Moottorikelkkakeskustelun jarrut laukeavat huhtikuussa

Maanomistajat pääsevät kommentoimaan maakunnallista moottorikelkkojen runkoreittisuunnitelmaa kuulemistilaisuuksissa. Lopullisen suunnitelman on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä.

ANNE KOKKONEN

MOOTTORIKELKKAILU on kova sana tämänkertaisen

ajokauden päättyessä. Maakunnallisen

moottorikelkkareitin maanomistajakuulemiset

käydään yhdeksässä kunnassa pääsiäisen ja vapun

välisenä aikana eikä kommentteja todennäköisesti tarvitse herutella.

Reittilinjausesitys alkaa olla jo

esittelykunnossa, viimeisiä tarkistuksia ja

hiontoja tehdään paraikaa. Omistajatietojen

kerääminen maanmittauslaitokselta sekä 2 000–3

000 maanomistajan osoitetietojen hankkiminen

vievät kuitenkin vielä useita viikkoja.

– Maanomistajille lähtevässä kirjeessä pyydetään

lausunnot hankkeesta ja kutsutaan kuntakohtaiseen

kuulemistilaisuuteen. Kirjeeseen liittyy

karttaote sekä runkoreittisuunnitelmasta kertova

esite, kertoo Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön

asiamies ja hankkeen projektipäällikkö Hanna Ollikainen.

ETELÄ-KARJALAN liitto ja Etelä-Karjalan

virkistysaluesäätiön kunnat käynnistivät

maakunnallisen moottorikelkkareitin suunnittelun

viime vuonna. Yleisen kelkkauran rakentaminen

todettiin tarpeelliseksi, sillä

kelkkailuharrastus on kasvussa ja virallisen,

pysyvän runkoreitin katsotaan vähentävän villiä

kelkkailua. Maakunnallisesta reitistä olisi

hyötyä myös alueen talvimatkailulle.

Moottoriliikennelaki kieltää liikkumisen

maastossa ilman maaomistajan lupaa ja lupa

joudutaan kysymään myös tässä tapauksessa.

Luvattomasta kelkkailusta on kuitenkin vuosien

varrella aiheutunut niin monia harmeja ja

kärhämiä, että kaikki eivät halua mistään

hinnasta kelkkareittiä omille mailleen.

Ollikaisen mukaan kyselyjä reitin sijainnista on

jo tullut, samoin etuajassa annettuja

kommentteja. Suunnitelmaluonnoksessa on pyritty

yhdistämään tarkoituksenmukaisuus mahdollisimman

vähäisen haitan tuottamiseen, mutta

parannusehdotukset otetaan mielihyvin vastaan.

Alustavan suunnitelman mukaan kelkkareitti kulkee

pitkälti Kuutostien, valtatie 13:n sekä

Savitaipaleella myös Tuohikotintien ja

Suomenniemellä Varpasentien läheisyydessä.

Taipalsaaren kirkonkylään reitti ulottuu

Savitaipaleelta käsin maantielinjaa seuraten.

Hyväksi käytetään mahdollisimman paljon muun

muassa voimajohtokäytäviä, mutta etenkin kuntien

taajamissa joudutaan keksimään aivan uusia ratkaisuja.

– Vesistöosuuksia pyritään välttämään, mutta

niitäkin kyllä on ihan parissa kohdassa, Ollikainen tunnustaa.

Etelä-Karjalan kunnista Lemi ja Luumäki jäävät

reittisuunnitelman ulkopuolelle. Lappeenrannasta

Savitaipaleelle kulkeva osuus tosin on merkitty

kulkemaan Lemin kautta nykyistä kelkkakerhojen uraa pitkin.

REITTISUUNNITELMAN on määrä valmistua kuluvan

vuoden loppuun mennessä ja toistaiseksi edetään

täysin aikataulun mukaisesti. 70-prosenttisesti

EU:n ohjelmarahalla toteutettava hanke käsittää

suunnitelmaosuuden muttei käytännön rakentamista.

– Se vaatisi jatkohankkeita. Laskelmia reitin

rakentamisesta ja ylläpitokustannuksista tehdään

jo tällä hetkellä, Ollikainen huomauttaa.

Virkistysaluesäätiö pyysi äskettäin kotisivullaan

esityksiä kelkkareitin tulevasta ylläpitäjästä,

mutta tammikuun loppuun mennessä tuli vain

toistakymmentä vastausta. Ollikainen toivoo, että

esimerkiksi kelkkakerhot esittäisivät vielä asiasta omia näkemyksiään.

– Reitinpitäjän hyväksyminen tehdään

reittisuunnitelman yhteydessä. Reitinpitäjäksi

kaavaillaan maakunnallista organisaatiota, Ollikainen paljastaa.

Saatujen palautteiden pohjalta tarkistettu

reittisuunnitelma tulee loppuvuodesta kuntien

ympäristöviranomaisten hyväksyttäväksi. Reitin

pysyvyys vahvistetaan reittitoimituksella, jossa

määrätään myös reitistä maanomistajille aiheutuvien vahinkojen korvaaminen.

Kuvateksti

Olli Hirvonen ja Kai Vainio kelkkailevat vielä

toistaiseksi kelkkakerhon ylläpitämällä uralla,

joka on virallisesti vain kerhon jäsenten käytössä.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen