Hyvää on helppo myydä

MATTI SAARELALAPPEENRANTA. Charles Monroe Schulzin Tenavien Ressulla on lois

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Charles Monroe Schulzin Tenavien Ressulla on loistava

mielikuvitus ja useita mielikuvitushahmoja. Ressu leikkii koppinsa katolla

lentäjäsankaria, menestyskirjailijaa ja juonikasta asianajajaa.

Markkinointipäällikkö Matti Lohkon solmiossa Ressu esiintyy asianajan

sotisovassa, mutta varmasti Matissa on myös ripaus huimapäistä

lentäjäsankaria ja tarinankertojaa.

– Matkailualalla ihmisten mielikuvat ratkaisevat. Niiden muuttaminen on

myös erittäin vaikeaa ja kallista, hän sanoo.

Lohko tuli Lappeenrantaan 15 vuotta sitten Lappeenrannan Matkailu Oy:n

markkinointipäälliköksi. Viimeiset viisi vuotta hän on myynyt Lappeenrannan

seutua muillekin kuin turisteilla Selman eli Lappeenrannan seudun elinkeino

ja matkailuosakeyhtiön miehenä.

LOHKO ON syntynyt ja kasvanut Mikkelissä, ollut opiskelijana kesätöitä

Puumalan Pistohiekalla ja tehnyt alan töitä Kuopiossa, Imatralla ja

Savitaipaleella. Perspektiiviä Saimaan alueen matkailubisnekseen siis löytyy.

Saimaankaupunki-hankeen valmistelu teetti Lohkolle kuten monelle muullekin

paljon ylimääräistä työtä. Hän on kuitenkin sitä mieltä, etteivät kaikki

ponnistelut valuneet hukkaan hankkeen kaatumisen myötä.

– Valmistelun aikana syntyneet uudet kontaktit ovat yhä olemassa ja

toimivat, Lohko sanoo.

Matkailuihmisille kuntarajat ylittävä yhteistyö ei myöskään ole mitään

uutta auringon alla, Saimaan alueella sitä on tehty jo vuodesta 1936.

– Iloista lomaa Itä-Suomessa kehitettiin 80-luvulla ja siitä kehittynyt

aito brandi, josta asiantuntijoiden mukaan kannattaa pitää kiinni, hän jatkaa.

Saimaan alueen kunnat ovat matkailubisneksessä samassa veneessä ja kaikkien

pitäisi myös soutaa. Esimerkiksi Punkaharjun Retretin kaatuminen tekee

varmasti jonkinlaisen loven myös Lappeenrannan matkailutuohin.

– Mitä enemmän meillä on tällaisia vetovoimaisia kohteita, sitä suuremmaksi

koko alueen vetovoima kasvaa. Toivottavasti Retretti saadaan vielä pelastettua.

LAPPEENRANTA on valittu monta kertaa Suomen parhaaksi kesäkaupungiksi.

Kaupungin imago on hyvä, ja se on Lohkon mukaan hyvä lähtökohta myös

markkinoinnille.

– Lappeenrantaa on helppo myydä. Ihmisillä on positiivinen mielikuva

alueesta. Meitä pidetään vieraanvaraisina ja mukavina, Lohko myhäilee.

– Tällaisilla mielikuvilla matkoja juuri myydään. Matkailupalveluja ei voi

koeajaa, hän jatkaa.

Myös alan omien markkinointiponnistusten tuloksia on hieman vaikea mitata.

Tärkein mittatikku ovat yöpymisvuorokaudet, joita seudun majoitusliikkeet

kirjaavat noin 200 000 vuodessa.

– Palvelujen kehittämistä rajoittaa kuitenkin se, että meillä sesonki on

niin lyhyt. Vuoden tulos pitäisi tehdä parissa kuukaudessa.

50-vuotias

Matti Lohko

Syntynyt 9.12.1955 Mikkelissä

Suorittanut matkailualan tutkinnon Suomen Nuoriso-opistossa 1979.

Lappeenrannan Matkailu Oy:n palvelukseen Lohko tuli vuonna 1990. Selman

markkinointipäällikkönä hän on työskennellyt vuodesta 2000.

Merkkipäivänään Lohko on matkoilla

Matti Lohkon mukaan markkinointi perustuu verkottumiseen.

Kuvateksti

Yhteistyökumppaneita on paljon, samoin monenlaisia kokouksia ja

palavereita, joista syntyy myös paljon paperia: muistioita, suunnitelmia,

selvityksiä.

MATTI SAARELA

Kirjoittaja:
Matti Saarela