Koulukiusaaminen yhä raaempaa

JYRI HÄNNINENLappeenranta. Lönnrotin koulun ja Lönnrotinkadun koulun oppilai

JYRI HÄNNINEN

Lappeenranta. Lönnrotin koulun ja Lönnrotinkadun koulun oppilaiden vanhemmat ovat perustaneet Vanhempien klubin,. Sen tarkoituksena on nostaa esille lasten ja nuorten elämässä sekä kasvatuksessa tärkeitä asioita. Keskiviikkoiltana Vanhempien klubi järjesti Lönnrotin koululla tilaisuuden, jossa käsiteltiin koulukiusaamista, Internetin käyttöä, väkivaltapelejä sekä näpistyksiä.

– Viime aikoina on tullut paljon uutisia raa´oista kiusaamistapauksista, ja halusimme herätellä keskustelua aiheesta. Tämä siitäkin huolimatta, että kiusaaminen ei ole Suomessa niin yleistä kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa, sanoo Vanhempien klubin jäsen Helena Partanen.

Tilastojen ja opettajien arvioiden mukaan koulukiusaaminen ei ole lisääntynyt viime vuosina, mutta se on saanut uusia muotoja. Tilaisuudessa puhumassa olleen vanhemman rikoskonstaapelin Ari Kylliäisen käsityksen mukaan kiusaaminen on selvästi raaempaa kuin aikaisemmin.

– Kyllä ennenkin tönittiin ja leikittiin vallin valtiasta välitunneilla, mutta ei kenellekään tullut mieleen mennä potkimaan maassa makaavaa kaveria. Nykyisin tätä tapahtuu aika usein.

Lönnrotin koulun rehtori Liisa Kantonen uskoo nykyisillä väkivaltapeleillä olevan vaikutusta kehitykseen.

– Pihalla eivät enää tappele Kalle ja Ville, vaan kaksi action-sankaria. Todellisuus ja peli menevät joskus sekaisin, ja tappeluita pidetään leikkinä. Koulun linja on, että leikkitappeluita ei ole olemassakaan.

Lappeenrannan syyttäjävirastossa ei ole käsitelty viime vuosina yhtään koulukiusaamiseen liittyvää tapausta. Joitakin kriisitilanteita on tosin ratkottu niin sanotun koulupoliisin avustuksella. Lönnrotin koulussakin on ollut viimeisen parin vuoden aikana muutama normaalia vakavampi kiusaamistapaus.

– Lappeenrannan peruskouluissa on yli 6 000 oppilasta ja kuluvana lukuvuotena on ollut kaksi sellaista kiusaamistapausta, joita on käsitelty kasvatus- ja opetustoimessa. Yleensä ongelmat saadaan selvitettyä kouluissa, sanoo Lappeenrannan opetuspäällikkö Mari Ruotti.

Lappeenrannan kaupungin koulutoimi on laatinut opettajakunnalle ohjeet koulukiusaamisen ehkäisemiseksi. Ohjeet ovat varsin selkeitä ja konkreettisia. Opettajat tarvitsisivat kuitenkin opetuspäällikkö Routin näkemykseen mukaan lisäkoulutusta ja päivitettyä tietoa aiheesta.

– Opettajat ovat hyviä kasvattajia, mutta kaikki uudet välineet eivät välttämättä ole heidän tiedossaan. Esimerkiksi kaverisuhteiden edesauttaminen ja hyvän ryhmädynamiikan luonti ehkäisevät tehokkaasti kiusaamista.

Rikoskonstaapeli Ari Kylliäinen valittelee, että opettajat ovat joutuneet kouluissa entistä useammin järjestysmiehen rooliin, joka ei heille suinkaan kuulu. Samalla hän antoi kuitenkin kritiikkiä opettajakunnalle.

– Opettajilla ei ole enää auktoriteettia. Ennen vanhaan yleensä riitti, että opettaja puuttui napakasti tilanteeseen ja ojensi lapsia.

Samaan hengenvetoon Kylliäinen muistutti, että päävastuu kasvatuksesta on aina vanhemmilla.

Kiusaaminen tapahtuu entistä useammin internetin, sähköpostien tai tekstiviestien välityksellä. Tilaisuudessa Mannerheimin Lastensuojeluliiton edustajana puhuneen Jari Simpasen mukaan vanhempien tulisi sopia lastensa kanssa internetin käytön pelisäännöistä.

– Olen kiertänyt kouluissa puhumassa asiasta ja kysynyt lapsilta pelisäännöistä. Saamieni vastausten perusteella aika harvassa kodissa on keskustelu, miten tulee käyttäytyä.

Luokkakaverien tai opettajien solvaamista esimerkiksi chateissa voidaan tehdä nimimerkin suojissa. Simpanen muistuttaa, että nimimerkki ei vapauta ketään vastuusta.

– Kiusaaminen on kiusaamista internetissäkin, ja tarvittaessa nimimerkin takana oleva henkilö löydetään helposti. Jokainen vastaa viime kädessä omasta tekstistään.

Kylliäinen muistutti, että tekstiviesti- ja internet-häirintä voi liian pitkälle mentyään täyttää myös rikoksen tunnusmerkit. Tapauksia voidaan tutkia muun muassa kotirauhan rikkomisena ja kunnianloukkauksena.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Vanhemman rikoskonstaapelin Ari Kylliäisen mukaan opettajilla ei ole enää samanlaista auktoriteettia kuin aikaisemmin.

Kirjoittaja:
Jyri Hänninen