KAISA JUNTUNEN
NUIJAMAAN UUDEN rajanylityspaikan tietyöt alkoivat Venäjän puolella
lokakuussa. Venäjä on ilmoittanut, että tieosuus on valmis ensi heinäkuussa.
Tietyön ensimmäisenä vaiheena oli miinanraivaus. Tietääkseni venäläiset
ovat raivanneet parikymmentä miinaa, kertoo kansliapäällikkö Juhani Korpela
liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Tieyhteyden avajaiset on tarkoitus järjestää vuoden 2006 syyskuussa samaan
syssyyn Saimaan kanavan 150-vuotisjuhlan kanssa.
Rajanylityspaikka oli yksi puheenaiheista, kun suomalais-venäläinen
liikennetyöryhmä kokoontui Helsingissä perjantaina.
Kokouksen tärkein uutinen oli se, kun Venäjä ilmoitti luopuvansa
rautatierahdin kaksihintajärjestelmästä, toteaa Korpela.
Tavarankuljetustariffit venäläisiin satamiin ja rajanylityspaikoille on
tarkoitus yhtenäistää kahden vuoden sisällä. Tähän asti Venäjä on perinyt
ulkomaisista junarahdeista kaksinkertaisen summan venäläisiin verrattuna.
Tämä tietää sitä, että useat yritykset voivat siirtää rahtinsa takaisin
rautatiekuljetukseen. Monet siirsivät hinnoittelun vuoksi rahtinsa
kuorma-autoihin kuten esimerkiksi Fortum öljykuljetuksensa, Korpela sanoo.
Rekkaliikenteelle on hyvä uutinen se, että tulevana talvikautena
suomalaiset 55-tonniset puutavararekat saavat käyttää Venäjän puolella
samoja reittejä kuin viime talvenakin.
SUOMEN JA VENÄJÄN väliseen rautatieliikenteeseen laaditaan uudet ja
ajanmukaiset määräykset vaarallisten aineiden kuljetuksiin. Määräykset
pyritään saamaan valmiiksi vuonna 2007.
Helsingin ja Pietarin välinen nopea junayhteys etenee vaiheittain. Suomessa
liikenne nopeutuu puolella tunnilla ensi vuonna, kun Lahden ja Keravan
välinen oikorata valmistuu.
Suomalaiset haluavat muutenkin nopeasti Venäjälle. Suomen tavoitteena on
saada lisää lentoyhteyksiä Venäjälle. Lentoliikenneneuvottelut
liikennetyöryhmä jätti ministeritason kokouksiin.