Ristiinnaulittu kunnostetaan Helsingissä kesän aikana

Lemin kirkon alttarille tullessa maalauksen sijaan vastassa on luonnonvalkoinen kangas. 80 vuotta vanha alttaritaulu puhdistetaan ja paikataan elokuun loppuun mennessä.

PAULA TAIPALE

LEMIN KIRKON alttarimaalaus on parhaillaan konservoitavana. Antti Muukan

maalaama Ristiinnaulittu vietiin kesäkuun alussa Helsinkiin. Takaisin se saadaan

viimeistään elokuun lopussa.

Lemin seurakunnan kirkkoherra Lauri Vaalgamaa on suunnitellut taulun

palautusviikonlopuksi Muukan töiden näyttelyä kirkkoon. Maalaukset kerättäisiin

yksityisihmisiltä lainaan viikonlopuksi, ja niitä vartioitaisiin.

– Kirkossa on paljon tyhjiä sisäseiniä vapaana, Vaalgamaa sanoo. Muukan

veljenpoika on luvannut pitää esitelmän setänsä elämästä.

Alttaritaulun paikka on herättänyt keskustelua Lemin seurakunnassa. Tiistaina

alttarilla näkyvät hirret peitettiin talkoovoimin luonnonvalkealla kankaalla.

Hirsiä peittämään ehdotettiin niin köynnöskasvia kuin aaltoilevaa kangastakin.

LEMIN kirkkovaltuusto päätti lähettää taulun konservoitavaksi taulun 80-vuotiaan

taipaleen kunniaksi. Sitä ei ole aiemmin konservoitu tai puhdistettu. Tänä

vuonna myös Lemin kirkon rakentamisesta on kulunut 220 vuotta ja Antti Muukan

syntymästä 110 vuotta. Lisäksi syyskuun 10. päivä on Lemin kirkossa

piispantarkastus.

Samalla ehostetaan toistakin taulua, 1700-luvulta peräisin olevaa kirkkoherra

Majanderin muotokuvaa. Öljyvärimuotokuva oli sijoitettu sakastiin. Sen tekijää

ei tiedetä, eikä tunnisteta edes signeerauksesta, kertoo seurakunnan

talouspäällikkö Elvi Sinkko.

Molemmat maalaukset konservoi Arkkikaarto Oy. Seurakunta päätyi Arkkikaartoon,

sillä sen tarjous oli kolmesta tarjouksesta edullisin ja työaika lyhin. Kahden

taulun konservointi maksaa noin 6500 euroa.

ARKKIKAARRON taidekonservaattori Raija Kaarto kertoo, että alttaritaulu on

yleiskunnoltaan hyvä, mutta vanhenemisesta aiheutuneita vaurioita aika lailla.

Tähän mennessä Kaarto on kartoittanut ja dokumentoinut kankaalle tehtyä

öljymaalausta, valokuvin ja kirjallisesti.

– Apuna käytetään monenlaisia valoja, esimerkiksi UV- ja sivuvaloa,

mikroskooppia ja muita apuvälineitä peruskuntoa ja maalaustekniikkaa

selvitettäessä.

Dokumentoinnin jälkeen aletaan kiinnittää hilseileviä maalikohtia maalauksen

ylä- ja alalaidoilla. Taulu puhdistetaan edestä ja takaa. Alareunassa on

steariinitahroja sekä kehyksessä että maalauksessa, myös muut tahrat poistetaan.

– Pintalika saattaa olla nokea, koska aikoinaan kirkkoja lämmitettiin puulla.

Maalipintaan kertyy ilmansaasteita ja pölyä, joka kerrostuu ajan mittaan.

Kaarron mukaan maalauksen alaosassa on pyyhkimisjälkiä.

– En tiedä onko sitä jossain vaiheessa konservoitu ja vähän ylipuhdistettu liian

kovilla liuottimilla, tai mistä alaosan jäljet mahdollisesti johtuvat.

ALTTARITAULUN lakkaus uusitaan tarvittaessa. Reiät paikataan, tuetaan

taustapuolelta ja sen jälkeen korjataan kuvapuolelta.

– Lopuksi tulee retusointimaalausvaihe, jolloin vauriokohdat häivytetään

ympäröiviin väreihin niin, että ne eivät häiritse maalauksen yhtenäisyyttä ja

visuaalista eheyttä. Kaikki tehdään tietenkin hienovaraisesti ja alkuperäistä

maalipintaa kunnioittaen.

Kuhmut oikaistaan ja kangas pingotetaan uudelleen.

– Tässä taulussa pingotusta on ehkä korjattu niin, että on lyöty reilusti

kuvapuolelta naula tai nauloja maalauskankaan läpi. Kangas on siitä ihan rikki

ja rispaantunut, Kaarto kertoo.

Maalauksen kiilakehysrakennelma on Kaarron mukaan erikoinen ja järeä,

todennäköisesti maalari Muukan itsensä tekemä.

– Se tullaan tietenkin säilyttämään.

KAROLIINA PAATOS

Kuvateksti

Kesähäiden viettäjät kohtaavat Lemin kirkossa Antti Muukan maalaaman

alttaritaulun sijaan valkean kankaan. Huolestuneet vihkiparit ovat ottaneet

seurakuntaan yhteyttä asiasta.

Kirjoittaja:
Paula Taipale