Saimaa Sinfoniettan suunnittelu jäi mikkeliläisten mielestä kesken

Lappeenrannan kaupunginorkesterin taiteellinen johtaja korostaa, ettei yhteistyökokeilu

Lappeenrannan kaupunginorkesterin taiteellinen johtaja korostaa, ettei

yhteistyökokeilu missään tapauksessa ole yhtä kuin Mikkelin ja

Lappeenrannan orkestereiden yhdistyminen. Söderblom harmittelee, että idea

taiteellisen hyvän syntymisestä on vaarassa hukkua epäluuloihin.

LIISA KUKKOLA

LAPPEENRANNAN ja Mikkelin kaupunginorkestereiden välistä yhteistyösopimusta

on Lappeenrannan kaupunginorkesterin kapellimestari Jan Söderblomin

mielestä luettu väärin, jos se tulkitaan automaattisesti orkestereiden

yhdistymissopimukseksi.

­ Tässä vaiheessa otetaan selvää, onko tälle alueelle ylipäätänsä koskaan

mahdollista muodostaa Saimaa Sinfoniettaa Mikkelin ja Lappeenrannan

orkestereista. Kukaan ei vielä tiedä, olisiko yhteinen orkesteri edes hyvä

idea, mutta olisi ikävää, jos edes sen mahdollisuutta ei tutkittaisi,

Söderblom sanoo.

Mikkelin kaupunginorkesterin luottamusmies, sellisti Yrjö Pulkkinen moittii

tapaa, jolla asiaa valmisteltiin. Hänen mielestään sopimus vietiin

lautakuntiin ja kaupunginjohtajien allekirjoitettavaksi keskeneräisenä,

eikä oleellisista asioista hänen mielestään keskusteltu riittävästi.

­ Mahdollisessa yhdistymisessä on sekä hyviä että huonoja puolia, mutta

sekin olisi ikävää, jos alkuperäinen idea sekä orkestereille että yleisölle

taiteellisesti palkitsevasta orkesterista hukkuisi asian ympärille

syntyneisiin epäluuloihin. Yhteistyökaudella on tarkoitus selvittää kaikki

edut ja haitat eikä todellakaan olla vain pakollinen vaihe ennen

yhdistymistä. On aivan eri asia puhua yhteistyöprosessista kuin

yhdistymisprosessista, niitä ei pidä sekoittaa toisiinsa, Söderblom vakuuttaa.

MIKKELILÄISTEN mielestä ennen yhteistyösopimuksen allekirjoittamista olisi

pitänyt pohtia kaupunkien välistä etäisyyttä, millä tavoin kahdesta eri

orkesterista syntyy taiteellisesti laadukas kokoonpano ja riittävätkö edes

Lappeenrannan ja Mikkelin soittajat tarpeeksi isoon orkesteriin. Lisäksi

mikkeliläiset epäilevät, että isompi Lappeenrannan orkesteri söisi pienemmän.

­ Jos vakansseja sitten joskus muutettaisiin niin että jousisoittajia

vaihdettaisiin puhaltajiksi jos sinfonietta-kokoonpano niin vaatii,

tarkoittaisi se meidän mielestämme sitä, ettei Mikkeli voisi enää toimia

omana yksikkönään vaan orkesterista tulisi Lappeenrannan orkesteri,

Pulkkinen uskoo.

Pulkkinen epäilee myös, ettei yhteistyökonserteista saada tarpeeksi näyttöä

siitä, kannattaako Saimaa Sinfonietta perustaa.

­ Yhteiskonsertteja on järjestetty ennenkin, mitä uutta tietoa niiden

järjestämisestä Saimaa Sinfoniettan kannalta nyt saataisiin, Pulkkinen kysyy.

Söderblomin mielestä neljän yhteiskonsertin järjestäminen vuodessa on eri

tilanne kuin yhden yhteiskonsertin järjestäminen joka toinen vuosi.

­ Tarkoitus on yrittää simuloida mahdollista yhdistymistä niin läheltä kuin

se näissä olosuhteissa ja nykyistä tilannetta kummassakaan kaupungissa

purkamatta on mahdollista, Söderblom sanoo.

Yrjö Pulkkinen kysyy, miksi yhteistyöstä piti tehdä kaupunginjohtajien

välinen sopimus, kun ennen riitti kauden aikana tehtävä yhteistyö ilman

sopimuksia.

­ Nyt tehtävä yhteistyö on entistä laajempaa ja vaatii toisenlaisen

struktuurin onnistuakseen, Söderblom vastaa.

REILUN SADAN kilometrin välimatka pitäisi Söderblomin mielestä saada

kurottua umpeen sillä, että matkan päässä pitäisi löytyä jotain niin hyvää,

että matka kannattaa tehdä.

­ Mitään kokoonpanoa ei voi eikä pidä synnyttää pakolla. Minä en ainakaan

halua olla sellaisen Ensemblen muodostaja, Söderblom vakuuttaa.

­ Ideaa Saimaa Sinfoniettasta ei ole synnytetty sen takia, että

säästettäisiin rahaa vaan että saataisiin enemmän orkesteria. Kysymys on

siitä, että orkesterit voisivat taiteellisesti päästä tilanteeseen, johon

ne eivät yksinään pääse: Mikkelissä kuultaisiin enemmän

sinfonietta-kokoonpanon musiikkia ja Lappeenrannassa samaa musiikkia

oikealla kokoonpanolla, Söderblom jatkaa.

Lappeenrannan kapellimestari tietää yhdistymisen olevan kaikissa

orkestereissa kirosana kuin myös sen, että prosessi on monimutkainen, minkä

vuoksi asioista pitää puhua avoimesti ja oikeilla nimillä.

­ Aina kun lähdetään rakentamaan jotain näin uutta, haastavaa ja

mielenkiintoista, kysymykset sekä epäluulot heräävät. Kun taiteelliset ja

käytännön kysymykset sekoittuvat ihmisten intohimoihin on asioita vaikea

käsitellä sekametelisoppana. Toivon, että mielessä pidettäisiin kirkkaana,

mistä ideassa alunperin oli kysymys: ottaa selvää, voiko Saimaa Sinfonietta

joskus syntyä tällä reseptillä, Söderblom sanoo.

ES-ARKISTO

Kuvateksti

Jan Söderblom korostaa Lappeenrannan ja Mikkelin kaupunginorkestereiden

välisen sopimuksen olevan yhteistyöstä ei yhdistymisestä. Syntyykö Saimaa

Sinfonietta joskus näistä aineksista on hänen mielestään aivan eri kysymys

ja aikanaan päätetään, kannattaako sellaista synnyttää.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola