URPO LAANINEN
LAPPEENRANNAN kaupungin virkamiehet lähtevät nyt toteuttamaan valtuuston
pysäkkipäätöstä ja piste, sanoo tekninen johtaja Ensio Koikkalainen.
Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaosto ja ydinkeskustan hankeryhmä
miettivät uutta tilannetta ensi tiistaina.
Valtuuston päätös tarkoittaa välittömästi sitä, että osayleiskaavan
liikennesuunnitelmaan tehdään tarvittavat muutokset. Jos kävelykatu muuttuu
normaaliksi kaduksi, se on aika olennainen muutos.
Kun linja-autot ja henkilöautot kulkevat jatkossa Valtakadulla molempiin
suuntiin, Valta- ja Kirkkokatujen risteykseen saatetaan joutua rakentamaan
liikennevalot.
Emme mielellään rakentaisi lisävaloja keskustaan, mutta siinä saattaa
tulla pakkotilanne. Muuten siitä tulee mahdoton risteys, Koikkalainen toteaa
KOIKKALAINEN odottaa nyt City-korttelin liikkeellelähtöä. Se voi tapahtua
aikaisintaan vuoden kuluttua. Kaikki riippuu siitä, löytyykö liike-elämältä
investointihalukkuutta ja rahoitusta.
Se ei ole kaupungin haluista tai päätöksistä kiinni.
Koikkalaisen mielestä City-korttelin pysäköintitalon rakentaminen on
kuitenkin täysin välttämätöntä, koska autopaikkoja ei pystytä muuallekaan
sijoittamaan.
Jos rakennustyö alkaa, mielenkiintoista on, minne bussipysäkit
sijoitetaan tilapäisesti ja miten pitkään ne ovat muualla. Valtakadun
liikenne joudutaan sulkemaan rakentamisen ajaksi.
TULEVAISUUSJAOSTON puheenjohtaja Raimo Paalanen (sd.) kysyy valtuuston
päätöksen jälkeen, onko kallista parkkihallia järkevää edes rakentaa, kun
kerran Valtakatua ei rauhoiteta liikenteeltä.
Tavallaan sen tarve poistui. Tämänhetkisten parkkialueiden käyttöaste on
vain 60 prosenttia.
Paalasen mielestä kaupunginvaltuuston päätös merkitsi ei vain kahta
askelta, vaan kymmentä vuotta taaksepäin, kun Valtakatu avattiin kaikelle
liikenteelle molempiin suuntiin.
Hän ei osannut vielä sanoa, kuinka keskustan liikennesuunnitelmassa edetään.
Pitäisi kysyä kaupunginjohtaja Seppo Miettiseltä, onko hän pohtinut,
miten tästä mennään eteenpäin, kun kaikki palasi nyt alkutekijöihinsä.
PAALANEN paljasti jälkikäteen, että demariryhmä olisi äänestänyt
Pormestarinkatua, jos Oksasenkatu olisi pudonnut pois viimeisestä
äänestyksestä.
Demariryhmä oli pohtinut asian etukäteen. Pormestarinkatu oli heille
toiseksi paras vaihtoehto.
ES-ARKISTO/YRJÖ UTTI
Kuvateksti
Valtakatu pysyy auki molempiin suuntiin. Kirkkokadun risteys saattaa vaatia
liikennevalot.