SaiPan nousukausi myi jo jäähallin aitiot loppukaudeksi

Kisapuiston jäähallin aitioista joudutaan nyt myymään ei oota. SaiPa on tällä hetkellä vajaat 400 katsojaa per ottelu edellä budjetistaan.

JARMO HÄMÄLÄINEN

LAPPEENRANTA. SaiPan hyvä menestys jääkiekon SM-ligassa näkyy paitsi

Kisapuiston hallin katsomossa myös mediassa. Liiga-SaiPan toimitusjohtaja

Matti Nenonen on tutkaillut tyytyväisenä viime aikojen raportteja joukkueen

näkyvyydestä.

– SM-liigan näkyvyyshän on noussut kaikilla muilla kanavilla paitsi

Maikkarilla, mikä on tietysti luonnollista, kun Hockey Nightin

liigalähetykset loppuivat. Me olemme tilanneet tutkimustietoa ja ne

kertovat selvää kieltä siitä, että SaiPan näkyvyys on ollut hyvässä

kasvussa paitsi televisiossa myös printtimediassa, Nenonen sanoo.

Yksi syy SaiPan parempaan näkymiseen valtakunnallisessa mediassa on Nenosen

mielestä ollut se, että joukkueessa on paljon pääkaupunkiseudulta

lähteneitä verrattain nuoria pelaajia.

– Meillä on ollut tällä kaudella joukkueessa Helsingistä tai Espoosta

lähteneitä menestyjiä kuten, jotka eivät oikein päässeet näyttämään

kykyjään omissa seuroissaan. Sellaisista pelaajista myös pääkaupunkiseudun

media on ollut kiinnostunut, Nenonen myhäilee.

SAIPA budjetoi tämän kauden keskiyleisömääräksi lukeman 3 350. Torstaisen

Blues-ottelun jälkeen katsojakeskiarvo näytti lukemaa 3 721. Keskiarvo on

siis vajaat 400 katsojaa yli budjetoidun.

Viime vuonna SaiPan katsojamäärien keskiarvo oli tammikuuhun asti 3 400,

mutta romahti loppukauden otteluissa. Nyt mielenkiinto peleihin on toista

luokkaa, sillä SaiPa on marssimassa ensimmäistä kertaa play off-otteluihin

sitten kauden 1998–99.

– Kaikki jäähallin aitiot on myyty jo kauden loppuun asti ja myös

ensimmäisiin play off -peleihin, Matti Nenonen kertoo.

TALOUDELLISESTI katsojamäärien kasvu on tullut SaiPalle kreivin aikaan.

Viime kaudella Liiga-SaiPan tulos meni puoli miljoonaa euroa pakkasen puolelle.

– Karkeasti arvioiden voitaisiin sanoa, että tuhannen katsojan lisäys

katsomossa tietää yli kymmenen tuhannen euron lisäystä tuloissa. Siinä on

kuitenkin monta tekijää, jotka vielä vaikuttavat loppusummaan. Lauantain

peleissä hallimyynti on aivan toista tasoa kuin tiistain ja torstain

peleissä. Olutta, makkaraa ja virvokkeita menee lauantaina selvästi

enemmän, Nenonen muistuttaa.

TÄMÄN kauden aikana SaiPalla on ollut vasta yksi täysin loppuunmyyty peli.

HIFK täytti Kisapuiston hallin joulukuussa ja toinen perinteisesti hyvin

katsojia vetävä seura Jokerit veti halliin paria sataa katsojaa vaille täyteen.

Torstaina SaiPan ja Bluesin peliä seurasi runsaat 3 400 katsojaa, mikä oli

Nenosen mielestä kohtuullisen hyvä määrä, kun ottelu televisioitiin suorana

Canal Plussalla ja samaan aikaan vielä Namika pelasi kotiottelunsa

koripallon Euroopan haastajacupissa.

Canal Plussan televisioimat ottelut eivät ole vaikuttaneet samalla tavalla

katsojamääriin kuin MTV3:n viime talveen asti pyörineet sunnuntaiset Hockey

Night- pelit.

– Tarkkoja katsojamääriähän Canal Plus ei kerro, mutta täytyy muistaa sekin

että nämä ovat arkiotteluja. Sunnuntain Hockey Night pudotti katsojamääriä

hallissa, mutta sunnuntait eivät muutenkaan ole hyviä pelipäiviä yleisön

liikkeelle saamiseksi. Lauantai on selvästi paras niin yleisömäärien kuin

myynnin kannalta, Nenonen sanoo.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Liiga-SaiPa Oy:n toimitusjohtajaksi syksyllä tullut Matti Nenonen on saanut

johtaa SaiPaa urheilullisessa ja taloudellisessa myötätuulessa

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen