Lappee ei putoa raviratojen ykkösdivariin

Hippos haluaa pitää raviratojen luokituksen ennallaan. Lappeelta odotetaan nopeita ratkaisuja toiminnan kehittämiseksi ja 300 000 euron velkataakan keventämistä.

VESA SALMINEN

SUOMEN HIPPOKSEN hallitus esittää valtuuskunnalleen raviratojen luokituksen

säilyttämistä ennallaan. Alun perin Hippoksen hallitus kaavaili

rataluokitusten täysremonttia.

Suunnitelman mukaan maakuntaradat olisi jaettu kahteen eri luokkaan.

Esimerkiksi Lappee uhkasi jäädä ensimmäisten joukossa kehitettävien

ratojen sijasta niin sanottujen ylläpidettävien ratojen joukkoon eli

alempaan kategoriaan.

Alempien maakuntaratojen joukkoon tippuneet olisivat menettäneet

ministeriön avustukset. Suomessa on 43 ravirataa, joista noin puolet on

määritelty kesäradoiksi.

­ Hallitus katsoi, ettei muutoksille ole sittenkään tarvetta, Suomen

Hippoksen toimitusjohtaja Pekka Soini totesi STT:lle.

Kokonaan Hippos ei rataluokitusta haudannut, vaan aikoo jatkaa sen

kehittämistä.

HIPPOS EDELLYTTÄÄ Lappeenrannalta, Forssalta ja Ylivieskalta nopeita

toimintaa tervehdyttäviä ratkaisuja, jotta asema rataverkostossa säilyisi

ennallaan. Hippoksen mukaan Lappeenrannan ja Forssan radat ovat tukalissa

veloissa. ­ Olen erittäin vakuuttunut, että Lappee tulee selviytymään,

raviradan hallituksen puheenjohtaja Jyrki Jauhiainen sanoi.

Jauhiaisen mukaan Lappeenrannan ravirata Oy:llä on 300 000 euroa velkaa,

mutta toisessa vaakakupissa on vuoden 2009 Kuninkuusravit, joka on

raviradoille ollut yleensä merkittävä tulonlähde.

Lappeen viime vuoden tulos ei Jauhiaisen mukaan olisi ilman radan

yksityisen totopelipisteen sotkujen selvittämisen aiheuttamia kuluja ollut

20 000-­30 000 euroa plussalla. Nyt kertaluonteista taakkaa tuli siitä 45

000 euroa.

­ Meillä on helppoa tekemätöntä työtä. Esimerkiksi yritysyhteistyötä ei ole

hoidettu kovin hyvin, Jauhiainen totesi.

Jauhainen on vakuuttunut, että Lappeen kehittäminen hoituu lähivuosina 600

000 euron budjetin sisällä.

­Lisälainaa ei jouduta ottamaan.

PIENTEN MAAKUNTARATOJEN Vaasan, Kajaanin ja Tornion on Hippoksen mukaan

haettava kumppania toiminnan varmistamiseksi. Kakkos- ja kolmosluokan radat

jatkavat toimintaansa kesäradan statuksella vanhoin ehdoin.

Luokitusten pohjaksi käytiin läpi muun muassa kilpailutoiminnan taso,

raviratakiinteistön ja kaviouran kunto sekä kilpailujen järjestäjän

taloudellinen tilanne. Arvioinnissa tarkasteltiin myös radan alueellista

merkitystä, jossa otettiin huomioon valmentajien ja ravurien määrä

lähiseudulla.

Hippoksen valtuuskunta käsittelee hallituksen esitystä kevätkokouksessaan

17. toukokuuta.

Kirjoittaja:
Vesa Salminen