelykatuna kesäisin.

– Liikennemerkkipäätös siitä pitäisi tehdä heti alkuun.

Kuvateksti

Kauppakatu Oleksilta alaspäin näyttää ensi elokuussa tältä.

ARKKITEHTITOIMISTO MIKKO HEIKKILÄ

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju