Työnhakukeskus aloitti Imatralla

Insinööri Oleg Zdanov uskoo etsintänsä tuottavan tuloksen. Paikkojen haarukointiin hän sai uusia sähköisiä työkaluja.

MATTI VEIJALAINEN

IMATRA. Jouluksi koneinsinöörin paperit kouraansa saanut imatralainen Oleg

Zdanov ei uskoo kauaa kipristelevänsä työttömän kirjoissa.

– Kyllä työpaikkoja löytyy, ainakin jos koko valtakunnan tarjontaa katsoo,

Oleg tietää.

Uuden inssin tieto on peräisin Imatran työvoimatoimiston uudesta

työnhakukeskuksesta. Tammikuun alussa ovensa avanneen keskuksen apuun Oleg

kertoo olevansa tyytyväinen, vaikka koko palveluvalikoimaa hän ei olekaan

vielä ehtinyt työnhaussaan hyödyntää.

Avoin henkilökohtainen työhakemus Olegilla on vielä hakukeskuksen koneisiin

syöttämättä. Mahdollisuus sähköisen hakemuksen vetämään panemiseen on

työvoimahallinnon yksi uusi palvelutuote. Siihen liittyy sähköinen

CV-palvelu, millä työnhakija voi tehdä ansiolistansa tiettäväksi

työnantajille netin kautta. Sähköisesti työnhakija voi hakea myös

työvoimapoliittiseen koulutukseen.

FYYSISESTI Imatran työnhakukeskus on työvoimatoimiston tiloihin perustettu

keskus, missä asiakkaiden käytössä on 12 konetta. Nettiohjelmien etusivulla

lähtönä ovat linkit uusiin erikoispalveluihin sekä työvoimaministeriön MOL

(ministry on labour) – sivuille.

– Ei täällä tuommoisista termeistä huolimatta mollissa työskennellä.

Työvoimahallinnon perustavoitetta on edistää työvoiman kysynnän ja

tarjonnan kohtaamista mahdollisimman tehokkaasti. Sen päämäärän

tavoitteluun työnhakukeskuksen palvelut soveltuvat osaltaan hyvin,

keskuksen vetäjä työvoimaohjaaja Heli Mursinoff-Loikkanen näkee.

Työministeriö on avannut Suomeen 16 työnhakukeskusta. Ne valjastavat uusia

tietotekniikan sovelluksia omatoimisten työnhakijoiden käyttöön.

Imatran hakukeskus on Kaakkois-Suomen työvoima- ja elinkeinokeskuksen

alueen ensimmäinen.

– Olemme pilotti, mutta emme vain kokeilumielessä. Työnhakukeskuksesta

tulee osa paikallistoimistomme pysyvää palvelua, Mursinoff-Loikkanen lupaa.

Pelkästään omien näppien varassa hakukeskuksen asiakkaiden ei tarvitse

olla. Koneiden käyttöön Mursinoff lupaa apua kädestä pitäen. Täydessä

vahvuudessa hakukeskuksessa on neljä yleisönpalvelijaa.

Työnantajille ja koulutuksen tuottajille hakukeskus tarjoaa tilat

rekrytointitapahtumien järjestämiseen. 9. helmikuuta pään avaavat

Etelä-Karjalan ammattiopisto ja Jaakkiman kristillinen opisto. Maaliskuussa

järjestetään tapahtuma, missä kohtaavat työntekijät ja -antajat.

TYÖNHAKIJOILTA hakukeskuksen useimpien uusien palvelujen hyödyntäminen

edellyttää tietosuojatunnisteita, kuten verkkopankkitunnuksia. Niillä

palvelu pelaa myös kotikoneen kautta. Ellei jollakulla ole pankkitunnuksia

saati kotikonetta, voi asioinnin keskittää hakukeskukseen. Se järjestää

asiakkaalle tarvittaessa oman sähköpostiosoitteen tiedonvälitystä varten.

Paikkavahtipalvelu pelaa tunnuksitta. Vahtipalvelussa työnhakija voi hakea

kiinnostavaa työpaikkaa reunaehtoja määrittäen.

– Kun ehdot natsaavat kohdalleen, kilahtaa siitä heti tieto koneeseen, Heli

Mursinoff-Loikkanen kertoo.

Joillakin on jo natsannut. Vahtipalvelusta on saatu hyvin myönteistä

palautetta.

Työtä Mursinoff-Loikkanen tietää työvoimaihmisillä Imatran toimistoalueella

riittävän. Viime vuoden lopussa yksistään Imatralla oli 2 300 työtöntä.

Yksi uusi apu heille on se, että työnhakijaksi ilmoittautumisen voi hoitaa

sähköisesti siihen tiskiaikaa tarvitsematta. Työttömyysturvan vireille

saamiseksi on edelleen asioitava työvoimatoimistossa.

MATTI VEIJALAINEN

Kuvateksti

Koneinsinööri Oleg Zdanov käytti työnhakukeskuksen koneita työvoimaohjaaja

Heli Loikkanen-Mursinoffin opastuksella.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen