Pysäkkipäätös muuttaa Lappeenrannan suunnitelmat

Valta- ja Kirkkokadun risteykseen tulevat ehkä liikennevalot. City-korttelin P-talon rakentaminen alkaa aikaisintaan vuoden päästä.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANNAN kaupungin virkamiehet lähtevät nyt toteuttamaan valtuuston

pysäkkipäätöstä ja piste, sanoo tekninen johtaja Ensio Koikkalainen.

Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaosto ja ydinkeskustan hankeryhmä

miettivät uutta tilannetta ensi tiistaina.

­ Valtuuston päätös tarkoittaa välittömästi sitä, että osayleiskaavan

liikennesuunnitelmaan tehdään tarvittavat muutokset. Jos kävelykatu muuttuu

normaaliksi kaduksi, se on aika olennainen muutos.

Kun linja-autot ja henkilöautot kulkevat jatkossa Valtakadulla molempiin

suuntiin, Valta- ja Kirkkokatujen risteykseen saatetaan joutua rakentamaan

liikennevalot.

­ Emme mielellään rakentaisi lisävaloja keskustaan, mutta siinä saattaa

tulla pakkotilanne. Muuten siitä tulee mahdoton risteys, Koikkalainen toteaa

KOIKKALAINEN odottaa nyt City-korttelin liikkeellelähtöä. Se voi tapahtua

aikaisintaan vuoden kuluttua. Kaikki riippuu siitä, löytyykö liike-elämältä

investointihalukkuutta ja rahoitusta.

­ Se ei ole kaupungin haluista tai päätöksistä kiinni.

Koikkalaisen mielestä City-korttelin pysäköintitalon rakentaminen on

kuitenkin täysin välttämätöntä, koska autopaikkoja ei pystytä muuallekaan

sijoittamaan.

­ Jos rakennustyö alkaa, mielenkiintoista on, minne bussipysäkit

sijoitetaan tilapäisesti ja miten pitkään ne ovat muualla. Valtakadun

liikenne joudutaan sulkemaan rakentamisen ajaksi.

TULEVAISUUSJAOSTON puheenjohtaja Raimo Paalanen (sd.) kysyy valtuuston

päätöksen jälkeen, onko kallista parkkihallia järkevää edes rakentaa, kun

kerran Valtakatua ei rauhoiteta liikenteeltä.

­ Tavallaan sen tarve poistui. Tämänhetkisten parkkialueiden käyttöaste on

vain 60 prosenttia.

Paalasen mielestä kaupunginvaltuuston päätös merkitsi ei vain kahta

askelta, vaan kymmentä vuotta taaksepäin, kun Valtakatu avattiin kaikelle

liikenteelle molempiin suuntiin.

Hän ei osannut vielä sanoa, kuinka keskustan liikennesuunnitelmassa edetään.

­ Pitäisi kysyä kaupunginjohtaja Seppo Miettiseltä, onko hän pohtinut,

miten tästä mennään eteenpäin, kun kaikki palasi nyt alkutekijöihinsä.

PAALANEN paljasti jälkikäteen, että demariryhmä olisi äänestänyt

Pormestarinkatua, jos Oksasenkatu olisi pudonnut pois viimeisestä

äänestyksestä.

Demariryhmä oli pohtinut asian etukäteen. Pormestarinkatu oli heille

toiseksi paras vaihtoehto.

ES-ARKISTO/YRJÖ UTTI

Kuvateksti

Valtakatu pysyy auki molempiin suuntiin. Kirkkokadun risteys saattaa vaatia

liikennevalot.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen