MATTI SAARELA
LAPPEENRANTA. Venäläiset matkailijat haluavat palvelua venäjän kielellä.
Venäjää taitavia myyjiä, oppaita ja muita asiakaspalvelijoita pitäisi saada
lisää.
Myös Lappeenrannan palveluvarustus on vaateliaan matkailijan silmin
katsottuna turhan vaatimaton. Kulttuuria, huvituksia ja etnisiä
ravintoloita on vähän, samoin erikoisliikkeitä.
Kyselyyn vastanneet ihmettelivät myös sitä, miksi liikkeet menevät kiinni
niin aikaisin. Monet toivoivat, että täällä olisi myös kauppoja, jotka
olisivat avoinna ympäri vuorokauden, Tiia Heikkinen sanoo.
Kyselyn teki Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö.
Kysely tehtiin tänä syksynä 14 opiskelijan voimin. Heikkinen on yksi
tutkimuksen tekijöistä. Opiskelijat haastattelivat 99 venäläistä
matkustajaa Nuijamaan tullissa, Lappeenrannan Prismassa ja Euromarketissa.
Rahankäyttöä koskeneeseen kysymykseen vastattiin haluttomasti. Ilmoitetut
summat vaihtelivat 20-6000 euron välillä. Otannan keskiarvoksi saatiin 540
euroa.
Tämän tuloksen luotettavuutta vähentää se, että suuri osa vastaajista ei
halunnut ilmoittaa käyttämäänsä summaa, Nadja Kovtunov, yksi tutkimuksen
tekijöistä, sanoo.
VASTAAJAT olivat myös tyytymättömiä Lappeenrannan hintatasoon, jota he
pitivät liian korkeana.
Enemmistö oli kuitenkin joko melko tyytyväisiä tai tyytyväisiä samaansa
palveluun. Kun tyytyväisyyttä mitattiin asteikolla yhdestä viiteen
keskiarvoksi tuli kaikissa osioissa kaksi ja puoli.
Vastanneista 69 prosenttia asuu Pietarissa tai Leningradin alueella.
Enemmistö vastanneista tuli Lappeenrantaan ostoksille.
Ostosmatkaajat ovat myös varsin usein liikkeellä. Yli puolet vastanneista
kävi Lappeenrannassa kerran kuukaudessa tai useammin.
Lappeenrannassa vietettiin tavallisesti vain päivä. Useimmille vastanneista
Lappeenranta ei ollut kuitenkaan matkan ainoa kohde Suomessa. Saman reissun
aikana käytiin usein ainakin Helsingissä ja joskus myös Imatralla.
SUURIN osa vastanneista oli saanut tietoa Lappeenrannasta ja sen
palveluista tuttaviltaan
Tämän puskaradion merkitys on Venäjällä suuri. Siten myös
ensivaikutelmalla, jonka kävijät saavat, on hyvin tärkeä, Kovtunov muistuttaa.