Categories
Artikkelit

Kermakakku hyvillä täytteillä

LIISA KUKKOLALAPPEENRANTA. Piukkojen paikkojen sukupuoliroolivaihdot ovat ke

LIISA KUKKOLA

LAPPEENRANTA. Piukkojen paikkojen sukupuoliroolivaihdot ovat kevyttä kauraa musikaaliin Victor/Victoria verrattuna.

Vai mitä sanotte tästä: Pariisiin tulee 1930-luvulla nuori englantilainen Victoria, joka haluaisi saada työpaikan laulajana. Sitä hän ei kuitenkaan saa ennen kuin tekeytyy mieheksi, joka pukeutuu naiseksi eli draq queeniksi.

Tätä Victoriksi muutettavaa Victoriaa esittää lauantaina 7.10. ensi-iltansa saavassa musikaalissa Minna Pirilä-Martti, joka on roolia varten leikannut hiuksensa. Ne ovat nyt 30-lukulaisen polkkatukan muotoiset ja taipuvat sekä miehen että naisen kuontaloksi. Siis sellaiset, joita 30-luvun syntiseksi väitetyssä Pariisissa nähtiin jokaisella vastaantulijalla.

– Musikaalissa on oivallista sukupuoliroolien vääntelyä edestakaisin. Lisäksi siinä on kaiken kimalluksen alla kaunis idea ja mukava teema: huolimatta ihonväristä, sukupuolesta tai sen suuntauksesta, jokaisella sykkii rinnassa pieni sydän, Minna Pirilä-Martti sanoo.

– Victor/Victoria on kermakakku hyvillä täytteillä, hän kiteyttää.

MUSIKAALI on saanut ensi-iltansa Broadwaylla 11 vuotta sitten. Sitä ennen tämä Blake Edwardsin kirjoittama ja Henry Mancinin säveltämä tarina oli kuitenkin nähty vuonna 1982 valmistuneessa elokuvassa, jossa pääosaa esitti Edwardsin vaimo Julie Andrews. Suomessa musikaalia on esitetty aikaisemmin vain Porin teatterissa.

– Andrews oli pääosassa myös näyttämöversiossa, tosin ei hän enää juuri tanssien liikkunut, kertoo musikaalin ohjaaja Teija Hyvärinen.

Lappeenrannassa on jouduttu pienentämään musikaalin esillepanoa.

Broadwaylla niin orkesterissa kuin joukkokohtauksissa oli kymmenkertaisesti enemmän väkeä kuin Lappeenrannassa. Orkesteria johtaa Esa Kotilainen kuten niin monta kertaa Lappeenrannan musikaaleissa viime vuosina.

– Musiikkia ei voinut pienentää noin vaan, pienelläkin kokoonpanolla soitettuna siinä pitää kuulua sen suuruus.

– Musiikki on saanut niin meidän soittajien kuin laulajien ja tanssijoidenkin mielet toisinaan sekaisin: se ei olekaan niin yksinkertaista. Sävellajit vaihtuvat kesken biisin ja lopputulos on yhdistelmä amerikkalaista big band -ja viihdemusiikkia, joka ainakin toisinaan kuulostaa vähän jatsilta, Esa Kotilainen määrittelee.

Esityksen koreografiat on tehnyt tanssiopisto Sonja Tammelan opettaja Anne-Marie Ahola-Hiitola, joka on rakentanut liikkeet jazz-tanssin liikekielellä.

– Selkeitä ja iskeviä liikkeitä, jotka tukevat musiikkia ja laulua, Ahola-Hiitola sanoo.

MINNA PIRILÄ-MARTTI on viimeksi laulanut Lappeenrannan kaupunginteatterissa Edith Piafina ja Laila Kinnusena.

Nyt on vuorossa fiktiivinen rooli 1930-luvun revyylaulajana Pariisin melskeessä. Seuraavaa Pirilä-Martin musikaaliroolia voi joutua odottamaan pitkäänkin, sillä hän siirtyy Kaakkois-Suomen taidetoimikunnan näyttämötaiteen läänintaiteilijaksi.

– Minnan kaksi edellistä musikaalia olivat traagisia ja katsomossa varmastikin liikututtiin musiikista ja tarinoista. Victor/Victoria on perusajatukseltaan aivan toisenlainen, humoristinen musikaali, Teija Hyvärinen sanoo.

– Iso osa huumorista perustuu Kristiina Drewsin ja Jukka Virtasen oivallisiin käännöksiin, Hyvärinen jatkaa.

Musikaali Victor/Victorian ensi-ilta Lappeenrannan kaupunginteatterissa la 7.10. klo 19.

ARI NAKARI

Kuvateksti

Victoria (Minna Pirilä-Martti) törmää 1930-luvun Pariisissa lasiseen kattoon ja ratkaisee tilanteen yhdessä ystävänsä Toddyn (Reijo Kanerva) kanssa tekeytymällä mieheksi, joka pukeutuu naiseksi.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola