PAULA TAIPALE
LEMIN KIRKON alttarimaalaus on parhaillaan konservoitavana. Antti Muukan
maalaama Ristiinnaulittu vietiin kesäkuun alussa Helsinkiin. Takaisin se saadaan
viimeistään elokuun lopussa.
Lemin seurakunnan kirkkoherra Lauri Vaalgamaa on suunnitellut taulun
palautusviikonlopuksi Muukan töiden näyttelyä kirkkoon. Maalaukset kerättäisiin
yksityisihmisiltä lainaan viikonlopuksi, ja niitä vartioitaisiin.
Kirkossa on paljon tyhjiä sisäseiniä vapaana, Vaalgamaa sanoo. Muukan
veljenpoika on luvannut pitää esitelmän setänsä elämästä.
Alttaritaulun paikka on herättänyt keskustelua Lemin seurakunnassa. Tiistaina
alttarilla näkyvät hirret peitettiin talkoovoimin luonnonvalkealla kankaalla.
Hirsiä peittämään ehdotettiin niin köynnöskasvia kuin aaltoilevaa kangastakin.
LEMIN kirkkovaltuusto päätti lähettää taulun konservoitavaksi taulun 80-vuotiaan
taipaleen kunniaksi. Sitä ei ole aiemmin konservoitu tai puhdistettu. Tänä
vuonna myös Lemin kirkon rakentamisesta on kulunut 220 vuotta ja Antti Muukan
syntymästä 110 vuotta. Lisäksi syyskuun 10. päivä on Lemin kirkossa
piispantarkastus.
Samalla ehostetaan toistakin taulua, 1700-luvulta peräisin olevaa kirkkoherra
Majanderin muotokuvaa. Öljyvärimuotokuva oli sijoitettu sakastiin. Sen tekijää
ei tiedetä, eikä tunnisteta edes signeerauksesta, kertoo seurakunnan
talouspäällikkö Elvi Sinkko.
Molemmat maalaukset konservoi Arkkikaarto Oy. Seurakunta päätyi Arkkikaartoon,
sillä sen tarjous oli kolmesta tarjouksesta edullisin ja työaika lyhin. Kahden
taulun konservointi maksaa noin 6500 euroa.
ARKKIKAARRON taidekonservaattori Raija Kaarto kertoo, että alttaritaulu on
yleiskunnoltaan hyvä, mutta vanhenemisesta aiheutuneita vaurioita aika lailla.
Tähän mennessä Kaarto on kartoittanut ja dokumentoinut kankaalle tehtyä
öljymaalausta, valokuvin ja kirjallisesti.
Apuna käytetään monenlaisia valoja, esimerkiksi UV- ja sivuvaloa,
mikroskooppia ja muita apuvälineitä peruskuntoa ja maalaustekniikkaa
selvitettäessä.
Dokumentoinnin jälkeen aletaan kiinnittää hilseileviä maalikohtia maalauksen
ylä- ja alalaidoilla. Taulu puhdistetaan edestä ja takaa. Alareunassa on
steariinitahroja sekä kehyksessä että maalauksessa, myös muut tahrat poistetaan.
Pintalika saattaa olla nokea, koska aikoinaan kirkkoja lämmitettiin puulla.
Maalipintaan kertyy ilmansaasteita ja pölyä, joka kerrostuu ajan mittaan.
Kaarron mukaan maalauksen alaosassa on pyyhkimisjälkiä.
En tiedä onko sitä jossain vaiheessa konservoitu ja vähän ylipuhdistettu liian
kovilla liuottimilla, tai mistä alaosan jäljet mahdollisesti johtuvat.
ALTTARITAULUN lakkaus uusitaan tarvittaessa. Reiät paikataan, tuetaan
taustapuolelta ja sen jälkeen korjataan kuvapuolelta.
Lopuksi tulee retusointimaalausvaihe, jolloin vauriokohdat häivytetään
ympäröiviin väreihin niin, että ne eivät häiritse maalauksen yhtenäisyyttä ja
visuaalista eheyttä. Kaikki tehdään tietenkin hienovaraisesti ja alkuperäistä
maalipintaa kunnioittaen.
Kuhmut oikaistaan ja kangas pingotetaan uudelleen.
Tässä taulussa pingotusta on ehkä korjattu niin, että on lyöty reilusti
kuvapuolelta naula tai nauloja maalauskankaan läpi. Kangas on siitä ihan rikki
ja rispaantunut, Kaarto kertoo.
Maalauksen kiilakehysrakennelma on Kaarron mukaan erikoinen ja järeä,
todennäköisesti maalari Muukan itsensä tekemä.
Se tullaan tietenkin säilyttämään.
KAROLIINA PAATOS
Kuvateksti
Kesähäiden viettäjät kohtaavat Lemin kirkossa Antti Muukan maalaaman
alttaritaulun sijaan valkean kankaan. Huolestuneet vihkiparit ovat ottaneet
seurakuntaan yhteyttä asiasta.