SEIJA HACKMAN
Jäänmurtaja Protector murtautui torstaina onnistuneesti Suomenlahdelta kanavan läpi Saimaalle. Murtajan perässä sisävesille ryömi myös kevään ensimmäinen kauppa-alus, saksalainen rm/s Saimaa, joka matkasi Joensuuhun sellua lastaamaan. Ryskyvästä näytelmästä haki kanavan varrella kevätmieltä jälleen suuri joukko yleisöä.
Paremmin menee kuin yleensä. Jää on jo sen verran tikkuuntunutta ja pehmeää, raportoi matkan tekoa perämies Esa Suonvieri voimanpesän lähestyessä Mustolan sulkua kahdelta iltapäivällä.
Kanavan liikennekauden avaaminen jäi Suomenlahden pahan jäätilanteen vuoksi liki kolme viikkoa normaalia myöhäisemmäksi. Jäitä riittää Suonvieren mukaan merellä vieläkin sen verran, että kovat lounais- tai etelätuulet voivat ahtauttaa Viipurinlahden.
Saimaalle päästyään Protector jatkoi syväväylän avaamista Lappeenrannasta Imatralle ja edelleen Joensuuhun ja Puhokseen. Suonvieri arvioi murtajan olevan Joensuussa perjantaina iltapäivällä tai illalla.
Merenkulkupiiri povaa kanavan liikennekaudesta melko normaalia. Vuonna 2013 umpeutuva vuokrasopimus ei rahtaajilta saatujen tietojen perusteella vielä juuri vaikuta liikennemääriin. Jotkut tavararyhmät pienenevät, mutta aina tulee myös uutta tilalle. Ehkä ihan samaa liikennemäärää ei saavuteta kuin viime vuonna, arvioi merenkulkupiirin liikennetoimialan päällikkö Jukka Väisänen.
Viime vuonna kanavalla kulki rahtia 2,23 miljoonaa tonnia, toiseksi eniten kanavan historiassa.
Nousussa kanavalla on esimerkiksi puupelletti. Joensuusta laivattaneen tänä vuonna Keski-Eurooppaan noin 4050 000 tonnia Vapon Ilomantsin pellettitehtaan tavaraa. Myös Siilinjärven kaivannaistuotteita kanavalla viedään entistä enemmän. Sahatavaran ja sellun vienti vähentynee hieman.
Jukka Väisänen roikuskeli itsekin kanavan äärellä keskiviikkona kuvaamassa Protectorin saapumista. Pientä jännitystä piti yllä muisto vuoden takaisista sotkuista, kun Venäjä esti kanavan avaamisen ajallaan Pällin sulun työoloihin vedoten. Nyt Venäjän viranomaisten kanssa oltiin tiiviissä kontaktissa viimeiseen asti.
Kanavalla tehtiin talvella yksi suurempi vuosihuolto Pällissä. Muita remppoja ei tiedossa ole.
Huviveneliikennettä odottaa kesän aikana pieni muutos. Kun Nuijamaan uusi tulliasema otetaan käyttöön, joutuvat veneilijät tekemään ennakkoilmoituksen saapumisestaan Nuijamaan laituriin. Veneet käydään tarkistamassa parin kilometrin päässä olevalta tulliasemalta käsin.
Viimeisen tiedon mukaan uusi tulliasema ja tieyhteys Venäjälle otetaan käyttöön noin 20. heinäkuuta.
YRJÖ UTTI
Kuvateksti
Jäänmurtaja Protector on yksi kevään merkeistä Etelä-Karjalassa. Murtajaa olivat harjoituslenkillä ihmettelemässä myös P-Turoli ja Reijo Borgström.