Markantalo havittelee itselleen hintajohtajuutta Etelä-Karjalassa

MATTI SAARELALAPPEENRANTA. Monet koripallon ystävät muistavat varmasti myös

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Monet koripallon ystävät muistavat varmasti myös Markantalon lähes kaksimetrisen toimitusjohtajan Seppo Kokkolan, joka luotsasi vuosia Lappeenrannan NMKY:tä.

Torstaina Markantalo avaa yhtiön 22 myymälän Lappeenrannan Leirissä. Kokeneena koripalloilijana Kokkola aikoo myös napata heti levypalon ja pussittaa kilpailijat hinnoittelussa.

– Meidän vahvuuksiamme ovat edulliset hinnat ja merkkituotteet jotka ovat brändeinä toimialansa arvostetuimpia, Kokkola sanoo.

– Uskon, että kilpailijat joutuvat seuraamaan meitä hinnoittelussa, hän jatkaa.

MARKANTALOSSA käynnistettiin vuonna 2001 voimaksa laajennusohjelma.

– Me laajensimme markantaloa viidestä myymälästä nykyiseen laajuuteen. Lappeenrannan myymälä on meidän 22 myymälämme, Kokkola kertoo.

Kokkolan mukaan myymälöiden sijoittelua on säädellyt arviot asiakaskunnan ostovoimasta. Ketjun pohjoisin myymälä on nyt Oulussa.

– Jos tilannetta katsoo kartasta, me toimimme alueella, jolla suurin osa suomalaista asuu ja missä merkittävin osa ostovoimastakin on, hän perustelee.

KOKKOLA on syntynyt ja kasvanut Lappeenrannassa. Hän myös tuntee kaupungin ja sen markkinat. Markantalon myymälän sijaintia pohdittiin hänen mukaan pitkään.

– Tunnen paikkakunnan hyvin, ja me halusimme tulla todella hyvälle liikepaikalle. Kun saimme tiedon, että tänne Leiriin rakennetaan uusi liikerakennus, olimme heti tulossa tähän.

Kokkola uskoo, että Leiri on jatkossa vielä parempi kauppapaikka kuin Lappeenrannan toisen suurten markettien keskittymä Myllymäessä.

– Kyllä tämä on meidän mielestämme parempi. Naapuriin muuttaa Euromarket, Prisma laajentaa ja alueen kaupallinen vetovoima kasvaa, hän perustelee.

BRITTILÄINEN DSC International osti Markantalon tammikuussa. Samaan konserniin kuuluu Suomessa myös Gigantti ja yhtiön johto perusteli Markantalon ostamista sillä, että DSG tavoittelee alan markkinajohtajuutta myös Suomessa.

Kokkolan ei ole varmasti tarvinnut kummoisia myyntipuheita käyttää itsensä tai muiden osakkaiden puolesta. Markantalo on viidessä vuodessa vuodesta 2001 vuoteen 2005 yli kolminkertaistanut liikevaihtonsa ja katteensa. Yhtiön nettotulos kymmenkertaistui samassa ajassa.

Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 128,4 miljoonaa euroa.

– Vuosi 2001 oli meille ensimmäinen kasvuvuosi. Silloin liikevaihto kasvoi yli 50 prosentilla. Vuonna 205 ylsimme edelleen yli 30 prosentin kasvuun. Kokkola kertoo.

Voimakkaasta kasvusta huolimatta olemme tehneet joka vuosi positiivisen tuloksen, hän jatkaa.

MARKANTALON kate on vaihdellut viimeisten viiden vuoden aikana 25 ja 30 prosentin välillä. Kun Kokkolalta kysyy, onko tällainen kate tyypillinen alalle, saa yksitavuisen vastauksen.

– Ei!

– Aika harva yhtiö tällä alalla tekee nykyisin positiivista tulosta, Kokkola perustelee.

Mikä sitten tekee Markantalosta euroja omistajiensa kassaan keräävän bisneksen?

– Me toimimme jonkin verran eri tavalla kuin muut. Konseptiin kuuluu paikallinen palvelu, hyvä tuotetuntemus, vahva motivaatio ja erittäin kustannustehokas organisaatio. Meillä on vain muutaman hengen keskushallinto, Kokkola sanoo.

– Toinen asia on kysynnän voimakas kasvu. Taulutelevisiot, digitaalikamerat, uudet 3G-puhelimet ja kannettavat tietokoneet ovat erittäin haluttuja tuotteita. Tätä uusien tuotteiden listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, hän jatkaa

– Markkinoille tulee koko ajan tuotteita, joissa on innovaatiota. Digitaalisuus on asia, joka tavallaan generoi tätä kasvua. Monia tämän päivän menestystuotteita ei ollut kolme tai neljä vuotta sitten vielä edes olemassa.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Markantalo Oy:n toimitusjohtaja Seppo Kokkola ja Lappeenrannan myymälän myymäläpäällikkö virittelivät maanantaina pöytää koreaksi avajaisjuhlia varten.

Kirjoittaja:
Matti Saarela