Bussien pysyminen Valtakadulla lisää suosiotaan

Demarit kannattavat ryhmäpäätöksellä vaihtopysäkkejä Oksasen- ja Kauppakadulle. Muissa ryhmissä löytyy haluja säilyttää Valtakatu edelleen avoinna. Moni pitää demareitten vaihtoehtoa huonoimpana. Pormestarinkatu pysyy keskusteluissa mukana.

ANNE KOTIHARJU

Lappeenrannan kaupunginvaltuuston suurin ryhmä, sosialidemokraatit, kannattaa bussien keskuspysäkkien sijoittamista Oksasenkadun ja Kauppakadun kulmaan. Valtuustoryhmän puheenjohtaja Teuvo Kinnunen kertoo, että valtuustoryhmä teki yksimielisen ryhmäpäätöksen kiistellyn Oksasenkatu-vaihtoehdon puolesta.

Muut ryhmät eivät tapansa mukaan ole tehneet ryhmäpäätöksiä. Sosialidemokraateilla on 18 paikkaa valtuuston 51:stä. Kahdeksan lisä-äänen saaminen vaihtoehdon taakse voi olla vaikeaa, koska moni valtuutettu pitää Oksasenkatua ehdottomasti huonoimpana vaihtoehtona.

– Ainakaan meidän ryhmässä Oksasenkatu ei saa kannatusta. Se on se vihoviimeinen, selvittää keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja, teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja Jorma Nisonen.

– Valtaenemmistö ryhmästämme kallistuu nykyisen vaihtoehdon eli Valtakadun kannalle.

VALTAKADUN AUKI pitäminen saa keskustan lisäksi ilmeisen runsasta kannatusta muiltakin ryhmiltä. Pitkään jatkuneen erilaisten vaihtoehtojen setvimisen jälkeen näyttääkin yllättäen siltä, että iso osa päättäjistä on palaamassa ikäänkuin lähtöruutuun.

Nykyiset Lappeen kirkon edustan pysäkit korvaavien vaihtoehtojen hakemisen yhtenä perusteena oli Valtakadun rauhoittaminen liikenteeltä.

Teknisen lautakunnan puheenjohtaja Tuula Lindh (kok.) arvelee, että tänään kokoontuva tekninen lautakunta tekee äänestyspäätöksen nykyisen Valtakatu-vaihtoehdon puolesta. Demareilla on viisi edustajaa.

– Uumoilisin, että Valtakatu saa seitsemän ääntä ja kilpaileva vaihtoehto kuusi.

Lindh pitää myös Pormestarinkatua mahdollisena vaihtoehtona, muttei usko sen saavan nyt riittävästi kannatusta. Lindh ihmettelee demareitten valitsemaa ratkaisua.

– Miksi ihmeessä Oksasenkadulle halutaan? Lienee olemassa sellaisia syitä, joita ei ääneen lausuta. Ainakin ammatti-ihmisten mielestä mutkat ovat hyvin hankalia.

TEKNISEN LAUTAKUNNAN jäsen Voitto Ampuja (sd.) uskoo vankasti Oksasenkatu-Kauppakatu -vaihtoehdon voittavan lopulta valtuustossa.

– Se vaihtoehto on ilman muuta paras ja sen taakse kääntyy ihan automaattisesti, kun tutkii tämän kaupungin tulevaisuuden visioita. Paikka on torin ja tulevan Keskustagallerian sekä ydinkeskustankin lähellä. Pitää nähdä, minkälainen tämä kylä on 30 vuoden päästä.

Ampujan mielestä Valtakadun pitää olla kävelykatu, jonne bussit eivät esimerkiksi Jyväskylän kokemusten perusteella sovi. Ampuja tähdentää,että esimerkiksi Kouvolassa kävelyalueen ääreen päässeiden liikkeiden liikevaihto kasvoi 30 prosenttia.

PORMESTARINKATU-vaihtoehdossakin Valtakatu rauhoittuisi, mutta Ampuja pitää sitä Oksasenkatu-mallia huonompana.

– Vaikkei sitä ole hirveästi huomattu, siinä on puita rivissä. Puistoa ja sitä vihervyöhykettä voisi kehittää.

Teknisessä lautakunnassa vihreitä edustava Markku Timonen kannattaa keskuspysäkkien säilyttämistä Valtakadulla.

– Ainakin vielä nyt tuo vaihtoehto tuntuu parhaalta. Ensisijaisesti kannatan Valtakatua joukkoliikennekatuna; henkilöautoliikenteen tilanne pitäisi miettiä tarkkaan.

Jorma Nisosen ja Tuula Lindhin mielestä Valtakadulle mahtuisivat myös henkilöautot. Lappeen kirkon aukiokin sopisi nykyisen parkkipaikan kohdalle. Kun Valtakadulla kolmenkympin nopeusrajoituksen lisäksi olisi hidasteita, liikenne rauhoittuisi. Nisosen mielestä kadun varteen mahtuisi kevyen liikenteen väyläkin.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju