URPO LAANINEN
KUUTOSTIEN rakennusurakan alkaminen voi siirtyä vuoteen 2008, jos päätös
elinkaarirahoituksesta tehdään vasta ensi elokuun budjettiriihessä.
Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Timo Puttonen pitää vetkuttelua jo
tuskastuttavana.
Kuutostiestä vallitsee suuri epätietoisuus. En tiedä, johtuuko se siitä,
että ministerit vaihtuivat.
Piru näistä selvän ottaa, Puttonen sanoo.
Puttonen muistuttaa, että hallitus lupasi ensimmäisen kerran Kuutostien
rahat vuoden 2007 budjettiin syksyn 2004 tuposopimuksen yhteydessä.
Sitten asia taas vahvistettiin viime kesänä ja sitten sanottiin, että
elinkaarimallilla Kuutostie rakentuu nopeammin. Nyt ollaan tässä
tilanteessa. Sanoisiko, että hitaita ovat herrojen kiireet. Kyllä tässä
alkaa jo pieni tuskastuminen.
PUTTONEN arvioi, että Kuutostie taitaa olla sittenkin menossa
budjettirahoitukseen, vaikka entinen ja nykyinen liikenneministeri Leena
Luhtanen (sd.) ja Susanna Huovinen (sd.) ovat puhuneet elinkaarimallista.
Olen yrittänyt saada tiejohtaja Antti Rinta-Porkkusen kansa selville,
mikä tilanne oikein on, mutta mitään varmuutta emme ole saaneet.
Elinkaarimalli tarkoittaa käytännössä valtion lainanottoa, ja siitähän
valtiovarainministeriössä ei ole oltu kauhean innostuneita.
JOS 6-tie rakennetaan normaalilla budjettirahoituksella, ongelmaa ei
Puttosen mielestä ole, ja työt voidaan aloittaa Selkäharjun risteyksestä
luvatun aikataulun mukaan vuonna 2007.
Siitä jäisi pois noin vuoden mittainen valmistelu, jota taas
elinkaarimalli edellyttää.
Jos taas Kuutostie rakennetaan elinkaarirahoituksella, päätökset pitäisi
tehdä nopeasti. Jos ne jäävät ensi elokuun budjettiriiheen, kuten
valtiovarainministeri Eero Heinäluoma (sd.) ennakoi tiistaina
Lappeenrannassa, noin 300 miljoonan euron Kuutostieurakan aloitus
lykkääntyy vuoteen 2008.
Kaakkois-Suomen tiepiiri ja tielaitos ovat pitäneet elinkaarimallia
parempana, koska silloin tieurakka valmistuisi nopeampaa tahtia.
Aikaisemmin elinkaarimallilla on rakennettu Lahden moottoritie. Nyt se on
käytössä valtatie E 18:lla Lohjan ja Muurlan välillä.
Elinkaarimalli
Elinkaarimallissa valtio ostaa tiepaketin yksityisiltä yhtiöiltä ja maksaa
sen jälkikäteen 25-30 vuoden aikana.
Hankkeeseen on mahdollista saada myös kansainvälisiä rahoittajia.
Urakoitsija rahoittaa ja rakentaa tien sekä vastaa sen hoidosta.
Tähänastisten kokemusten mukaan elinkaarimallilla tiehankkeet toteutuvat
nopeammin kuin valtion suoralla budjettirahoituksella.