PETTERI VÄRTÖ
IMATRA. Teatteri Imatran seuraava lento kyyditsee Bagdadiin. Lennolla teatteri
esittää matkalaisille Tuhannen ja yhden yön saduista tutun kertomuksen Aladdinin
taikalamppu. Taustalla on työryhmän pitkällinen halu tehdä lastenteatteria,
ohjaaja Panu Vauhkonen kertoo.
Maailmanpolitiikan arkipäivä vie ajatukset helposti näytelmävalinnan
kulttuurikasvatuksellisiin pyrkimyksiin. Vauhkonen kiistää tämän, mutta sanoo,
että esityksen ylöspanossa on viimeaikaisten tapahtumien vuoksi jouduttu
miettimään toteutuksen loukkaavuutta.
Kulttuurikasvatusta ei mitenkään tietoisesti mietitty tehdessä. Enemmän
keskityttiin kertomuksen universaaliin rakkaustarinaan, jokaisessa
kulttuuripiirissä tavattavaan perusasiaan. Ääniä tehdessä piti pohtia, miten
joku toinen ne kuulee.
ALADDININ taikalampun näytelmäversion on kirjoittanut tshekkiläinen Sasa Lichy.
Teatteri Imatraan tekstin on sovittanut Panu Vauhkonen. Näytelmää on
ajankohtaistettu ja paikallistettu hiukan: basaareissa on tarjolla
karjalanpiirakoita munavoilla ja nykyrytmeillä.
Näytelmän äänimattoa työryhmä lennättää harvinaisesti. Valmismateriaalin
käyttämisen sijaan näyttelijät ovat tuottaneet äänimaiseman itse. Vauhkosen
mukaan äänimaiseman tekeminen on ollut mukavaa. Syitä poikkeukselliseen
tekotapaan on useita.
Tekeminen oli mahdollista ja hyödynsi teatterin näyttelijäresursseja
monipuolisesti. Kopissa päriseminen on esiintyjälle myös vapauttavaa. Ja meni
produktio syteen tai saveen, kaikki on sitten itse tehtyä.
NÄYTELMÄ on lähtökohtaisesti lastenteatteria viisivuotiaita vanhemmille.
Puolitoistatuntinen esitys huomioi myös lasten vanhemmat. Kaksitasoisen
näytelmän tavoitteena on olla trilleri lapsille ja romanttinen komedia, jopa
farssi, aikuisille, ohjaaja visioi.
PETTERI VÄRTÖ
Aladdinin taikalampun ensi-ilta Teatteri Imatrassa 4. maaliskuuta kello 16.
Kuvateksti
Aladdinin taikalamppu väistää maailmanpolitiikan arkipäivän, mutta muista
asioista Aki Honkatukian Basim (vas.) ja Kari Haapamäen Aladdin keskustelevat
kiivaasti.