URPO LAANINEN
LAPPEENRANNAN keskustan vaihtopysäkkien sijoituspaikaksi on vielä kolme vaihtoehtoa. Keskustan ja kokoomuksen ryhmissä saa paljon kannatusta Valtakadun pitäminen edelleen joukkoliikenteen käytössä, mikä kuitenkin romuttaisi kävelykeskustasuunnitelmat.
Tekninen johtaja Ensio Koikkalainen pitää todellisina pysäkkivaihtoehtoina Pormestarinkatua ja Kauppakatu-Oksasenkatua, joka on hänen mielestään selvästi paras ydinkeskustan kaupunkirakenteen kehittämiseksi.
Vaihtopysäkkien sijoittaminen Pormestarinkadulle tuhoaisi Koikkalaisen mielestä täysin Keskustapuiston-Paasikivenpuiston-Vesitorninpuiston-
vihervyöhykeajatuksen ja vaikeuttaisi itä-länsisuuntaisten kevytväylien rakentamista. Lisäksi bussit kuormittaisivat paljon Kirkkokatua erityisesti Koulukadun kulmauksessa.
TEKNINEN lautakunta jätti pysäkkiesitykset pöydälle kahdeksi viikoksi.
Koikkalaisen mukaan kaikki selvitykset on tehty, mitä pystytään tekemään.
Tietoa on tarjolla hirveästi. Kysymys on enemmän sen jäsentelystä ja siitä, että asiat pystytään miettimään kokonaisuuden kannalta. Näyttää vähän siltä, että asiassa on helppo nousta latvasta puuhun, vaikka pitäisi aloittaa tyvestä.
Tekninen lautakunta tekee keskustan vaihtopysäkeistä kahden viikon päästä esityksensä kaupunginhallitukselle. Lopullisesti niistä päättää kaupunginvaltuusto toukokuun lopulla.
KOIKKALAINEN on selvittänyt keskustan kehittämistä ja pysäkkien sijoittelua perin pohjin valtuustolle ja viimeksi tekniselle lautakunnalle. Päätyminen Oksasenkatu-vaihtoehtoon on pitkän ketjun lopputulos. Päättäjien pitäisi nähdä ainakin 20 vuotta eteenpäin, millainen keskusta Lappeenrantaan halutaan.
Koikkalaisen mukaan keskustapysäkkien sijoittelu on vain pieni yksityiskohta osayleiskaavan liikennesuunnitelmassa, mutta se pitää ratkaista nyt.
Tärkein tavoite on saada Lappeenrantaan elävä ja vetovoimainen keskusta, joka tarkoittaa kävelykeskustan kehittämistä ja laajentamista, kuten on tehty Jyväskylässä, Joensuussa, Oulussa ja Kouvolassa. Siksi Lappeenrannassa pitäisi luopua Valtakadusta joukkoliikennekatuna, jotta kaupungin kehitys voitaisiin turvata kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.
Jyväskylä yritti pitää kävelykadullaan joukkoliikennettä, mutta luopui siitä nopeasti.
Kävelykeskusta on nostanut näiden paikkakuntien imagoarvoa ja saanut kaupan elämään, hän sanoo.
KAUPUNGINHALLITUKSEN puheenjohtajan Hannu Myyryläisen (sd.) mielestä keskustapysäkeistä ei pitäisi tehdä elämää suurempaa kysymystä.
Hän sanoo, että kaupunginvaltuuston on saatava ratkaisu aikaan toukokuun loppuun mennessä, jotta keskustan osayleiskaavan valmistelu voisi edetä.
Lisäksi rakennushankkeita on saatava liikkeelle.
Koikkalaisen tavoin Myyryläinen pitää parhaana Oksasenkatu-Kauppakatu-vaihtoehtoa.
Olen sanonut, että tämän kokoisessa kaupungissa ihmisille on oltava kaikkine perunapusseineen julkista liikennettä kauppatorin kupeessa. Tämä vaihtoehto rauhoittaisi Valtakadun, mikä on ollut oma lähtökohtani.
Demarien valtuustoryhmä käsittelee pysäkkiasiaa maanantaina.
KESKUSTAN ryhmässä saa eniten kannatusta joukkoliikenteen pysyttäminen Valtakadulla. Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Ari Torniainen pitää nykyistä ratkaisua toimivana.
Jos sitä lähdetään muuttamaan, uuden vaihtoehdon pitää olla selkeästi parempi kuin nykyinen, ja muutos pitää tehdä hyvin yksimielisesti.
Torniainen istuu kaupunginhallituksen tulevaisuusjaostossa, joka ei ole suinkaan ollut yksimielisesti Oksasenkatu-vaihtoehdon takana.
Torniainen vierastaa Pormestari-Paasikivenpuisto-vaihtoehtoa, koska siinä puistoalue häviää ja liikenne sumppuuntuu Kirkkokadulle. Linja-autot ajaisivat siinäkin Lappeen Marian kirkon ohi.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Pormestarinkadun ja Paasikivenpuiston katualue on edelleen vahva vaihtoehto keskustapysäkkien sijoituspaikaksi.