JARMO HÄMÄLÄINEN
LAPPEENRANTA. SaiPan hyvä menestys jääkiekon SM-ligassa näkyy paitsi
Kisapuiston hallin katsomossa myös mediassa. Liiga-SaiPan toimitusjohtaja
Matti Nenonen on tutkaillut tyytyväisenä viime aikojen raportteja joukkueen
näkyvyydestä.
SM-liigan näkyvyyshän on noussut kaikilla muilla kanavilla paitsi
Maikkarilla, mikä on tietysti luonnollista, kun Hockey Nightin
liigalähetykset loppuivat. Me olemme tilanneet tutkimustietoa ja ne
kertovat selvää kieltä siitä, että SaiPan näkyvyys on ollut hyvässä
kasvussa paitsi televisiossa myös printtimediassa, Nenonen sanoo.
Yksi syy SaiPan parempaan näkymiseen valtakunnallisessa mediassa on Nenosen
mielestä ollut se, että joukkueessa on paljon pääkaupunkiseudulta
lähteneitä verrattain nuoria pelaajia.
Meillä on ollut tällä kaudella joukkueessa Helsingistä tai Espoosta
lähteneitä menestyjiä kuten, jotka eivät oikein päässeet näyttämään
kykyjään omissa seuroissaan. Sellaisista pelaajista myös pääkaupunkiseudun
media on ollut kiinnostunut, Nenonen myhäilee.
SAIPA budjetoi tämän kauden keskiyleisömääräksi lukeman 3 350. Torstaisen
Blues-ottelun jälkeen katsojakeskiarvo näytti lukemaa 3 721. Keskiarvo on
siis vajaat 400 katsojaa yli budjetoidun.
Viime vuonna SaiPan katsojamäärien keskiarvo oli tammikuuhun asti 3 400,
mutta romahti loppukauden otteluissa. Nyt mielenkiinto peleihin on toista
luokkaa, sillä SaiPa on marssimassa ensimmäistä kertaa play off-otteluihin
sitten kauden 199899.
Kaikki jäähallin aitiot on myyty jo kauden loppuun asti ja myös
ensimmäisiin play off -peleihin, Matti Nenonen kertoo.
TALOUDELLISESTI katsojamäärien kasvu on tullut SaiPalle kreivin aikaan.
Viime kaudella Liiga-SaiPan tulos meni puoli miljoonaa euroa pakkasen puolelle.
Karkeasti arvioiden voitaisiin sanoa, että tuhannen katsojan lisäys
katsomossa tietää yli kymmenen tuhannen euron lisäystä tuloissa. Siinä on
kuitenkin monta tekijää, jotka vielä vaikuttavat loppusummaan. Lauantain
peleissä hallimyynti on aivan toista tasoa kuin tiistain ja torstain
peleissä. Olutta, makkaraa ja virvokkeita menee lauantaina selvästi
enemmän, Nenonen muistuttaa.
TÄMÄN kauden aikana SaiPalla on ollut vasta yksi täysin loppuunmyyty peli.
HIFK täytti Kisapuiston hallin joulukuussa ja toinen perinteisesti hyvin
katsojia vetävä seura Jokerit veti halliin paria sataa katsojaa vaille täyteen.
Torstaina SaiPan ja Bluesin peliä seurasi runsaat 3 400 katsojaa, mikä oli
Nenosen mielestä kohtuullisen hyvä määrä, kun ottelu televisioitiin suorana
Canal Plussalla ja samaan aikaan vielä Namika pelasi kotiottelunsa
koripallon Euroopan haastajacupissa.
Canal Plussan televisioimat ottelut eivät ole vaikuttaneet samalla tavalla
katsojamääriin kuin MTV3:n viime talveen asti pyörineet sunnuntaiset Hockey
Night- pelit.
Tarkkoja katsojamääriähän Canal Plus ei kerro, mutta täytyy muistaa sekin
että nämä ovat arkiotteluja. Sunnuntain Hockey Night pudotti katsojamääriä
hallissa, mutta sunnuntait eivät muutenkaan ole hyviä pelipäiviä yleisön
liikkeelle saamiseksi. Lauantai on selvästi paras niin yleisömäärien kuin
myynnin kannalta, Nenonen sanoo.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Liiga-SaiPa Oy:n toimitusjohtajaksi syksyllä tullut Matti Nenonen on saanut
johtaa SaiPaa urheilullisessa ja taloudellisessa myötätuulessa