MATTI SAARELA
LAPPEENRANTA. Charles Monroe Schulzin Tenavien Ressulla on loistava
mielikuvitus ja useita mielikuvitushahmoja. Ressu leikkii koppinsa katolla
lentäjäsankaria, menestyskirjailijaa ja juonikasta asianajajaa.
Markkinointipäällikkö Matti Lohkon solmiossa Ressu esiintyy asianajan
sotisovassa, mutta varmasti Matissa on myös ripaus huimapäistä
lentäjäsankaria ja tarinankertojaa.
Matkailualalla ihmisten mielikuvat ratkaisevat. Niiden muuttaminen on
myös erittäin vaikeaa ja kallista, hän sanoo.
Lohko tuli Lappeenrantaan 15 vuotta sitten Lappeenrannan Matkailu Oy:n
markkinointipäälliköksi. Viimeiset viisi vuotta hän on myynyt Lappeenrannan
seutua muillekin kuin turisteilla Selman eli Lappeenrannan seudun elinkeino
ja matkailuosakeyhtiön miehenä.
LOHKO ON syntynyt ja kasvanut Mikkelissä, ollut opiskelijana kesätöitä
Puumalan Pistohiekalla ja tehnyt alan töitä Kuopiossa, Imatralla ja
Savitaipaleella. Perspektiiviä Saimaan alueen matkailubisnekseen siis löytyy.
Saimaankaupunki-hankeen valmistelu teetti Lohkolle kuten monelle muullekin
paljon ylimääräistä työtä. Hän on kuitenkin sitä mieltä, etteivät kaikki
ponnistelut valuneet hukkaan hankkeen kaatumisen myötä.
Valmistelun aikana syntyneet uudet kontaktit ovat yhä olemassa ja
toimivat, Lohko sanoo.
Matkailuihmisille kuntarajat ylittävä yhteistyö ei myöskään ole mitään
uutta auringon alla, Saimaan alueella sitä on tehty jo vuodesta 1936.
Iloista lomaa Itä-Suomessa kehitettiin 80-luvulla ja siitä kehittynyt
aito brandi, josta asiantuntijoiden mukaan kannattaa pitää kiinni, hän jatkaa.
Saimaan alueen kunnat ovat matkailubisneksessä samassa veneessä ja kaikkien
pitäisi myös soutaa. Esimerkiksi Punkaharjun Retretin kaatuminen tekee
varmasti jonkinlaisen loven myös Lappeenrannan matkailutuohin.
Mitä enemmän meillä on tällaisia vetovoimaisia kohteita, sitä suuremmaksi
koko alueen vetovoima kasvaa. Toivottavasti Retretti saadaan vielä pelastettua.
LAPPEENRANTA on valittu monta kertaa Suomen parhaaksi kesäkaupungiksi.
Kaupungin imago on hyvä, ja se on Lohkon mukaan hyvä lähtökohta myös
markkinoinnille.
Lappeenrantaa on helppo myydä. Ihmisillä on positiivinen mielikuva
alueesta. Meitä pidetään vieraanvaraisina ja mukavina, Lohko myhäilee.
Tällaisilla mielikuvilla matkoja juuri myydään. Matkailupalveluja ei voi
koeajaa, hän jatkaa.
Myös alan omien markkinointiponnistusten tuloksia on hieman vaikea mitata.
Tärkein mittatikku ovat yöpymisvuorokaudet, joita seudun majoitusliikkeet
kirjaavat noin 200 000 vuodessa.
Palvelujen kehittämistä rajoittaa kuitenkin se, että meillä sesonki on
niin lyhyt. Vuoden tulos pitäisi tehdä parissa kuukaudessa.
50-vuotias
Matti Lohko
Syntynyt 9.12.1955 Mikkelissä
Suorittanut matkailualan tutkinnon Suomen Nuoriso-opistossa 1979.
Lappeenrannan Matkailu Oy:n palvelukseen Lohko tuli vuonna 1990. Selman
markkinointipäällikkönä hän on työskennellyt vuodesta 2000.
Merkkipäivänään Lohko on matkoilla
Matti Lohkon mukaan markkinointi perustuu verkottumiseen.
Kuvateksti
Yhteistyökumppaneita on paljon, samoin monenlaisia kokouksia ja
palavereita, joista syntyy myös paljon paperia: muistioita, suunnitelmia,
selvityksiä.
MATTI SAARELA