Enemmistö lappeenrantalaisista haluaa laajentaa kävelykeskustaa

* Pysäköintimahdollisuudet ja liikennejärjestelyt huolestuttavat Etelä-Saimaan gallupissa vastanneita. Yrittäjät ja päättäjät ovat ottaneet pitkän askeleen kävelykeskustaan päin.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Kävelykeskustan suosio kasvaa Lappeenrannassa. Etelä-Saimaan teettämässä kyselyssä 53 prosenttia vastaajista kannattaa Lappeenrannan kävelykeskustan laajentamista. 43 prosenttia vastustaa ja neljä prosenttia ei osaa sanoa.

Kysely tehtiin tehtiin marraskuun lopulla ja vastaajia oli 300.

Vastaajien antamissa kommenteissa nykyistä kävelykeskustaa pidettiin liian pienenä ja autoja haluttiin pois keskustasta. Parkkipaikoista kannettiin huolta, oli kyseessä kävelykeskustan kannattaja tai vastustaja.

Keskustaan tai sen lähelle pitää päästä kätevästi autolla ja julkisilla liikennevälineillä. Jatkuvasti vaihtuvat liikennejärjestelyt koettiin ongelmaksi.

Lappeenrannan ja monen muun kaupungin keskustan kehittämisen osallistunut arkkitehti Mikko Heikkilä aistii ilmapiirin muuttuneen suopeammaksi kävelykeskustoille.

– Lappeenrannassa on nyt selvästi helpompi saada näille hankkeille laaja poliittinen kannatus.

Viime keskiviikkona tekninen lautakunta päätti yksimielisesti jatkaa Kauppakadun muuttamista kävelypainotteiseksi Oleksin ja Ainonkadun välillä. Työt alkavat ensi viikolla.

– Kun tuo osuus valmistuu, Lappeenrannan keskusta ei ole enää entisensä.

OLEKSI VALMISTUI vuonna 1995. Lappeenrannassa oli lähes 10 vuoden tauko kävelykeskustan kehittämisessä Suomen lyhimmän kävelykadun avaamisen jälkeen.

Heikkilä kertoo, että muualla tehdyissä kävelykeskustakyselyissä kannatusprosentit nousevat sitä mukaa kun kokemusta karttuu.

– Kajaanissa selvisi sekin, että kävelykeskusta lisäsi selvästi keskustassa käyntien määrää ja keskustassa vietetty aika lisääntyi.

Heikkilä visioi ydinkeskustaa 10 vuoden perspektiivillä.

– Cityn korttelissa on iso uusi liikekeskus. Cityn alla on iso pysäköintilaitos ja Lappeen kirkon aukio on rauhoitettu liikenteeltä. Valtakatu on kävelykatu Kirkkokadun ja Snellmaninkadun väliltä niin että Nordean ja Säästöpankin kattoparkkeihin kuitenkin pääsee.

Valtakatu olisi Kirkkokadulta liikenneympyrän suuntaan kävelypainotteinen.

KIINTEISTÖNOMISTAJIA ydinkeskustan neuvottelukunnassa edustava Erkki Suni vastusti viisi vuotta sitten kokosivun lehti-ilmoituksella joidenkin muiden kiinteistönomistajien kanssa kaupungin laajaa kävelykeskustasuunnitelmaa.

Se, mitä karsituista suunnitelmista on nyt toteutettu, on onnistunut Sunin mielestä hyvin.

– Kauppakatu jatkosuunnitelmineen on hyvä. Valtakadulta pitäisi saada bussit pois, mutta henkilöautoilta sitä ei saisi katkaista. Marian aukiosta ei saisi tehdä liian laajaa, koska tyhjiä aukioita jo riittää. Pysäköintilaitos Cityn alle on aivan ehdoton ja sinne pitää päästä eri suunnista, myös Valtakadulta, linjaa Suni.

Suni sano olevansa kävelykeskustan kannattaja.

– Mutta sen pitää olla toimiva. Keskustaan pitää saada niin paljon palveluja, uutta liiketilaa, että se on vetovoimainen, että sinne kannattaa tulla kävelemään.

MAAKUNTA SIVU 8

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju