ANNE KOTIHARJU
LAPPEENRANTA. Lappeenrannan Koulukadun ja Valtakadun välinen niin sanottu
Citykortteli kokee lähivuosina suuren muodonmuutoksen. Kortteli tulee
kaupunkimaisemmaksi uusien kerrostalojen ja liiketilojen, mahdollisesti
uuden suuren liikekeskuksen ansiosta. Lisäksi keskusta saa nykyisen
paikoitusalueen päälle korkeatasoisen keskusaukion. Korttelin olennainen
osa on maan alle tuleva iso pysäköintilaitos.
Lappeenrannan kaupunki ja kolme kiinteistöosakeyhtiötä valitsivat alueen
kokonaissuunnitelman tekijäksi tunnetun arkkitehtitoimisto B & M:n
Helsingistä. Suunnitelma valmistuu keväällä ja asemakaava heti perään.
Keskustan ydintä halutaan vahvistaa lisärakentamisella ja
liikerakentamisella. Suunnitelmassa keskeistä on katu- ja sisänäkymien
visualisointi. Suunnitelma kertoo, mihin tasoon rima halutaan asettaa,
selvittää kaupungin kaavoituspäällikkö Erkki Jouhki.
Jouhki toivoo, että rakennusten suunnittelusta voisi järjestää
suunnittelukilpailun.
ALUNPERIN selvitettiin vain Koulukadun varren kahden rakentamattoman tontin
täyttämistä kerrostaloilla sekä osittain palaneen Tapanaisen talon
korvaamista. Nyt suunnitelma on kasvanut korttelin sisään harkittavalla
katetulla liikekeskuksella, joka ulottuisi Koulukadulta Valtakadulle.
Nykyisten rakennusten mahdollista korottamista, jopa korvaamista uusilla
isommilla selvitetään sitäkin.
Ei ole pelkoa, että kaupunkiin tulisi liikaa liiketilaa. Juuri teetetyn
kaupallisen selvityksen perusteella lisää liiketilaa tarvitaan muun muassa
ostovoiman kasvun takia. Ollaan kaupungin ytimessä ja tämä jos mikä on
paikka vilkkaalle oleskelu- ja ostoskeskukselle.
Citykorttelin kehittämissuunnitelma käsittää Valtakadun, Kirkkokadun,
Koulukadun ja Oleksin välisen alueen. Koulukadun kahdella tyhjällä tontilla
on paikoitusalue.
KIINTEISTÖNOMISTAJIA edustava rakennuttajakonsultti Pekka Salla Siluc
Oy:stä sanoo, että kiinteistönomistajat halusivat päästä töihin jo
puolitoista vuotta sitten.
Kaksi vuotta tätä on pyöritelty. Nyt hanke lähtee liikkeelle lähiaikoina,
kun kaupunki tuli ponnekkaasti mukaan. Heti kun kaava valmistuu, se koko
potti lähtee rakenteille samanaikaisesti. Se on kaikkien etu.
Tarkoitus on, että valmistuneen kokonaissuunnitelman havainnekuvien avulla
kiinteistönomistajat voivat markkinoida kokonaisuutta ostajille.
MAAN PÄÄLLE tulee paljon uutta vain sillä edellytyksellä, että suunnitelmat
maanalaisesta, suuresta pysäköintilaitoksesta toteutuvat.
Satojen, vähintään 200 paikan laitoksen suunnitelmat valmistuvat tänä
vuonna niin, että rakentaminen voisi alkaa vuoden lopulla.
Jos korttelin muu rakentaminen menee samaa tahtia, ensi vuonna on
mahdollista käynnistää rakennustyö. Päälle tuleva aukio voisi olla valmis
vuoden 2008 keväällä tai kesällä, arvioi kaupungin tekninen johtaja Ensio
Koikkalainen.
PYSÄKÖINTILAITOS maksaa paljon.
Isosta hankkeesta on kyse. Nyt on selvitettävä, miten paljon paikkoja
sinne mahtuu ja löytyykö rahoitusta. Kaupungin kannalta olisi järkevää
rakentaa yhdellä kertaa mahdollisimman paljon paikkoja tulevaisuuttakin varten.
Suuri osa aukiosta on pysäköintilaitoksen kansirakennelmaa.
Joukkoliikenne joudutaan siirtämään rakentamisen tieltä Valtakadulta pois
ja olisi syytä löytää keskuspysäkeille samalla pysyvä uusi paikka.
Kun Kauppakatu on saatu rakennettua kävelypainotteiseksi, tehdään uusi
Citykorttelin aukio.
Sen jälkeen alkaa Valtakadun rakentaminen eli katu menee remonttiin pala
palalta ilmeisesti vuosina 2009 ja 2010.
Koikkalaisen mukaan Koulukatu on näillä näkymin pysäköintilaitoksen
pääsisään- ja ulostulosuunta. Kirkkokatua ja Valtakatuakin tutkitaan.
Valtakatu tuntuu vaikealta sen takia, että se on ajateltu rauhoittaa
kokonaan Kirkkokadun ja Sammonkadun väliltä.
Citykorttelin rakentamisaikataulu on vielä monen mutkan takana.
Riskejä riittää. Miten kaava etenee, ja miten käy rakennusprojektin,
lähteekö se liikkeelle?
SILUC OY
LAPPEENRANNAN KAUPUNKI
Kuvateksti
Citykortteli uudistuu perusteellisesti.
Rakennuttajakonsultin alustava näkemys tulevista rakennusoikeuksista ei
kuvaa lainkaan tavoiteltavaa korttelin ulkonäköä.