Categories
Artikkelit

Puttonen alkaa jo tuskastua Kuutostie-päätöksen viipymiseen

Asiassa vallitsee suuri epätietoisuus. Etelä-Karjalan ykköshanke voi siirtyä vuoteen 2008.

URPO LAANINEN

KUUTOSTIEN rakennusurakan alkaminen voi siirtyä vuoteen 2008, jos päätös

elinkaarirahoituksesta tehdään vasta ensi elokuun budjettiriihessä.

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Timo Puttonen pitää vetkuttelua jo

tuskastuttavana.

– Kuutostiestä vallitsee suuri epätietoisuus. En tiedä, johtuuko se siitä,

että ministerit vaihtuivat.

– Piru näistä selvän ottaa, Puttonen sanoo.

Puttonen muistuttaa, että hallitus lupasi ensimmäisen kerran Kuutostien

rahat vuoden 2007 budjettiin syksyn 2004 tuposopimuksen yhteydessä.

– Sitten asia taas vahvistettiin viime kesänä ja sitten sanottiin, että

elinkaarimallilla Kuutostie rakentuu nopeammin. Nyt ollaan tässä

tilanteessa. Sanoisiko, että hitaita ovat herrojen kiireet. Kyllä tässä

alkaa jo pieni tuskastuminen.

PUTTONEN arvioi, että Kuutostie taitaa olla sittenkin menossa

budjettirahoitukseen, vaikka entinen ja nykyinen liikenneministeri Leena

Luhtanen (sd.) ja Susanna Huovinen (sd.) ovat puhuneet elinkaarimallista.

– Olen yrittänyt saada tiejohtaja Antti Rinta-Porkkusen kansa selville,

mikä tilanne oikein on, mutta mitään varmuutta emme ole saaneet.

– Elinkaarimalli tarkoittaa käytännössä valtion lainanottoa, ja siitähän

valtiovarainministeriössä ei ole oltu kauhean innostuneita.

JOS 6-tie rakennetaan normaalilla budjettirahoituksella, ongelmaa ei

Puttosen mielestä ole, ja työt voidaan aloittaa Selkäharjun risteyksestä

luvatun aikataulun mukaan vuonna 2007.

– Siitä jäisi pois noin vuoden mittainen valmistelu, jota taas

elinkaarimalli edellyttää.

Jos taas Kuutostie rakennetaan elinkaarirahoituksella, päätökset pitäisi

tehdä nopeasti. Jos ne jäävät ensi elokuun budjettiriiheen, kuten

valtiovarainministeri Eero Heinäluoma (sd.) ennakoi tiistaina

Lappeenrannassa, noin 300 miljoonan euron Kuutostieurakan aloitus

lykkääntyy vuoteen 2008.

Kaakkois-Suomen tiepiiri ja tielaitos ovat pitäneet elinkaarimallia

parempana, koska silloin tieurakka valmistuisi nopeampaa tahtia.

Aikaisemmin elinkaarimallilla on rakennettu Lahden moottoritie. Nyt se on

käytössä valtatie E 18:lla Lohjan ja Muurlan välillä.

Elinkaarimalli

Elinkaarimallissa valtio ostaa tiepaketin yksityisiltä yhtiöiltä ja maksaa

sen jälkikäteen 25-30 vuoden aikana.

Hankkeeseen on mahdollista saada myös kansainvälisiä rahoittajia.

Urakoitsija rahoittaa ja rakentaa tien sekä vastaa sen hoidosta.

Tähänastisten kokemusten mukaan elinkaarimallilla tiehankkeet toteutuvat

nopeammin kuin valtion suoralla budjettirahoituksella.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen