Tulli tutkii verottoman dieselin käyttöä joutsenolaisfirmassa

VP Kuljetus piti käyttämäänsä dieseliä laillisena, koska siitä on maksettu verot Venäjällä.

JUUSO ALA-KYYNY

ILPO LESKINEN

ITÄINEN TULLIPIIRI tutkii verottoman polttoaineen käyttöä joutsenolaisessa VP Kuljetus Oy:ssä. Tullin mukaan yritys on käyttänyt Venäjällä tankattua dieseliä 2000-luvun alusta lähtien, noin kuuden vuoden ajan. Dieseliä tuotiin rekkojen polttoainetankeissa rajan yli.

Tulli teki loppuvuodesta ratsian yhtiön tiloihin ja takavarikoi kirjanpidon.

Yhtiöllä oli tarkka kirjanpito dieselostoista. Tulli tutkii asiaa törkeänä veropetoksena. Polttoaineverot ovat jääneet maksamatta 130 000 litrasta dieseliä.

– Kun polttoaine otetaan pois kuorma-auton tankista, se muuttuu verolliseksi. Jos veroilmoitusta ei tehdä, kyse on veropetoksesta, tulliylitarkastaja Olli Aalto sanoo.

VP KULJETUS OY:N toimitusjohtaja Kyösti Hynninen myöntää tapahtuneen ja yhtiön käyttäneen venäläistä dieseliä.

– Näin on käynyt. Emme ole tienneet tässä olevan mitään laitonta.

– Diesel on ostettu normaalisti Venäjältä, jossa siitä on myös verot maksettu. Olemme ymmärtäneet, että Venäjältä ostettu diesel on jo verollista.

Ratsia tuli Hynniselle melkoisena yllätyksenä, kun selvisi, mistä on kysymys.

– Meillä oli tarkka kirjanpito dieselin ostamisesta. Emme ole peitelleet tätä millään lailla, koska meidän käsityksemme mukaan siinä ole ollut mitään peiteltävää.

Hynninen ei ota kantaa siihen, ovatko muutkin kuljetusliikkeet käyttäneet venäläistä dieseliä samassa uskossa.

– On selvää, että Venäjällä liikkuvat autot tankkaavat siellä niin kauan kun polttoaine on halvempaa kuin Suomessa.

VENÄLÄISEN dieselin käyttö selvisi Aallon mukaan tullin omien havaintojen perusteella. Seurantaa tehtiin yrityksen alueella Joutsenossa.

– Kiinnitimme huomiota kuljetusliikkeen tankkaamiskäytäntöön. Aika äkkiä syntyi epäilys laittomasta toiminnasta.

– Yksittäiset kuljettajat ovat myyneet polttoainetta Joutsenossa lastinhaun tai muun yhteydessä. Polttoainetta myivät sekä kuljetusliikkeen omat kuljettajat että toisten, yleensä venäläisten, kuljetusliikkeiden kuljettajat, Aalto kertoo.

TULLIN TEKEMÄ esitutkinta on loppusuoralla, ja esitutkintapöytäkirja siirtyy lähiaikoina syyttäjälle. Epäiltynä on kaikkiaan puolenkymmentä kuljetusliikkeen vastuuhenkilöä.

Verot peritään takaisin, jos yrityksen todetaan syyllistyneen laittomuuksiin. Ajoneuvohallintokeskus päättää omista sanktioistaan myöhemmin.

VEROTTOMASTA polttoaineesta saatu taloudellinen hyöty on ollut Aallon mukaan merkittävä.

– Jos sitä paljon ostaa, kyllä siinä hyötyy. Onhan polttoaine ainakin puolet halvempaa Venäjän puolella. Tietenkin myös tuojat ottivat jotain palkkiokseen. Mutta vaikka ostohinta vaihteli, polttoaine oli silti selvästi halvempaa kuin Suomessa.

Vastaavia tapauksia tuli Aallon mukaan edellisen kerran esiin itäisen tullipiirin alueella 1990-luvun lopulla. Nyt käsillä oleva tapaus hakee suuruudessaan Aallon mukaan vertaistaan.

– Aina on epäilty, että kuljetusliikkeet tekevät tällaista. Tämän tapaisia juttuja ei ole pystytty näyttämään toteen aiemmin. Näytön saaminen on hankalaa.

– Nyt ratkaiseva tekijä oli se, että yritys piti verottomista polttoaineista tarkkaa kirjanpitoa. Sen pohjalta tämä asia aika pitkälle selvisi, Aalto sanoo.

VP Kuljetus toimi Venäjän liikenteessä 1972-2005. Syksyllä 2005 liike myi Venäjän kalustonsa ja keskittyi kotimaan kuljetuksiin.

Kirjoittaja:
Juuso Ala-Kyyny, Ilpo Leskinen